Alfa 4C ble vist i Genève i 2011. Foto: Knut Moberg
Alfa 4C ble vist i Genève i 2011. Foto: Knut MobergVis mer

Alfa Romeo 4C

Denne Alfaen, som ble vist i Genève, skal representere merkets verdier.

Vi ble stående lenge og beundre denne bilen på bilutstillingen i Genève nylig. Det er for øvrig den som åpner det gedigne fotoalbumet som feirer messens avslutning sist søndag.

Alfa Romeo har vendt tilbake til røttene. Det dreier seg om italiensk stil, sensuelle linjer, sportslighet og kjøreglede. Denne bilen, vist som konseptbil i Genève, skal vise at disse verdiene skal kunne bli tilgjengelige for flere.

8C=500+500

Det var i 2003, på bilmessen i Frankfurt, vi fikk se det som fortonte seg som en gjenoppvåkning av Alfas sjel - nemlig konseptet 8C. Det skulle ta en god stund før bilen kom i produksjon, som Alfa Romeo 8C Competizione. Den ble vist i Paris i 2006 og kom i salg i 2007. Kun 500 eksemplarer skulle bygges og så vidt vi vet er alle solgt. Den åpne versjonen, Spider, ble vist i Genève i mars 2008 og ble også bygget i 500 eksemplarer, frem til i fjor.

Les om vår kjøreopplevelse med 8C Competizione her.

Den gjenfødte merkeidentiteten til Alfa har gjennom tiden smittet over på de mer folkelige modellene fra merket - sist ut Alfa Romeo Giulietta.

Se bildene fra Genève:

Foto: Knut Moberg
Slik ser Alfa Romeo for seg en kommende kompakt sportsbil. her kupéen 4C. Foto: Knut Moberg
Alfa 4C ble vist i Genève i 2011. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Mer kompakt...

Men her er det altså nykommeren 4C som gjelder. Den snertne sportsbilen er på grensen til liten - ja den er ikke stort lengre enn en Polo med sine fire meter. Akselavstanden er bare 240 centimeter. Og dette er en sportsbil med midtmotor og bakhjulsdrift! Karosseriet er i karbon og chassiet for en stor del i aluminium. Dette er altså en kompakt lettvekter, som klokker inn på bare 850 kilo! Det er å gå selveste Lotus i næringen, og vel så det...

Uten sammenligning for øvrig når det gjelder stil og design.

...men heftig

Mekanisk har man naturligvis valgt en mer kompakt løsning enn i 8C med sin buldrende V8. Her har vi en turboladet firesylindret motor, men i beste Alfa-tradisjon med 1.750 kubikk slagvolum. Den yter 200 hestekrefter, hvilket er mye i forhold til vekten. Hver hestekraft har mindre enn fire kilo å dra på hvorav 40% på forakselen og 60 % bak.

Slikt blir det ytelser av. Med en girkasse av typen Alfa TCT, hvilket betyr at det er en dobbeltkløtsj-girkasse, greier bilen 0 til 100 på under fem sekunder ifølge produsenten. Toppfarten er på over 250 km/t.

Alfa 4C kommer i salg fra neste år. Prisen må vi få lov til å komme tilbake til.

Se Alfa Romeos bilder:

Foto: Alfa Romeo
Foto: Alfa Romeo
Foto: Alfa Romeo