Alfa Romeo 147 2.0 TS Selespeed

Alfa Romeo presenterer enda mer outrert design på sin nye modell enn den forrige, 156. Særlig gjør fronten, med sin svært iøynefallende grill, 147 til noe spesielt.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Alfa Romeo 147 er i høyeste grad spesiell. Designet gjør selvsagt sitt, men også interiør og girsystemet Selespeed (toppmodellen) gjør dette til opplevelse utenom det vanlige.

Turtallsmotorer

Alfa Romeo 147 kommer i første omgang med tre motorer til Norge. To 1,6-litere har henholdsvis 105 og 120 hestekrefter, mens toppmodellens toliter yter 150 hestekrefter. Alle motorene er Twin Spark 16V-motorer som har fulgt Alfa i tykt og tynt i mange år. De to minste motorene leveres med manuell girkasse, mens toliteren leveres med Selespeed. På 147 girer du opp ned med hendler bak rattet i skikkelig Formel 1-stil.

De to største motorene er de samme som blant annet sitter 156, og alle tre trenger ordentlig
turtall. Toliteren som vi kjørte, orker ikke noe særlig under 5.000 omdreininger i minuttet. Ikke slik å forstå at den er slapp på lave turtall, men det er først under litt inspirerende kjøring at det blir skikkelig skyv.

Godt utvalg

Foreløpig er 147 kun tilgjengelig som tredørs utgave, men femdørs er på plass i løpet av sommeren. Da vil det også bli mulig få 150-hesteren med manuell girkasse. Dieselmotoren, 1.9 JTD, er foreløpig ikke aktuell for det norske markedet. I Norge vil 147 kun bli tatt i en utførelse som heter Distinctive. Dette er en svært godt utstyrt variant hvor du er veldig lite utstyr du må betale ekstra for.

Utstyrsorgie

Selespeed-utgaven er best utstyrt. Den har kun metallic lakk, navigasjonssystem og Momo setetrekk i skinn som ekstrautstyr. Listen over standardutstyr er derimot betraktelig lengre. Her finner vi blant annet seks kollisjonsputer, RDS-radio med CD-spiller og åtte høyttalere, sentrallås med fjernkontroll, separat klimaanlegg på hver side av kupeen, høyde- og lengderegulering av rattet, elektriske vinduer foran og bak (bak kun på femdørsutgaven), ratt og girkule i lær. Selespeed har i tillegg standard Bose stereoanlegg og VDC (elektronisk stabilitetskontroll).

Noen kjøreinntrykk

Etter noen hektiske mil bak ratt og girhendler, sitter vi igjen med et stort smil om munnen. Da vi kom hjem merket vi også at det var en bil det er vondt å skilles fra. Vi kjørte 150-hesteren med Selespeed, og turen ble riktig livlig gjennom svingene. Giringen skjer med hendler som sitter bak rattet, og disse fungerer bedre enn knappene som sitter på 156. Ved bykjøring kan du velge City-funksjonen, som gjør at det hele fungerer som en vanlig automatgiret bil.

På landeveien virker bilen stabil og fin, og gjennom svingene er den overraskende nøytral. VDC-en (elektronisk stabilitetskontroll) slipper bilen ganske langt ut i svingene før den setter en stopper for festen, og du vil derfor ankagelig ikke bli spesielt amper over at systemet ikke kan skrus av. Styringen er direkte og presis og retningsstabiliteten er god.

Mange om beinet

Konkurransen i den eksklusive delen av kompakt-klassen begynner å bli hard. Merker som har hatt fra null til svært liten markedsandel har begynt å bevege seg inn på nye områder. Vi snakker her i første omgang om Mercedes-Benz Sportcoupé og BMW Compact. Andre merker som for eksempel VW Golf og Audi A3 har hatt betraktelig bedre tak på denne klassen. Alfa Romeo skal også slite med et annet merke som heter Seat. Den Sportslige Leon koster ikke all verden og har bøttevis med kjøreglede å tilby. Det er bare å vente i spenning å se hva som skjer. Ved sammenligning av priser er det i hvert fall viktig at du sammenligner alle bilene med tilsvarende utstyr montert.

Priser og garantier

Garantiene til Alfa Romeo er bedre enn alle tyske biler og burde dermed være et godt signal om kvaliteten. Garantien er tre år/ 100.000 kilometer. Ellers har bilen åtte års garanti mot gjennomrustning, tre års lakkgaranti, tre års Fiat veiservice og fem års innbyttegaranti.

Inngangsprisen for en 147 1.6 TS 105 er 249.900 kroner. Velger du 1.6-literen med 120 hestekrefter spretter prisen opp til 274.900 og toppmodellen Selespeed med 150 hestekrefter koster 352.000 kroner. Tillegget for fem dører er 7.000 kroner.