Giulietta er Anti-Golf. Interiøret er verken traust eller nøkternt. Vi trives godt. Foto: Knut Moberg
Giulietta er Anti-Golf. Interiøret er verken traust eller nøkternt. Vi trives godt. Foto: Knut MobergVis mer

Alfa Giulietta TCT: Offensiv fra Italia

Den norske Alfa-importøren tenker langsiktig og vi har mye å glede oss til. Her er et eksempel.

Designmessig er den en av våre favoritter, men Alfa Romeo Giulietta har en god del mer ved seg enn det. Eksempelvis har den fått en meget god score i Euro NCAPs kollisjonstest. Den er også utstyrt med effektive og moderne motorer - hvorav bensinmotorene er av typen som gjør at man med fordel kan glemme dieseltilbudet.

Vi skal ikke her dvele altfor lenge ved de kjente egenskapene til Giulietta; de er ikke blitt dårligere siden sist. Bilen er velkjørende med sportslige kjøreegenskaper – samtidig er den stabil og betryggende på vinterføre, som fortsatt var det som gjaldt da vi kjørte bilen.

Giulietta har fått en amerikansk slektning - nye Dodge Dart

Alfa = personlighet

Å tilbringe en viss tid i et Alfa-interiør er som en gradvis vekkelse: Det er mulig å få til et førermiljø som er ergonomisk brukbart uten at det behøver å se traust og kjedelig ut. Den spenstige ytre designen har som et ekko innvendig.

Skal man klage på noe, må det bli på plassutnyttelsen, som er under middels i klassen, men det er typisk Alfa av nyere generasjoner – man velger å prioritere designmessig konsekvens fremfor romslighet og praktiske hensyn. Det er et bevisst valg, og det kan respekteres på det grunnlaget.

Heldigvis er bilen såpass stor - 15 centimeter lengre enn VW Golf - at den greier å vise til nesten like mye plass. Men bare nesten. Bagasjerommet er middels med sine 350 liter.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Giulietta er Anti-Golf. Interiøret er verken traust eller nøkternt. Vi trives godt. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Se bilder av bilen her:

Bensinrevansj bekreftes

Motoren er ”selvsagt” bensindrevet. Alfa Romeo har, i likhet med stadig flere av konkurrentene, lansert bensinmotorer som gir håp om at diesel ikke skal fortsette sin fremmarsj i det uendelige. Takket være moderne overladingsteknologi er nå motorer som går på bensin svært så konkurransedyktige; det de fortsatt henger littegrann etter i forhold til diesel når det gjelder forbruk og CO2-utslipp, tar de igjen når det gjelder behagelig gange, lydnivå og lavere utslipp av skadelig forurensning på lokalnivå (nitrogenoksider og sot).

I tillegg har dieselmotoren langt på vei mistet fordelen som lenge har ligget i den overlegne kraftfullheten i lavere middels arbeidsregister – de moderne, ”krympede” men overladede bensinmotorene, produserer nå mer enn akseptabelt skyv allerede fra relativt lave turtall. Atpå til har de fortsatt fordelen at det er mer krefter høyt oppe i registeret.

Les også: Ny Alfa Romeo-importør - Alfa MiTo testkjørt

Tekniske data
 1.4 TB 170 hk TCT Dynamic
GirkasseAut. Dobbeltkløtsj 6 trinn
Slagvolum1,4 liter
Effekt170 hk
Dreiemoment250 Nm
- ved o/min2.500
0-100 km/t7,7 sek
Toppfart218 km/t
Forbruk - blandet0,52 l/mil
CO2-utslipp121 g/km
Lengde435 cm
Bredde180 cm
Høyde149,5 cm
Akselavstand263,4 cm
Egenvekt1.305 kg
Bagasjerom350 liter (VDA)


Turbomotor + TCT-kasse = vellykket

Altså er valget av en 1.4 TB-motor med 170 hestekrefter et sikkert valg. Det er selvsagt ikke det billigste – 350.000 kroner koster inngangsbilletten her. (Rimeligste Giulietta, med 1,6-liters dieselmotor, starter på 280.000 kroner mens 1.4 bensinturbo på 120 hester koster fra 295.000 kroner ).

Dobbelkløtsj

Det nye er altså den eksklusive automatgirkassen vi fikk prøve i kombinasjon med nevnte motor. Alfa Romeo har selv stått for utviklingen og girkassen, i likhet med VWs DSG-girkasser basert på dobbeltkløtsj-prinsippet og ikke utstyrt med momentomformer, har den egenskapen at den sørger for både forbedrede ytelser og redusert forbruk/utslipp! Alfas utgave heter altså TCT (Twin Clutch Transmission), har seks trinn og opererer med tørrplatekløtsj.

TEST: Alfa Romeo 159 TI

Rimelig kjapp

Alfa-ingeniørene har dessuten integrert den med DNA-systemet, den adaptive elektroniske styringen av oppsett som gir valget mellom innstillingene Dynamic, Normal og All Weather. I førstnevnte modus oppleves girkassen som lynrask og effektiv; den favoriserer utvilsomt en kjapp fremdrift som passer til Alfas image. 0 til 100 km/t tar bare 7,7 sekunder (7,8 med manuell girkasse), mens forbruket ved blandet kjøring er på 0,52 liter per mil mot 0,58 i den manuelle versjonen.

Imponerende lave utslipp

Det er verdt å merke seg at CO2-utslippet på 121 gram per kilometer (meget sterkt) bare er to gram høyere enn det dieselversjonen (170-hesters 2.0 turbodiesel kombinert med samme TCT-kasse) kan skilte med –119 gram.

Den korte prøvekjøringen vi fikk denne dagen hvor den dynamiske norske Fiat- og Alfa Romeo-importøren viste sine nyheter, utgjør ingen fullverdig test, men bekrefter med all tydelighet to ting: At italiensk bil på ny kan utgjøre et interessant og godt alternativ for mange, og at teknologiutviklingen gjør både bensinmotorer og dobbeltkløtsjbaserte automatkasser svært attraktive og samtidig politisk korrekte.

På mange måter det beste av to verdener, altså.

De nye avgiftsreglene som gjelder fra nyttår gir et hyggelig utslag i dette tilfellet; Alfa Romeo 1.4 170 hk med TCT, som den vi testkjørte, koster 15.000 kroner mindre enn den ville gjort i år. Veiledende utsalgspris er dermed fra hundrelappen under 350.000 kroner.

Denne artikkelen ble første gang publisert 10/12-2011 og er blitt oppdatert.