Biltema, Bilxtra, Jula og Torshov Bilrekvisita er blant dem som selger såkalte drivstoff-additiver her i landet. I denne artikkelen svarer de blant annet på hvorfor de velger å selge slike produkter, som av flere kompetente kilder beskrives som helt unødvendige produkter. Foto: Per Ervland
Biltema, Bilxtra, Jula og Torshov Bilrekvisita er blant dem som selger såkalte drivstoff-additiver her i landet. I denne artikkelen svarer de blant annet på hvorfor de velger å selge slike produkter, som av flere kompetente kilder beskrives som helt unødvendige produkter. Foto: Per ErvlandVis mer

Additiv-selgerne svarer

- Bortkastede penger, sier ekspertene. Likevel selges ettermarkeds-additiver i en rekke norske forretninger. Vi har bedt fire av dem fortelle hvorfor.

I går kunne vi fortelle at flere kompetente kilder mener at såkalte drivstoff-additiver er bortkastede penger. Dette fordi drivstoffet som selges i Norge allerede er tilsatt effektive additiver.

Statoil og Norsk Petroleumsinstitutt hevder i tillegg at den som bruker ettermarkeds-additiver risikerer uønskede bieffekter - og i aller verste fall, motorhavari.

Likevel er det altså en rekke aktører, deriblant flere bilrekvisita-kjeder, som fører flasker med ulike tilsetningsstoffer. Flaskene rommer som regel mellom 3 og 7 desiliter, koster vanligvis mellom 50 og 200 kroner og skal i henhold til produsentene helles på bilens drivstofftank. Flere av produktene markedsføres med oppsiktsvekkende lovnader.

Tre spørsmål

Vi har stilt fire additiv-aktører følgende spørsmål:

1. Hvorfor selger dere slike additiver?
2. Kan dere garantere at additivene holder det dere lover i markedsføringen?
3. Kan dere garantere at bruk av additivene ikke resulterer i uønskede bieffekter?

Biltema

Biltemas "Innsprøytningsrengjøring" Foto: biltema.no Vis mer


Clas Ohlson fører ikke drivstoff-tilsetninger. Det gjør derimot de svenske rivalene Biltema og Jula. Førstnevnte skriver følgende om produktet "Innsprøytningsrengjøring", et av tre additiv-produkter vi fant på Biltemas nettsider:

"For bensin- og dieselmotorer med eller uten katalysator. Gir en jevnere gange og bedre drivstofføkonomi. Smører og forhindrer framtidige belegg. Holder til ca. 75 l drivstoff. 355 ml."

- Markedet vil ha det

Lars Hyggen, Produkt Manager i Biltema, svarer følgende på våre spørsmål:

1. Vi selger dette da det finnes et marked som vil ha slike additiver.

2. Vi kan garantere at slike additiver holder det som blir lovet.

3. Ved å følge anvisninger på forpakning, vil ikke våre produkter medføre noen uønskede bieffekter.

Jula

På Julas nettsider fant vi to additiv-produkter, en "Bensinbooster" og en "Dieselbooster". Jula skriver følgende om Bensinboosteren:

Julas "Bensinbooster" Foto: jula.no Vis mer


"Reduserer ditt drivstofforbruk! Til alle bensin-, totakters- og E85 etanoldrevne motorer, bedre forbrenning og mer skånsom mot miljøet med lavere Co-Hc-utslipp. Rengjør og smører ventiler, tennplugger og innsprøytingssystemet, slik at maskineriet får lenger levetid. Gjør det mulig å tanke 50 % E85-etanol og 50 % bensin. Kan brukes til alle biler uansett årsmodell. En flaske holder til 650 liter drivstoff."

- Etterspørres av kundene

Joakim Frykberg, markedssjef i Jula, svarer følgende på våre spørsmål:

1. Årsaken til at vi selger disse produktene, er at vi anser dem som attraktive for vår målgruppe. Produktene etterspørres av våre kunder og passer bra inn i vårt sortiment.

2. Ifølge informasjonen vi har fått fra våre leverandører, anser vi at produktene holder det de lover.

3. Ifølge informasjonen vi har fått fra våre leverandører, så skal det ikke finnes uønskede bieffekter.

Bilxtra

Bilrekvisita-kjeden Bilxtra er den av aktørene vi har sjekket, som tilbyr det aller største utvalget av additiver. På selskapets nettsider fant vi ikke færre enn åtte produkter, deriblant produktene "Petrol Magic" og "Diesel Magic". Og ifølge Bilxtras beskrivelse, er det ikke rart at produktene har fått navnet Magic:

Bilxtras "Diesel Magic" og "Petrol Magic" Foto: bilxtra.no Vis mer


"Konsentrert drivstofftillsetning som raskt renser og fjerner skadelige avleiriger, fornyer hele drivstoffsystemet. Til bruk i alle motorer, med og uten turbo. Gjenoppretter tapt motoreffekt, senker forbruket av drivstoff. Reduserer støy. Smører diesel og innsprøytingspumper."

Står fullt og helt inne for produktene

Martin Helle, markedsdirektør i Sørensen og Balchen - som eier Bilxtra - besvarer våre spørsmål på følgende måte:

1. Vi selger slike additiver fordi nordisk klima og kjøremønster skaper utfordringer med avleiringer i injektorer, ventiler, brennkammer og EGR-systemer som påvirker og reduserer motoreffekten i dagens moderne, høyteknologiske motorer.

2. Bilxtra og våre leverandører står inne for det som blir lovet i vår markedsføring.

3. Vi står inne for våre produkter når de brukes i henhold til produktenes respektive bruksanvisninger.

Torshov bilrekvisita

Torshov Bilrekvisita har ikke kjedens fulle produktspekter liggende ute på sine nettsider. I en pdf-utgave av kjedens katalog, finner vi imidlertid ni produkter fra STP og Redex. Sammenlignet med produktlovnadene vi har referert ovenfor, er Torshov Bilrekvisitas beskrivelsene av STP-produktene svært moderate, av typen: "Rengjør og forhindrer dannelse av avleiringer i systemet. Smører og forhindrer frysing. Til dieselmotorer".

Torshov Bilrekvisitas Redex-produkter Foto: Torshov Bilrekvisitas katalog Vis mer


Beskrivelsen av Redex-produktene er noe mer offensiv, men lover ikke verken redusert forbruk eller økt effekt: "Drivstofftilsetninger gir bedre økonomi og lengre levetid på motoren".

Roar Johansen, produktsjef hos Torshov Bilrekvisita, svarer følgende på våre spørsmål

- Selger ikke "vindunderkurer"

1. Vi selger tilsetninger til drivstoff fordi det på en del biler etter hvert har blitt nødvendig. Enten for å løse et problem som har oppstått - eller for å forebygge problemer, eksempelvis tette partikkelfiltre, avleiringer i innsprøytningsdyser, dieseldyr, kondens og så videre. Vi selger ikke disse tilsetningene med lovord om lavere drivstoff-forbruk eller økt effekt. Det vi lover er renere utslipp og det å unngå skade på motorrelaterte komponenter. Vi vil også legge til at det i forebyggende sammenheng ikke er noen grunn til å bruke slike stoffer ofte. Det er nok med én flaske drivstofftilsetning hver gang man skifter olje eller ved hver 10.000 km. Unntaket er kondensfjerner, som i meget kalde perioder kan være nødvendig å bruke med større hyppighet.

2. Vi markedsfører ikke virkningen av disse stoffene utad, så dette må eventuelt tas opp med respektive importør eller produsent.

3. Vi garanterer virkning for det vi selger produktene som – altså ikke som vidunderkurer, men problemløsere og til forebyggende effekt. Produktene vi forhandler kan ikke skade bilen på noen måte så lenge de brukes i henhold til anvisningen – det vil heller ikke være noen bieffekter av disse.

Påstand mot påstand

Hva med deg?

Hva tror du om ettermarkedsadditiver? (Avsluttet)
Bortkastede penger(40%) 623
Bortkastede penger og potensielt skadelig for bilen(24%) 377
Vet ikke(19%) 294
Genialt, verdt hver krone(18%) 277
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Additiv-aktørene garanterer altså at deres additiver holder det som loves i markedsføringen, deriblant økt effekt, redusert forbruk og reduserte utslipp av skadelige stoffer. De garanterer også at additivene de selger ikke skal gi negative bieffekter.

Statoil, Shell, Norsk Petroleumsinstitutt, MøllerGruppen og Toyota mener imidlertid at kjøp av ettermarkedsadditiver som lover slike effekter er bortkastede penger. Dette fordi drivstoffene som selges her i landet allerede inneholder de beste additivene som er å få tak i.

Konklusjon

«Hvorfor har verken EU, USA, Japan - eller andre land, for den saks skyld - påbudt bruk av slike additiver for lenge siden? Eller i det minste kjøpt slike additiver og delt dem ut gratis til sine innbyggere?»


Hvem bør du stole på? Vel, DinSide velger å lytte til skeptikerne. Hvorfor?

La oss anta at noen har klart å forske seg frem til additiver som er langt mer effektive enn dem de store oljeselskapene har tilgang til - eller ønsker å ta i bruk. Og la oss anta at disse additiv-aktørene har rett i at additivene reduserer drivstoff-forbruket, noe som nødvendigvis også betyr reduserte utslipp av drivhusgassen CO2, samt helseskadelige avgasser som nitrogenoksid (NOx), hydrokarboner (HC), karbonmonoksid (CO), dieselpartikler og så videre.

Hvorfor har verken EU, USA, Japan - eller andre land, for den saks skyld - påbudt bruk av slike additiver for lenge siden? Eller i det minste kjøpt slike additiver og delt dem ut gratis til sine innbyggere?

Vi antar at svaret ligger i det enkle faktum at ingen av aktørene i bransjen har klart å dokumentere at deres additiver har en slik effekt.

Kilder: Biltema, Jula, Bilxtra, Torshov Bilrekvisita

Les også:

  • Drivstoff-tilsetninger: - Bortkastede penger
  • Dieseldyr - hva er det egentlig?
  • Bensin eller diesel? Kalkulator
  • Her får du billigst bensin og diesel
  • Trenger du å bruke galvanisk skille?
  • Omstridte påstander om startkabler
  • Hvilke sommerdekk er egentlig best?
  • Pigg eller piggfritt?
  • Forvirrende om SUV og pigg fra NAF
  • Ruller dekkene dine riktig vei?
  • Smale eller brede dekk om vinteren?
  • De beste dekkene foran eller bak?
  • De sikreste bilene - full oversikt
  • DinSide Motors juveler