<b>TIL Å STOLE PÅ?</b> På vei mot den selvkjørende bilen blir ACC (adaptiv fartsholder eller adaptiv cruise control), stadig mer utbredt. En SINTEF-rapport viser at selv om uønskede situasjoner kan oppstå, gir ACC i det minste like trafikksikre biler.  Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
TIL Å STOLE PÅ? På vei mot den selvkjørende bilen blir ACC (adaptiv fartsholder eller adaptiv cruise control), stadig mer utbredt. En SINTEF-rapport viser at selv om uønskede situasjoner kan oppstå, gir ACC i det minste like trafikksikre biler. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Adaptiv cruise control til besvær?

Ny forskningsrapport viser at til tross for at uønskede hendelser kan oppstå, gir ACC trafikksikre biler.

Her på Dinside har vi testet utallige biler opp gjennom årene og de siste årene også svært mange med såkalt Adaptiv Cruise Control (på godt norsk: Tilpasningsdyktig fartsholder).

Det dreier seg om en videreutvikling av den tradisjonelle konstantfartsholderen, som i tillegg er utstyrt med en radar og sensorer som skal sørge for at bilen holder en minimumsavstand til bilen foran.

Dette gjør at bilen selv reduserer eller øker hastigheten, for å holde den innprogrammerte hastigheten med mindre en foranliggende bil holder lavere hastighet.

Allerede nå finnes jo selvkjørende biler - vi har prøvd eksemplarer både fra Volvo og fra Mercedes-Benz.

Blir vanlig

De tyske premiummerkene og Volvo var tidlig ute med dette, men denne typen system brer nå om seg og tilbys av de fleste bilmerker på markedet.

Bilene får flere og flere sensorer for å klare oppgavene, og det siste er at alle nye biler fra 1. januar skal ha autobrems for å få fem stjerner i kollisjonstester.

Eksempelvis har nye Range Rover så mange som 429 sensorer for å føle seg frem, og for å virke etter hensikten.

LES OGSÅ: Nå skal bilen bremse selv

Begrensninger

DÅRLIG VÆR: Slik kan det for eksempel gå når man ligger bak en annen bil i slaps med ACC aktiv. Her fra en Volvo XC60. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Det har forekommet at systemene har vist sine begrensninger ved å miste kontakten med bilen foran - for eksempel over en bakketopp med krapp sving, eller - oftere - når fronten på bilen er blitt svært skitten - for eksempel i situasjoner med snødrev eller mye slaps.

Gir hjelpesystemene falsk trygghet?

For eksempel har Subaru valgt å bruke to kameraer som jobber i stereo. Disse sitter i frontruten, og i et område som til enhver tid er rengjort av vinduspusserne.

Dagens systemer skal med et tydelig varselsignal si fra når systemet er satt ut av spill grunnet ytre forhold - noe vi senest opplevde da vi testet bilen med dagens sannsynligvis mest avanserte systemer av denne typen - Mercedes-Benz S-klasse.

Ny forskningsrapport


Forskere fra Sintef Teknologi og Samfunn har sett på utbredelse, bruk og konsekvenser av førerstøttesystemet ACC i biler på norske veier. Utredningen er gjort på oppdrag fra Statens vegvesen.

Som nevnt: ACC automatiserer to sider ved bilkjøring - nemlig fart og avstand til bilen foran. Systemet har derfor potensial for å øke trafikksikkerheten.

Nylig utga Folksam sin liste over biler de anbefaler i 2015 og som er både sikrest og forurenser minst.

Sikkert, men uønskede hendelser

Sintef konkluderer med at ACC-systemet ikke reduserer trafikksikkerheten. Det er ikke rapportert om noen ulykker der ACC-systemet har vært direkte årsak til ulykke.

- Vi ser at kjøreoppgaven blir stadig mer automatisert. ACC-systemet er fortsatt ganske nytt, og utviklingen skjer raskt. Vi ønsket en gjennomgang av hvordan det kan påvirke trafikksikkerheten, sier Anne Beate Budalen i Statens vegvesen.

LES OGSÅ: Euro NCAP tester autobrems-systemer

Mister kontakten

TO ØYNE: Subaru Eye-Sight benytter to vidvinkelkameraer som ser hva som er foran bilen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Til tross for at systemet er å regne som trafikksikkert, kan det oppstå uønskede hendelser. Enkelte sjåfører har opplevd at systemet mister kontakt med kjøretøyet foran eller at de har måttet gripe inn og bråbremse fordi systemet ikke reagerer raskt nok.

I og med at systemet vil akselerere opp til maksimal innlagt hastighet, vil dette kunne komme brått, særlig i biler med kraftig motor, påpeker Sintefs rapport.

Sitat fra rapporten: Undersøkelsen viser også at mange ACC-innehavere har opplevd situasjoner hvor de må gripe inn og bråbremse fordi systemet ikke reagerer hurtig nok. Det blir videre pekt på faren ved å bruke systemet i rundkjøringer, der bilen følger etter forankjørende bil selv om det kommer bil fra venstre. Dette vil også gjelde andre typer kryssrelaterte situasjoner.

Informasjon til brukere viktig

FØLGER MED: Sikkerhetskravene i nye biler øker. Men kan vi stole på utstyret? Foto: Robert Bosch Vis mer


Erfaring viser at ACC-brukere raskt lærer seg systemets begrensninger, og tilpasser seg deretter. Men samtidig som belastningen på føreren blir mindre, kan det også gjøre sjåføren mindre oppmerksom.

- I vårt trafikksikkerhetsarbeid er det viktig å ha innsikt i hvordan systemet virker i trafikken, og hvordan vi som bilførere blir påvirket av og tilpasser oss systemet. sier Budalen.

Sintef peker på at det er viktig med god informasjon til nye og uerfarne brukere, slik at de er innforstått med at de ikke kan overlate hele kjøreoppgaven til systemet.

Hele Sintef-rapporten kan du lese her.