Farbe: Misanorot Foto: Audi
Farbe: Misanorot Foto: AudiVis mer

ACTION: Audi RS3 på glatta

RS3 var et historisk sprang for Audi. Denne mega-GTIen er tydeligvis underholdende på vinterføre.

I november i fjor kunne vi fortelle at Audi skulle lansere en RS-versjon av A3 for første gang. Det er ikke mye mer å fortelle nå enn det var den gangen, men Audi har gitt ut to videoer som utfyller bilder og data på en passende dynamisk måte.

Komplett RS3-visning

Vintervideoen viser at det kan være moro med vinter og snø - i hvertfall hvis man behersker kjøring på glatta med et 340-hesters beist med quattro-firehjulsdrift fra Haldex. Den nederste videoen utfyller bildeserien grundig og gir deg som drømmer om RS3 et komplett inntrykk av hvordan bilen er. For øvrig gjengir vi her teksten vi publiserte forrige gang vi skrev om denne bilen; du som kan det fra før kan jo uansett nyte de bevegelige bildene.

Noe helt nytt

Som det ofte er tilfellet hos Audi kommer de mest spennende versjonene av en modell når denne nærmer seg slutten av sin livssyklus. Mottoet ser ut til å være "den som venter på noe godt venter ikke forgjeves".

Det gjelder også det som fortoner seg som en historisk nyhet, nemlig Audi RS3. For første gang kommer det altså en RS-versjon av A3, og det dreier seg i sannhet om en ulv i fåreklær.

Se RS3 leke seg på snføret i Canada:


A3 kom på markedet første gang i 1999 og var dengang basert på fjerde generasjon Golf. Siden har den levd et diskret liv som Audis Golfklasse-representant med et snev av premium. Dagens generasjon kom alt i 2003 og har altså syv års karrière bak seg. Det er lengre enn det som er vanlig i bilindustrien i dag.

Tidligere A3-muskelbiler

Nå er ikke dette første gang det kommer en muskelversjon av A3. I mars 2004 testet vi således en A3 V6 3.2 Quattro med 250 hester som imponerte realt. Testen kan du lese her.

Første S3 kom på markedet så tidlig som i 1999 med 210 hester. Dagens S3, som nå altså blir degradert til "nest raskest" i A3-hierarkiet, ble lansert i 2006 med 265 hester under panseret. Våre erfaringer med den kan du lese om her.

Eksplosiv kraftpakke

Men nå krones altså A3-verket med en RS-versjon mange har ventet lenge på. Drivlinjen er "resirkulert" fra TT RS. Det dreier seg om en 2,5-liters femsylindret turbomotor med en heftig toppeffekt på 340 hestekrefter. Dreiemomentet på 450 newtonmeter gir formidabel trekkraft fra cirka 1.600 omdreininger og helt opp til 5.300. Arbeidsregisteret kulminerer ved 6.800 omdreininger.

Her får du en grundig innføring i Audi RS3s eksteriør og interiør:


Porsche-aktige ytelser

Den nye Audien parkerer dermed Golf-familiens toppversjon, Golf R med sine 270 hester. Toppfarten til RS3 er selvfølgelig begrenset til 250 km/t, mens sprinten fra 0-100 km/t er unnagjort på Porsche-lignende 4,6 sekunder. Her snakker vi seriøse ytelser, godt hjulpet av Quattro firehjulsdrift levert av Haldex, i samarbeid med en syvtrinns S-Tronic (dobbeltkløtsj) girkasse. Tross disse ytelsene er bilen ingen miljøversting takket være effektivisering av mekanikken og regenerering av kinetisk energi. Dermed skal denne kompaktbomben greie seg med 0,91 liter superbensin per mil ved blandet kjøring, noe som utløser utslipp av 212 gram CO2 per kilometer. Dette er gode tall i denne klassen.

Diskret

For øvrig har Audi RS3 fått de obligatoriske visuelle atributtene man forventer av en slik bil, men den gjør ikke voldsomt mye av seg. Men den er da senket med såpass som 2,5 centimeter i forhold til standard A3 og den er skodd med meget synlige 19-toms alufelger i egen design. Dekkdimensjonene er 235/35-19 foran og 225/35-19 bak.

Prisen i Norge er ikke klar ennå, men basert på den tyske prisen på 50.000 Euro og de data vi disponerer, bikker den lett en million kroner. Audi TT RS koster 1.132.000 og det er jo en indikasjon...

NB: Begge videoene er offisiell PR fra Audi, men vi mener de kan ha informasjons- og underholdningsverdi for leserne.

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi