SV12 R biturbo-Brabuser linet opp utenfor Brabus-fabrikken i Tyskland. Foto: Knut Moberg
SV12 R biturbo-Brabuser linet opp utenfor Brabus-fabrikken i Tyskland. Foto: Knut MobergVis mer

Absolutt råeste Mercedes

Dette er Brabus SV12 Biturbo. Verdens råeste luksussedan er nå blitt enda råere: 800 hk!

I Bottrop i Ruhr-området i Tyskland ligger en av verdens mest spesielle bilfabrikker. Der holder Brabus til, en av de mest avanserte bilprodusentene i verden. Vi var en tur innom der i sommer og fikk blant annet diskret mobil-fotografert verdens råeste S-klasse.

Supersport-ytelser

Bilen vi har med å gjøre her er det foreløpig voldsomste eksemplar av arten. Det mest spesielle med Brabus SV12 R Biturbo 800 er nok at den både kan innredes som kontor med den siste tilgjengelige Apple-teknologien i sitt romslige og luksuriøse interiør, og at den akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen som en veritabel supersportsbil. Med 3,9 sekunder på denne øvelsen er den over to tonn tunge luksusbilen så å si like rask som SLR McLaren og dens etterfølger SLS AMG Det står det respekt av. Som Autobahnsluker skal man lete med lys og lykte for å finne noe så formidabelt. Toppfarten er elektronisk begrenset til… 350 km/t

Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
Foto: Brabus
SV12 R biturbo-Brabuser linet opp utenfor Brabus-fabrikken i Tyskland. Foto: Knut Moberg
SV12 R biturbo-Brabuser linet opp utenfor Brabus-fabrikken i Tyskland. Foto: Knut Moberg
SV12 R biturbo-Brabuser linet opp utenfor Brabus-fabrikken i Tyskland. Foto: Knut Moberg


Omarbeidet biturbo-V12

Hvordan har så trollmennene fra Bottrop fått dette til? Jo, ved hjelp av en god, gammel husoppskrift som de har dratt enda lengre. Utgangspunktet er V12 biturbo-motoren fra S 600. Den er utstyrt med en ny veivaksel og slagvolumet er øket fra 5,5 til 6,3 liter gjennom øket slaglengde. Videre er motoren utstyrt med nye kamaksler, øket kapasitet på luftinntakene, nytt eksossystem, oppgraderte turboladere, firedoble ladeluftkjølere, større stempler og modifisert topplokk. I tillegg er selvsagt motorstyringsenheten omprogrammert.

800 hester

Maksimal effekt er dermed øket til hele 800 hestekrefter og dreiemomentet er ikke mindre imponerende: Det kulminerer i 1.420 newtonmeter, og for at den solide, femstegede automatkassen skal holde er dette begrenset elektronisk til maksimalt 1.100 newtonmeter. Det er fremdeles ganske så rikelig.

Dyr

For å håndtere de voldsomme kreftene har Brabusen selvsagt et forsterket understell og bilen er senket 1,5 centimeter. Den har større bremser, ny differensialbrems og den kan skos med 21-tommers Brabus Monoblock lettlegeringsfelger. Hjuldimensjonene på bilen vi ser her er 265/30-21 foran og 295/30-21 bak. Prisen vil avhenge av kundens ønsker til utstyr. Billig er denne bilen uansett ikke.