Hva er greia? Jo, dama er egentlig en bil. Mer presist Fiat 500 Abarth. Subtilt - ja, vi vet... Foto: Fiat
Hva er greia? Jo, dama er egentlig en bil. Mer presist Fiat 500 Abarth. Subtilt - ja, vi vet... Foto: FiatVis mer

Abarth med heftig reklamefilm

Hva i all verden kan man finne som er støtende her, tenkte vi. Hva med deg?

Hva er egentlig greia? Jo, dama er egentlig en bil. Så da burde vel egentlig alt være OK?

Men nei, denne reklamefilmen fra Fiat møter motstand og det er ennå ikke klart om den blir en av de berømte "Super Bowl"-reklamene som bilindustrien satser så mye på å lykkes med hvert år i anledning den enormt populære finalen i amerikansk fotball, et av verdens viktigste mediabegivenheter og dermed ekstremt viktig for de svært pengesterke firmaer som har et produkt å plassere. I år finner finalen sted den 5. februar og det vi vet i øyeblikket er at to av de følgende lagene: Patriots, Niners, Ravens og Giants, skal møtes i den altoverskyggende finalen.

Småprovoserende

Men her spørs det om ikke reklamefilmen er litt for bra - altså litt for provoserende for sarte, amerikanske TV-tittersjeler. Fiat-sjef (og marketing-sjef hos Chrysler) Olivier Francois har villet sparke i maurtuen for å få oppmerksomhet, men har også vært klar over risikoen, og lanserte derfor filmen på internett i november i fjor for å teste publikums reaksjoner. Blir de tilstrekkelig positive kan han tenke seg å slippe filmen gjennom Super Bowl-nåløyet.

Hva er greia? Jo, dama er egentlig en bil. Mer presist Fiat 500 Abarth. Subtilt - ja, vi vet... Foto: Fiat
Foto: Fiat
Foto: Fiat
Foto: Fiat
Foto: Fiat
Foto: Fiat
Foto: Fiat
Foto: Fiat
Foto: Fiat
Foto: Fiat
Foto: Fiat
Foto: Fiat
Foto: Fiat


Et ledd i gjenoppbygging

Bilen det dreier seg om er Fiat 500, en av modellene som har bidratt til å bringe Fiat-merket den "kred" det hadde gradvis tapt mer og mer av gjennom 1990-tallet og tidlig 2000-tall. Det var da "mirakelmannen" Sergio Marchionne kom og overtok ledelsen av et nedkjørt Fiat-konsern i 2004. Siden har det bare gått en vei for Fiat: Oppover. Og den amerikanske drømmen er i ferd med å bli realisert; Fiat eier nå Chrysler-gruppen og også den er, under Marchionnes overoppsyn, blitt snudd fra virtuell bankerott til dynamisk overskuddsforetak på kort tid.

Skorpionen er tilbake

Hva med deg?

Skjønner du at reklamen kan sjokkere? (Avsluttet)
Absolutt ikke(88%) 1208
Jo, litt(9%) 119
Jo, slik reklame er forkastelig(3%) 44
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Og Fiat 500, som etterfølger Grande Punto og Bravo - brød-og-smør-biler som har sørget for de nødvendige inntekter, har markert et skritt videre for merket: Det som bringer det troverdigheten som skal til for å bygge en merkevares verdigrunnlag. Det samme gjelder "skorpionens tilbakekomst" - gjenopplivelsen av Abarth-merket og injiseringen av ny sportslighet i produktspekteret.

500 turbo

Fiat 500 Abarth, image-skaperen som denne reklamen egentlig handler om, er en slags mini-GTI-versjon av 500 med en 1,4-liters MultiAir-motor utstyrt med turbo og ladeluftkjøler. Det gir den en toppeffekt på 160 hestekrefter, hvilket burde gi tassen evner til å sparke godt fra.

Vi fikk for vår del opp øynene for gjenoppståtte Abarth da vi i 2007 fikk anledning til å prøvekjøre Fiat Grande Punto Abarth på Balocco-testbanen.

Dette er den kontroversielle reklamefilmen: