<b>HØY FART</b>: Bryter du fartsgrensen og forårsaker en ulykke med el-sykkel, kan en trimmet motor koste deg dyrt. Foto: VEGARD GRØTT / NTB SCANPIX
HØY FART: Bryter du fartsgrensen og forårsaker en ulykke med el-sykkel, kan en trimmet motor koste deg dyrt. Foto: VEGARD GRØTT / NTB SCANPIXVis mer

Å trimme el-sykkelen kan ende i milliongjeld

Skjer det en ulykke, er det du som får skylda.

Salget av el-sykler har den siste tiden skutt i været, og for noen har det også ført til kreative løsninger for å gjøre det praktiske fremkomstmiddelet enda raskere.

Men visste du at det kan være ulovlig, og kan koste deg dyrt hvis du forårsaker en ulykke?

- Har du brutt reglene, kan det gå utover forsikringsoppgjøret ditt. Hvis det er en sammenheng mellom lovbruddet og ulykkesårsaken, kan du få en avkortning i forsikringsutbetalingen, forklarer informasjonsdirektør Jon Berge i If Skadeforsikring til Dinside.

LES OGSÅ: Lag din egen elsykkel

Blir fort rådyrt. Millionsummer

Videre forteller Berge at du kan tape penger hvis det dreier seg om ulykker med andre involverte som er forårsaket av fart, eller hvis du faller av sykkelen i stor fart.

- Du risikerer ikke bare å skade deg selv, men også andre. Skulle du være så uheldig å påføre andre alvorlige personskader, kan du ende opp med å skylde millionsummer som forsikringen din ikke dekker, understreker han.

Berge forteller om både forsikringstilfeller hvor kundene har kjørt på andre og skadet seg selv.

- Jeg tror folk tar sjansen og tenker at det går bra. Det gjør som regel det, men det er verdt å tenke på at det er en grunn til at fartsgrensen er satt til 25 kilometer i timen, avslutter han.

LES OGSÅ: Elsykkel: Fordeler og ulemper

NRK har tidligere skrevet om hvordan en privatperson med vilje har brutt fartsgrensen på el-sykkel, med en fart opp mot det dobbelte av hva som er tillatt.

Det er lov å overskride 25 kilomoter i timen på en el-sykkel, så lenge du bruker pedalene til å produsere farten. Sykler du på en trimmet sykkel, men bruker pedalene, kan du likevel få et forklaringsproblem etter en eventuell ulykke.

Etterlyser informasjon

Informasjonssjef for Syklistenes Landsforening, Hulda Tronstad, mener det er viktig å se forskjellene mellom en som kjøper el-sykkel og trimmer motoren i etterkant, og en som bygger sin egen.


- Det krever teknisk kompetanse for å trimme en motor. Det er ikke noe alle klarer å gjøre bare de har kjøpt en el-sykkel. Det er derfor mer sannsynlig at det er vanligere med ulovlige motorer i el-sykler som folk bygger selv, hevder Tronstad.

Hun mener Statens vegvesen i mye større grad må legge til rette for og informere om at forbrukerne kan registrere el-syklene sine som mopeder.

- På denne måten vil flere som har en kraftigere motor i sin sykkel unngå bøter og problemer med forsikringen, sier hun og legger til at det da er viktig å understreke at det ikke lenger er lov for syklistene å benytte sykkel- og gangfelt.

LES OGSÅ: Dette trenger du for å elektrifisere sykkelen din

Begrensninger

- Vi er nøye med å informere hvilke begrensninger som finnes ved bruk av el-sykkel når folk tar kontakt, sier Kurt Ottesen, rådgiver hos Statens vegvesen.

Ottesen svarer på Tronstads kritikk ved å vise til at det er tydelig opplyst på nettsidene til Statens vegvesen at en el-sykkel med andre spesifikasjoner, eksempelvis kraftigere motor, vil regnes som moped og dermed være registreringspliktig. Han viser dessuten til at det er anledning til å ta kontakt med Statens vegvesen dersom man lurer på noe.

Tronstad understreker også at hun mener den stigende bruken av el-sykler er svært positiv.

- El-sykkelen er et flott transportmiddel og har en enorm helseeffekt. Det har kommet tall som viser at de som begynner å bruke el-sykkel også trener mer, sier hun entusiastisk.

Synes du det er greit å trimme el-sykkelen? (Avsluttet)
Ja, det reduserer kø-problemene.(49%) 2387
Nei, det er trafikkfarlig.(26%) 1250
Ja, men bare hvis du omregistrerer sykkelen.(25%) 1202
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Uansvarlig oppførsel

- 25 kilometer i timen er kun en teknisk begrensning, og vil for eksempel ikke gjøre det mulig for oss å bøtelegge syklisten for høy fart, med mindre fartsgrensen på stedet brytes, forklarer politiinspektør i politidirektoratet, Jan M. Guttormsen til Dinside.

- Det vi derimot kan bøtelegge for er uansvarlig adferd, sier han videre.

Dette kan for eksempel dreie seg om råkjøring på fortau.

Noen storkontroll av el-sykler blir det likevel ikke med det første fra politiets side.

- Vi må prioritere å kjøre kontroller der ulykkesrisikoen er størst, og der det er størst fare for personskader, avslutter Guttormsen.