VINTERDEKK: Like fort som den forsvinner kommer den tilbake. Det er viktig å sko seg etter forholdene. Foto: NTB Scanpix
VINTERDEKK: Like fort som den forsvinner kommer den tilbake. Det er viktig å sko seg etter forholdene. Foto: NTB ScanpixVis mer

Kollidere med sommerdekk

Å kollidere med sommerdekk på vinterføre kan gi kraftig redusert erstatning

Visste du at du kan få markant avkortning på forsikringsgevinsten om du skulle havne i en ulykke når du er feil skodd? 

År etter år lar vi oss «overraske» over at det blir vinter. Trafikken stopper nærmest opp og køer lange som et vondt år brer seg rundt storbyene. Med det kommer også ulykkene.

I helgen ble det sendt ut OBS-varsel; Nå er det på tide å legge om til vinterhjul.

Kan få dyre konsekvenser

Det er det scenariet som oftest preger overskriftene i disse dager. Det som heller sjeldent kommer opp i dagen er problemene de som kolliderer kan komme opp i, om de ikke har sesongkorrekte dekk.

- Vi ser hvert år at mange drøyer for lenge med å skifte til vinterdekk, forteller Bjarne Rysstad i Gjensidige forsikring.

Det kan få en rekke ulike utfall og spesielt nå som vi nærmer oss november med stormskritt, er det viktig å være obs på hvordan været utvikler seg i ditt område.

BYTT DEKK: Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad forteller at mange kan oppleve å få avkortet utbetaling på forsikringen om ikke kravene for dekk er fulgt. Foto: Gjensidige Vis mer

- Om du ikke har byttet til vinterdekk og havner i en ulykke på et føre som tilsier at du burde ha byttet, vil det kunne føre til en avkortning på forsikrings-utbetalingen, forteller Rysstad.

Opp til 100 prosent avkortning

En undersøkelse gjort av If skadeforsikring viser at nærmere 12 prosent av bilene som kolliderte vinteren 2013 kjørte på sommerdekk.

Andelen var da høyest på Vestlandet og Sørlandet.

- Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje, fortalte Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If da.

Rysstad i Gjensidige forteller at det er variert hva avkortningen kan bli, men at det i verste fall kan dreie seg om hele beløpet.

- Det er klart det varierer ut ifra hvor i sesongen og landet vi er, så det er ingen klar linje på hvilke situasjoner som fører til avkortning. Alle saker blir sett på individuelt.

Skulle du være usikker på hvilket føre som tilsier at du burde ha byttet, og eventuelt bør la bilen stå, oppsummerer Rysstad at sunn fornuft ofte holder for at du er på den sikre siden.

- Det er argumenter som at det er sendt ut obs-varsel og meldinger om dårlig vær som vil være med på å avgjøre årsakssammenhengen mellom dekk og uhell, forteller Rysstad.

Minimum tre millimeters mønstedybde

Selv om du absolutt bør kjøre på vinterdekk om vinteren, er det lov å kjøre på sommerdekk så lenge du følger reglene og føret tillater det.

Etter 31. oktober stilles det krav om minimum tre millimeters mønsterdybde.

- Vi anbefaler at man ikke går lengre ned enn fire millimeter på vinterdekkene, fortalte Jan Ivar Engebretsen i NAF tidligere.

- En ting er gripeevnen på snø og is, men en annen og vel så viktig ting er drenering av vann på våt vei: Jo mindre mønsterdybde, jo større sjanse er det for vannplaning, ifølge Engebretsen.

Rysstad viser også til flere eksempler hvor førere har fått avkortning på forsikringen som følge av dårlige kjøreegenskaper:

Føre Hastighet Forholdene på stedet Dekkenes beskaffenhet Avkortning Kommentar
Glatt 25 km/t Ikke opplyst Sommerdekk uten lovlig mønsterdybde 100 % reduksjon Ikke opplyst om det var praktisk mulig å avbryte kjøringen, men trafikken stanset pga andre utforkjøringer. Grov handling med tanke på dekkenes beskaffenhet
Glatt 20 km/t Ikke opplyst Ikke opplyst - sommerdekk 10.000
Glatt 20 km/t Ca 5 cm snø Ikke opplyst - sommerdekk 25.000 Testet føret før kjøring – ikke spes. Glatt, men hendelsesforløp indikerer det motsatte. ”Testing” neppe betydning.
Meget glatt. 30 km/t Skarp sving. Ikke opplyst - sommerdekk 30.000 Forhold skjerpende. Lokalkjennskap.
Meget glatt 10 – 20 km/t Ikke opplyst Ikke opplyst - sommerdekk 25.000 Helt uten kontroll. Skled inn i to parkerte biler på hver sin side av veien.
Glatt 15 – 20 km/t Bratt bakke. Krapp sving Ikke opplyst. Sommerdekk 10.000 Påberoper uvitenhet om værvarslet. Ikke formildende. Tok sjansen på å kjøre ned en bratt bakke tross føret.

Les også:

Nå må du sjekke mønsterdybden

Årets test av vinterdekkene