Vis mer

911 med vipp på baken

Porsche har startet innspurten. Bare vent og se. Det kommer mer.

Når Porsche starter på spesialversjoner av 911 betyr det bare en ting. En ny generasjon er på vei. Nå har hele 911-serien fått facelift bortsett fra GT2.

Appell til kundekjernen

Dette er et helt vanlig triks mot slutten av livssyklusen til en bil, og det benyttes av alle merker. Når en modell begynner å dra på årene daler ofte salget og interessen dabber av. Denne 911en skal lokke til seg urkundene og kalles Sport Classic. Den skal minne om Carrera RS 2.7 fra 1973 som også hadde denne vippen på motorlokket. Felgene på Sport Classic minner også om 70-tallsmodellen. Videre har den også det de kaller "double-dome" tak. Det er en forsenkning midt på taket som lager denne effekten.

Eksklusivitet

911 Sport Classic skal bygges 250 eksemplarer og skal appellere til den harde kjernen av 911-kunder. Det hadde sikkert vært mulig å selge flere, men dette skal være litt eksklusivt.

Det er også tradisjon hos Porsche å tilby biler i små serier.


Motor

Dette er viktig på en ny Porsche, men også noe av det som holder fascinasjonen for dette merket oppe. Motoren er en 3,8-liters blokk med 408 hestekrefter. 23 hestekrefter opp fra standard Carrera S. Motoren har direkte innsprøytning og en ny innsugsmanifold.

Baken på bilen er 44 millimeter bredere enn på en vanlig Carrera S. Den har keramiske bremseskiver og 19-tommers felger. Den kan også senkes 20 millimeter takket være fjæringssystemet PASM.

Levering av bilen starter rett over nyttår. Mangler man penger, men er interessert, leveres den også i størrelse 1:43 (ikke kjørbar).