<b>VELGER EL:</b> For de aller fleste elbilkjøpere vektlegges kostnadsvinning som største grunn til å velge elbil.  Foto: ESPEN STENSRUD
VELGER EL: For de aller fleste elbilkjøpere vektlegges kostnadsvinning som største grunn til å velge elbil. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

83 prosent av elbilistene kjøpte elbil for å slippe engangsavgiften

En undersøkelse gjort av Enova og SINTEF viser hvilke årsaker som fører til at vi velger å kjøpe elbil fremfor bil med fossilt brennstoff.

I undersøkelsen hvor det deltok 3400 elbileiere, kommer det ikke overraskende frem at det er engangstiltakene og lokale goder som førte frem til kjøpet av elbil.

Prisen teller mest

Undersøkelsen viser at det var fritak fra engangsavgift og momsfritak som vektet tyngst for at det skulle bli elbil når de handlet ny bil, selv om det nå ser ut til at Norge sakte men sikkert begynner å skru igjen krana.

- Undersøkelsen gir to hovedsvar. Ikke overraskende viser den at de store besparelsene ved anskaffelsen er den viktigste fordelen, men samtidig ser vi at også de omdiskuterte og til dels utskjelte lokale gratis-godene er tiltak som virker, sier SINTEF-forsker Kristin Ystmark Bjerkan til forskningsnettstedet Gemin.no.

I undersøkelsen skulle deltakerne liste opp hvilke forhold som veide tyngst når de skulle investere i ny bil.

Av de spurte listet 83 prosent av deltakerne opp at fritak for engangsavgift var avgjørende for kjøpet. 81 prosent svarte også at momsfritak var vektende, mens 66 prosent huket av begge punktene.

I tillegg har 49 prosent av de spurte også tatt med at gratis bompassering har vært avgjørende for å kjøpe elbil.

LES OGSÅ: Elbilen gjorde et sterkt første kvartal i 2016

Spesiell tendens i storbyen

Naturlig nok er det en større andel elbiler i og rundt storbyene. Dette er naturlig da det ofte er flere ladestasjoner tilgjengelig, distansene mellom hjem og arbeid er kortere og antallet bomringer er større.

Med disse godene, åpner det seg også en grønn kamp mellom kollektivtrafikken og elbilene.

- Noen ynder å beskrive adgang til kollektivfelt og gratis bompassering som gylne fordeler for de få. Men vi ser altså at virkemidler som nå trues er viktige for potensielle elbilkjøpere i to av landets største byer, sier Bjerkan.

LES OGSÅ: Disse tallene taler imot elbilistene

GODT MARKED: Anders G. Hovde forteller at det ofte er de som vil fremstå som intelligente og reflekterte som som kjøper elbil. Foto: Magnus G. Arnkværn Vis mer


Kjøpere i alle aldere

Senioranalytiker Anders G. Hovde i TNS Gallup har også forsket på elbilistens kjøpsvaner. Han forteller at markedet for elbiler nå ligger i de aller fleste alder og inntektsgrupper.

- Vi ser at det er marked for elbil i alle livsfaser, både for unge og gamle. Kjernepublikummet derimot ligger i alderen 45 til 54 år (over 30 prosent).

Ellers forteller han også at det er den kunnskapsrike mannen i gata som er tidlig ute med å velge Elbil.

- Det er de som vil fremstå som reflekterte og intelligente som ofte velger elbil. Bilvalget reflekterer her smarte løsninger og kompetanse, forteller Hovde.

I tillegg viser undersøkelsen gjort av TNS Gallup at det er flest nye elbiler blant menn og at det også er de som kjører den selv.

- 80 prosent forteller at det er mannen som eier bilen, og hele 72 prosent av disse kjører den selv, avslutter Hovde.