645 hestekrefter i Corvette-basert løssluppen kreativitet

Holden, det største bilmerket i Australia og et selskap i General Motors-konsernet, markerte seg nylig på bilutstillingen i Sydney med denne spektakulære kreasjonen.

645 hestekrefter i Corvette-basert løssluppen kreativitet

  1. Fotoalbum: Am-konsepter og Holden-modeller
  2. Store bilder!


Bilens ytre aspekt er et resultat av sjefsdesigner Richard Ferlazzos lidenskapelige interesse for "custom cars" og er utviklet til ære for Hot Rod entusiaster som så og si aldrig blir begunstiget med konseptbiler i denne egne stilen. Men nå er de da også blitt det til gagns.

6 liters V8 og kompressor

Det mekaniske grunnlaget for kreasjonen er mer enn heftig nok. På en Corvette-plattform har man installert en likeledes Corvette-basert drivlinje: Det er en V8-maskin med et slagvolum på seks liter. Takket være en Roots-kompressor produserer motoren hele 645 hestekrefter. Dreiemomentet er 775 newtonmeter ved 4.200 omdreininger. Giringen foregår elektronisk med trykknapper via en firetrinns automat. Disse ytelsene tilsvarer det man finner i konkurransebilene som deltar i den prestisjefylte V8 supercars-serien, en institusjon i Australia som tiltrekker hundretusender av tilskuere til løpene. Denne konseptbilen er dermed bortimot like vill og gal som det unike Maybach Exelero-eksemplaret som nylig ble vist i Frankfurt.

Prosjekt med underleverandører

I 2006 skal en av Holdens viktigste nye modeller, Commodore, bli lansert. Det er designteamet til den modellen som har fått lov til å boltre seg i uhemmet kreativitet i dette prosjektet som har resultert i en Hot Rod inspirert modernisering av den ærverdige Holden FJ familiebilen fra 1953. Nesten 20 underleverandører til Holden-konsernet ble bragt sammen til kreativ dyst for å vise frem det siste de besitter av ekspertise i mekanikk, elektronikk, materialkomponenter og produktutvikling. 50-tallsdesign til tross: Mye moderne teknologi skjuler seg bak retro-formene, så som luftfjæring (Bilen kan heves til kjørbar høyde!), diodeteknologi i alle belysningsøyemed, LCD-sjerm med berøringskommando og annet av kommende teknologi.


Bilen er blitt visuelt imponerende med sine 516 centimeter i lengden og to meter i bredden. Forhjulene er 225/35-20 mens de større bakhjulene er 285/30-22. Luftfjæringen skulle gjøre sitt til at bilen likevel blir så komfortabel som det gedigne interiøret i skinn, aluminium og lønnetre tilsier. EFIJY, som er navnet på konseptbilen, vil antagelig ikke komme i produksjon; prosessen har i stor grad vært en rekreasjon for de involverte, en spore til øket kreativitet og motivasjon blant designere og utviklere. Det er lov å drømme...

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du store bilder av fordums amerikanske konsepter samt aktuelle Holden-modeller.