60 amerikanske kollisjonstester

Subaru Forester og Honda CR-V er blant bilene som oppnådde full pott i amerikanske kollisjonstester. BMW Z4, derimot, gjør det svakt.

Toyota RAV4: 18 av 20 poeng Vis mer


Vi har gitt våre lesere grundig dekning av de offisielle europeiske kollisjonstestene, som gjennomføres av Euro NCAP (European New Car Assessment Programme). Men det er begrenset hvor mange biler Euro NCAP har råd til å teste og det er derfor ikke publisert resultater siden november i fjor.

Kollisjonstester i 26 år

Men Euro NCAP er ikke de eneste som gjennomfører kollisjonstester. I USA finner vi NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Denne institusjonen hører inn under det amerikanske samferdselsdepartementet og utfører trafikk-relatert sikkerhetsarbeid. NHTSA innledet sitt kollisjonstest-program så tidlig som i 1978, 19 år før Euro NCAP. Siden den gang har NHTSA krasjet flere hundre biler.

61 modeller

BMW Z4: 11 av 15 poeng (ikke bakseter) Vis mer


Storparten av disse bilene er dessverre sær-amerikanske modeller som ikke markedsføres i Europa. Men i testporteføljen finner vi faktisk 61 modeller som selges her i landet. Blant disse er det flere eksempler på biler som foreløpig ikke testet av Euro NCAP, blant annet Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander, Mazda 3, Lexus RX330, Hyundai Elantra og Toyota Prius. Testene av disse bilene er derfor spesielt interessante.

Avvikende spesifikasjoner

Det er viktig å være klar over tre ting når det gjelder bilene som testes i USA. For det første har de ofte avvikende spesifikasjoner sammenlignet med de europeiske utgavene. For det andre er klasseinndelingen i enkelte tilfeller uvant. For eksempel plasseres Subaru Forester i mellomklassen og ikke sammen med firehjulstrekkerne. NHTSA har heller ikke noen egen klasse for kabrioleter. Vi har imidlertid valgt å samle kabrioleter og toseteres kupeer i en egen klasse.

For det tredje gjennomfører amerikanerne testene på en annen måte enn Euro NCAP. Blant annet utfører NHTSA frontkollisjonstester der hele bilens front kjøres inn i en fast barriere. Euro NCAP foretar såkalte offset-kollisjoner, der bare 40 prosent av bilens front treffer barrieren.

Overraskende like resultater

Lexus RX330: 19 av 20 poeng Vis mer


Vi mener likevel testene har interesse for norske forbrukere. Det viser seg nemlig at biler som er testet både av Euro NCAP og NHTSA vanligvis oppnår forbausende like resultater.

BMW X5 fikk for eksempel 33 av 37 oppnåelige stjerner hos Euro NCAP, noe som tilsvarer 89 prosent av maksimalt oppnåelig poengsum. Hos NHTSA fikk X5 19 av 20 oppnåelige poeng, eller 95 prosent. Og Audi A4, som oppnådde 81 prosent av full pott hos Euro NCAP, hentet 85 prosent hos NHTSA.

Finnes unntak

Men - det finnes unntak. Det mest ekstreme eksempelet er flerbruksbilen Kia Carnival, som kun oppnådde 18 poeng hos Euro NCAP, og dermed måtte nøye seg med 2 stjerner. Hos NHTSA stakk Carnival utrolig nok av gårde med full pott - 20 av 20 poeng.

Fire tips for bruk av resultatene

Kia Carnival (Sedona): 20 av 20 poeng Vis mer


Vi trekker derfor følgende konklusjoner:

1) Hvis bilen gjorde det bra både hos Euro NCAP og NHTSA, er det svært stor sannsynlighet for at bilen vil beskytte deg godt ved kollisjon. Og omvendt, hvis bilen oppnådde svake resultater både i USA og Europa - hold deg unna.

2) Hvis bilen oppnådde motstridende resultater i USA og Europa - legg mest vekt på Euro NCAP-resultatene. Euro NCAP tester biler med europeiske spesifikasjoner og gjennomfører offset-tester, som av de fleste regnes som mer relevante enn en hel-front-kollisjon.

3) Hvis bilen kun er testet av NHTSA, kan du bruke de amerikanske resultatene til å velge vekk modeller. Har bilen gjort det elendig hos NHTSA, er det ingen grunn til å tro at den skal gjøre det godt hos Euro NCAP.

4) Vi ville vært mer forsiktige med å legge vekt på positive NHTSA-resulater. Dette fordi det altså finnes eksempler på at NHTSA har gitt høye karakterer til biler som i ettertid har gjort det svakt hos Euro NCAP.

Subaru Forester: 20 av 20 poeng Vis mer


Hvordan de 61 bilene klarte seg hos NHTSA kan du lese mer om her:

  • Kompaktbiler
  • Mellomklasse-biler
  • Storbiler
  • Firehjulstrekkere
  • Flerbruksbiler
  • Kabrioleter/2-seters kupeer
  • Relaterte artikler:

  • Kollisjonstest: Alle Euro NCAP-resultatene på ett sted
  • Kollisjonstest: Slik ser de ut etterpå