Nå lekker BMW som en sil omkring nye M5. Foto: Stian Gihle
Nå lekker BMW som en sil omkring nye M5. Foto: Stian GihleVis mer

580 hester i kommende M5

Det er alltid mye spenning knyttet til lanseringer av nye M-biler. Nå satser også BMW på turbo.

I likhet med det vi fikk vite selv i Miamis mulm og mørke i høst, har også Motorauthority og Car Magazine funnet ut at den neste BMW M5 får en V8 turbo.

Som nevnt i denne saken om X6 hybrid fra USA, er jetlag og rødvin en svært god kombinasjon for å få tyskerne i tale. Da fikk vi rimelig klart servert at V10-motoren i dagens M5 er for vanskelig med tanke på forbruk og utslipp. Dagens M5 slipper ut hele 344 gram, mens neste modell må godt under 300 gram for å være konkurransedyktig. Den nye E 63 AMG slipper ut 295 gram.

Samme som før

Motoren som skal brukes er i hovedsak den samme som i X6M og X5M. Det betyr at det blir en 4,4-liters V8 med turboene plassert inne i V-en. Med andre ord motsatt av alle andre, som har turboene på utsiden. BMW har vært både sære og alternative lenge, og selv om kamelene går ned mothårs, finner de til stadighet på nye og kreative løsninger. Vi tenker på M-for noen årsiden. Å snakke om turbo, automatgir og firehjulstrekk sammen med M-folk var omtrent som å gå inn i en moské med skoa på. Ting som er hellig skal man egentlig ikke tukle med!

Inn med 4,4-liters V8 turbo og 580 hestekrefter. Foto: Stian Gihle
Ut med V10 og 507 hestekrefter. Foto: Stian Gihle
Nå lekker BMW som en sil omkring nye M5. Foto: Stian Gihle


580 hester

Nå kommer det ene etter det andre, og den nye M5en blir ikke noe unntak. Som nevnt blir det en V8 turbo med 4,4 liters slagvolum og mest sannsynlig en oppgradert effekt til 580 hestekrefter. Antagelig gjør de det for å slippe å høre på mere gnål om at Audi RS6 har mer effekt. Dreiemomentet vil også få et lite løft, og spekulasjonene går ut på at dreiemomentet havner på 720 newtonmeter.

Videre ser det også ut som om M5 nå får dobbelkløtsj automatgirkasse på samme måte som M3. Om manuell girkasse blir tilgjengelig er uvisst, men USA får dagens M5 med manuell girkasse. Her i traktene er det kun singelkløtsj automatkasse som gjelder (SMG).

KERS

Hvis man googler BMW M5 og KERS (kinetic energy recovery system) får man også en del treff. Det neste fornuftige spørsmål blir da: hva i all verden er KERS? BMW har nå et system som gjør at batteriet lades ved bremsing. KERS er utvidet versjon av dette som blant annet ble brukt i forrige sesong av Formel 1. Her ble bremseenergi lagret og brukt til å drive en elektrisk hjelpemotor. Hvis neste M5 får en slik hjelpemotor vil man kunne snakke om en mikrohybridløsning.

Siden det nå lekker såpass som det gjør, regner vi med at offisiell informasjon om M5 kommer om ikke lenge.

Test av BMW M5.

Test av Mercedes E63 AMG.

Test av Audi RS6.