<b>LEKKERT DESIGN:</b> Utseendet på E-klasse har kanskje aldri vært bedre enn dette? Foto: MERCEDES-BENZ
LEKKERT DESIGN: Utseendet på E-klasse har kanskje aldri vært bedre enn dette? Foto: MERCEDES-BENZVis mer

55.000 kroner i påslag for Mercedes E-klasse stasjonsvogn

Tyskerne tar seg godt betalt for nykommeren som vil konkurrere mot Audi A6 Avant og BMW 5-serie Touring.

Mercedes-Benz har på mange måter eid markedet for luksuriøse stasjonsvogner helt siden vogn-utgaven av den gamle E-klassen W123 solgte til gull på 70-tallet.

Etterfølgeren med internkoden W124 er kjent som noe av det mest skuddsikre Mercedes har laget. Etter noen år med nye generasjoner E-klasse av, skal vi si ymse kvalitet, er siste generasjon E-klasse på plass.

Dyrere enn konkurrentene

I oktober inntar stasjonsvognen Norge. Prisen begynner på friske 585.000 kroner for E 220d med 2-liters dieselmotor på 194 hestekrefter, 400 Nm i dreiemoment som skyver bilen til hundre på 7,7 sekunder samtidig som snittforbuket ligger på kun 0,42 l/mil.

GUNSTIG FORM: Utformingen av hekken gjør at det er ekstra god plass til mye bagasje eller to ekstra seter. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer


Det er hele 55.000 kroner mer enn tilsvarende sedanutgave og drøye 39.200 kroner mer enn startprisen på tilsvarende motorisert BMW 520d Touring med automatgir, som er standard på E-klasse.

Audi A6 Avant, som fikk sin facelift i fjor, får du i tilsvarende variant 35.800 kroner rimeligere.

– Det stemmer at det noe større prisforskjell mellom sedan og stasjonsvogn på E-klasse enn det er på C-klasse. Årsaken til det skyldes en økt avgiftsklasse og høyere innkjøpskostnad for vår del.

I tillegg er E-klasse en helt ny modell spekket med ny teknologi, og den har et høyere utstyrsnivå i Norge som standard enn hva våre konkurrenter byr på, sier PR- og markedskoordinator i Mercedes-Benz Norge, Audun Hermansen. Han legger til deres erfaring så langt er at gjennomsnittskunden på E-klasse sedan spekker opp bilen med ekstrautstyr for rundt 140- 150.000 kroner.

Nye E-klasse stasjonsvogn drar med seg det de beste kvalitetene vi ble kjent med i sedan-utgaven. En bil som oppnådde terningkast seks i vår prøvekjøring tidligere i år.

Det betyr det samme innovative interiøret med to store skjermer - en til instrumentpanel og en til info/navi-skjerm. Berøringsfølsomme betjeningsknapper på rattet, muligheter for trådløs lading av telefon, seter med massasje, duftfrisker og 64 ulike stemningsbelysninger er også en del av det du kan få med om du er villig til å betale ekstra for det.

Orkesterplass

E-klasse stasjonsvogn sitt største fortrinn er likevel plassen som er i særklasse over sine konkurrenter. Bagasjerommet sluker fra 670- til 1.820 liter.

Er det behov for ekstra seteplass kan du krysse av for en tredje seterad som trekkes ut når et par barn ekstra skal være med. Takhøyden og armslaget i baksetet skal også være størst i klassen, ifølge Mercedes.

Nykommeren blir også spekket med mange smarte assistanse systemer, sånn som Drive Pilot, som er et steg to innen autonom kjøring. Crosswind Assist, som forhindrer bilen i å forlate filen sin ved sidevind og Remote Park-assistent, som lar deg parkere bilen med via en app på telefonen din.

Se flere bilder av bilen her

MODERNE: Interiøret i nye E-klasse har satt en ny standard for store premiumbiler. Merk de to store skjermene som viser alt fra speedometer til navigasjon. Foto: MERCEDES-BENZ
RAUST: Plassen i bagasjerommet er helt enkelt enorm. Det rommer fra 670- til 1.820 liter. Foto: MERCEDES-BENZ
KJØREGLAD: Kjøreegenskaper er kraftig forbedret på nye E-klasse. Det samme er støynivået. Foto: MERCEDES-BENZ



På motorsiden er utvalget noe begrenset i starten. Dette vil utvides senere i høst og neste år. E 200- og E 250 bensin er alternativene ved introduksjon, hvor førstnevnte koster fra 590.000 kroner. Innstegsprisen vil nok reduseres når E 200d med 150 hestekrefter blir tilgjengelig. Ved behov for mer krefter vil E 350d med 258 dieselhester, eller kanskje AMG E 43 4Matic med 401 hestekrefter være gode alternativer.

Les også: Se stor oversikt over tidligere E-klasse-utgaver
Les også: Vi har kjørt den ladbare hybriden Mercedes GLC 350e.
Les også: Vi har kjørt BMW med laserlys.
Les også: Dette merket lager de beste luksusbilene.