50 prosent av de unge vil ikke kjøre trygt

Men om de får billigere forsikring derimot...

«Vi er jo bare mennesker og klarer ikke å oppfatte alt, på grunn av skiftende omstendigheter i trafikken.Anne Beate Budalen, Statens vegvesen»


I nesten ett og et halvt år har 50 ungdommer fra Karmøy kjørt rundt med utstyr i bilen som informerer dem om når de kjører for fort.

I håp om at dette kunne gi svar på om utstyret påvirket de unge til å kjøre mer forsvarlig, utførte Statens Vegvesen og Gjensidige Forsikring dette prosjektet, og tilbød deltakerne lavere forsikringspremie som belønning.

Konklusjon: utstyret førte til færre fartsovertredelser og bedre oppførsel i trafikken.

- Vi visste fra før at ISA får farten ned generelt, men Karmøy-prosjektet viser at ISA (Intelligent Speed Adaption, journ.anm.) virker fartsdempende også på våre yngste sjåfører, sier Anne Beate Budalen i Statens vegvesen.

Les også: Bilnøkkelen blir barnevakt

Irriterende utstyr

Utstyret virker slik at man får beskjed når fartsgrensen er brutt, samtidig som at det kommer en irriterende lyd.

Hele 64 prosent av ungdommen sa i ettertid at de ikke ønsket å ha slikt utstyr i bilen permanent. Men om det reduserer forsikringspremien får pipa en annen lyd, da er alle de 64 prosentene positive til utstyret.

- Gulrota er jo viktig. Det bør ikke koste for mye å få slikt utstyr. Det virker jo begrensende for den friheten folk ønsker på veien. Det er det som er det store dilemmaet i trafikksikkerhetsarbeidet, sier Budalen til DinSide.

Lavere forsikringspremie var også hovedårsaken til at ungdommen ville delta i undersøkelsen. Bare syv av deltakerne ville delta for å få hjelp til å holde fartsgrensen.

Her er de sikreste og mest miljøvennlige bilene

Andre funn fra undersøkelsen:

  • Rundt halvparten mente de hadde tilpasset kjøringen sin etter signalene fra utstyret.
  • Halvparten av deltakerne rapporterte at utstyret hadde irritert dem.
  • 60 prosent av deltakerne hadde etterhvert glemt at utstyret var i bilen.
  • De som ofte brukte utstyret oversteg fartsgrensen i mindre grad enn de som sjeldent tok med seg utstyret i bilen.
  • De som viste seg å kjøre fortest, var de som oppgav at de bare deltok i undersøkelsen fordi de fikk rabatt på forsikringen.

    - Prosjektet bekreftet det vi visste. De som hadde moderat kjørestil var flinkere til å bruke utstyret og holde fartsgrensa. De som kjørte krassest var de som ikke var så opptatt av trafikksikkerhet – og det er stort sett, som vi vet, unge gutter, sier Budalen.

    Reduserer ulykker med 20 prosent

    Kunne du tenke deg å ha slikt utstyr i din bil? (Avsluttet)
    Nei, for noe tull(39%) 586
    Ja, dette høres veldig forsvarlig ut(35%) 520
    Skeptisk, vil nok prøve det ut først(26%) 381
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    Prosjektet i Karmøy, bygger på flere andre prosjekter som har blitt utført, blant annet i Sverige. Der fant man ut at det reduserte ulykkene med 20 prosent, og at man fikk en bedre trafikkflyt.

    I følge Budalen viste det seg også at utstyret får ned hastigheten uten at man bruker mer tid på veien.

    Testførerne i Sverige uttrykte til slutt en mer positiv innstilling til trafikksikkerhet enn gjennomsnittsføreren.

    De beste vinterdekkene

    Kommer også i fremtidens biler

    Utstyret ungdommen ble utstyrt med, såkalt Intelligent Speed Adaption (ISA), er i dag ikke tilgjengelig for enhver. Men Budalen kan fortelle at flere bilmerker nå forsker på lignende systemer.

    - Opel kommer jo med et system som leser skilt langs veikanten og informerer føreren om farten. BMW er også i gang med dette, sier Budalen.

    - Det er nettopp denne type sikkerhetssystem vi ønsker. Så lenge utstyret leser fartsgrensa og viser den til føreren, så er det mye lettere å holde fartsgrensa, forklarer hun.

    - Vi er jo bare mennesker og klarer ikke å oppfatte alt, på grunn av skiftende omstendigheter i trafikken.

    Statens Vegvesen skal selv innføre ISA-utstyret i alle sine biler fra og med neste år.

    Dette er ISA

    Utstyret består av en GPS, en fartsmåler og en atferdsregistrator. GPS'en og fartsmåleren er plassert foran føreren slik at man til en hver tid blir gjort oppmerksom på hvor man kjørte og om man ligger over fartsgrensa.

    Ungdommen på Karmøy hadde også installert en atferdsregistrator på bilen. Den lagret opplysninger om ungdommenes fart og kjørestil, ved blant annet å registrere hvor mye og ofte de lå over fartsgrensen.

    Fører til færre drepte

    ISA finnes i flere modeller. Den ene kan direkte hindre kjøreren i å kjøre for fort, og har vist seg å være den mest virkningsfulle modellen. Det er anslått at bruk av en slik fartsdemper, vil føre til en dødsulykkereduksjon på nesten 60 prosent, og en generell ulykkesreduksjon på 36 prosent.

    Den modellen som har blitt brukt på de 50 ungdommene på Sørvestlandet, er derimot bare informerende, og anslås å redusere døds- og personskadeulykker med 10 og 19 prosent.