<b>STORE KREFTER:</b> Det er store krefter i sving når en kollisjonspute fyres av.  Foto: ADAC
STORE KREFTER: Det er store krefter i sving når en kollisjonspute fyres av. Foto: ADACVis mer

50 millioner puter må byttes

Og mange tusen bilkunder i Norge er berørt.

Bilbransjens største tilbakekallingskampanje er et faktum. Over 50 millioner biler må tilbake for å få byttet kollisjonsputer på grunn av feilproduksjon.

En større tilbakekalling har ikke skjedd siden 1982, da 31 millioner biler måtte tilbake for utbedring, skriver Automotive News.

Det er den japanske underleverandøren Takata som har produsert de kollisjonsputene som nå må byttes ut. I kjølevannet av denne kampanjen stilles det også spørsmål om hvorvidt Takata kan tåle påkjenningene av en kampanje i denne størrelsesorden.

Hørt om panserpute? Slik virker den

Gjelder norske biler

Heller ikke biler solgt i Norge går fri. Problemene rammer merker som Toyota og Honda hardest, men siste merke som kastet seg på lasset var Subaru, som må bytte over 1.000 puter i Norge. Også Mazda, Ford, GM, Daihatsu - og mange flere - får lide.

Problemet er likevel størst i USA, der flest biler er berørt, både i antall merker og biler. Der er også seks personer omkommet på grunn av putenes feilfunksjoner.

Se selv: Så stor effekt har en kollisjonspute

Store utfordringer

Utfordringen nå er å få laget nok erstatningsputer. For Takata alene er dette en uoverkommelig oppgave, og to av de andre store underleverandørene som produserer slike sier at de kan være i stand til å øke produksjonene med 25 %. Men en slik økning krever omstillinger, så de kan først være i gang engang i 2016.

En økning på 25 prosent i en slik sammenheng er likevel å anse som en dråpe i havet. Å bytte hele potten på 50 millioner puter antas derfor å ta mange år.

Teknikere skal læres opp, for dette går også utover den ordinære kapasiteten til verkstedene. Mange må antagelig ansette egne folk for oppgaven, og dette i tillegg til mangelen på puter.

Estimater sier derfor at hele prosessen med utbedringer kan ta mange år.

Mondeo får kollisjonspute i setebeltene

Har tatt liv

Det vil således ta år før hele floken er løst. I mellomtiden bytter biler eiere, og bileierne kjører rundt i biler med kollisjonsputer som beviselig har tatt seks menneskeliv til nå. Det kan heller ikke feies under teppet at flere kan komme til.

For Takata er verdien av bare selve kollisjonsputene estimert til rundt 16 milliarder kroner.

Så kommer alle krav om dekningsbidrag til bytte, erstatningssaker og øvrige kostnader på toppen av dette. Spørsmålet er også hvorvidt flere liv kommer til å gå tapt underveis.

Nå også i hjelmen

Godvilje

Det stilles derfor spørsmål rundt Takatas faktiske evne til å rydde opp i problemene, men de har bedt om - og fått - bred støtte fra bilprodusentene.

Bilbransjen er nemlig smertelig klar over at tilsvarende glatt kan skje igjen. Dette er et resultat av at bilprodusentene kjøper mer og mer av en bils komponenter fra tredjeparts leverandører.

Da er tapt kvalitetskontroll en av bieffektene.