5. Peugeot 307 SW: Den uekte

Peugeot markedsfører 307 SW som en fleksibil, noe den ikke er. 307 SW er i virkeligheten en ordinær stasjonsvogn med fikse seteløsninger.


Peugeot 307 SW er den lengste av testbilene, lekker å se på, kan leveres med syv seter og er godt utstyrt - blant annet får du elektronisk klimaanlegg på kjøpet. Likevel havner den på sisteplass. Hvorfor?

Jo, svaret har vi indirekte avslørt allerede - den er for lav. 307 SW er bare 154,4 centimeter høy, noe som betyr at den er mellom 5 og 14 centimeter lavere enn de andre bilene i testen.

Fordelene forsvinner

Er det så farlig at 307 SW er lav? Nei, ikke hvis det er en stasjonsvogn du er ute etter. Men hvis du har bestemt deg for å satse på fleksibil, med de fordelene klassen kan by på, er ikke 307 SW noe godt valg. Tre av de viktigste argumentene for en fleksibil er nemlig at den er behagelig å stige inn og ut av, at det er enkelt å jobbe i baksetene og at den gir god oversikt over trafikkbildet. Alle disse fordelene har sin bakgrunn i fleksibilens høyde.

Og hva er egentlig forskjellene på 307 SW og dens stasjonsvognslektning? Jo, de er forsvinnende få. Bortsett fra at 307 SW har et glasstak, individuelle bakseter og muligheten for en tredje seterad, er den helt lik stasjonsvognutgaven.

Håpløse bakre seter


307 SW har altså muligheten for en tredje seterad. Men fordi de to bakre setene rett og slett plasseres på bagasjeromsgulvet, der fotbrønner glimrer med sitt fravær, blir sitteputehøyden latterlig lav (20 cm). Når benplassen i tillegg er særdeles dårlig og takhøyden i bare 84 centimeter, hjelper det ikke at kupeen er bred (122 cm). De bakre setene kan heller ikke felles ned i gulvet, noe som betyr at du må ha et tørt og tyverisikkert sted å plassere dem når de ikke er i bruk.

Trangt også på andre rad

På andre seterad er situasjonen noe bedre, men ikke mye. Både sitteputehøyde (33 cm), benplass (25 cm) og takhøyde (91 cm) er dårligst av samtlige. Den dårlige sittehøyden, i kombinasjon med høye dørkarmer, betyr at barn får dårlig sikt både fremover og ut til sidene. Dermed blir det en fattig trøst at kupébredden er god (131 cm) og at de uavhengige baksetene er lette å ta inn og ut.

Varierende bredde

Bakluken er den bredeste (123 cm) av samtlige, men samtidig den nest laveste (90 cm). Bagasjerommet er brukervennlig i den forstand at innlastingshøyden er lav (53 cm) og at ingen kant forvansker inn- og utlasting. Lasterommet varierer mye i bredde, noe som ikke er spesielt praktisk. Lengden er midt på treet - 90, 100 eller 139 cm avhengig av setekonfigurasjon.

Sitter for lavt


Heller ikke i forsetene får man noen følelse av å kjøre fleksibil. Riktignok er takhøyden god og glasstaket luftig, men man sitter for lavt til å få følelsen av å bli løftet over resten av trafikkbildet. Riktignok finner man oppbevaringsrom under forsetene, men fraværet av brilleholdere og rom i gulv og tak forsterker følelsen av å kjøre en relativt vanlig stasjonsvogn.

Knirkelyder

Interiøret er forøvrig det samme som vi kjenner fra kombi- og stasjonsvognutgaven. Det innebærer et pent, elegant og moderne interiør der store flater er dekket av myk, polstret plast. Kvalitetsfølelsen ble imidlertid forringet ved at vårt testeksemplar produserte mye knirkelyder og at hjulopphenget slapp gjennom nesten like mange ujevnheter som Zafira. Det overrasker, med tanke på de gode erfaringene vi har fra andre 307-varianter.

Lavt tyngdepunkt


Styringen er ikke veldig direkte, men relativt presis. Girkassen kunne gjerne hatt et strammere oppsett, men girspaken glir lett i trinn. Bilens beskjedne høyde (154,4) gir et lavt tyngdepunkt, noe som sørger for at 307 oppleves som tryggere i høye hastigheter enn konkurrentene. En stor bakrute med lav vinduskarm gir gode ryggeegenskaper, men det vil alltid være vanskeligere å finne en luke til 307 SW (441,9 cm) enn til de kortere konkurrentene.

Hadde 307 SW vært med i en test av kompaktklasse-baserte stasjonsvogner, ville den sannsynligvis ha gjort det svært godt. Men noen fleksibil er 307 SW ikke og dermed må bilen leve med vår jumboplassering.

Fakta: Peugeot 307 SW
Lansert i Norge: 2002
Sammenligningsgrunnlag: Peugeot 307 SW 1.6 (5 seter)
Pris: 242.300 kr
Fysisk testbil: Peugeot 307 SW 2.0 (7 seter)


Er fleksibil eller stasjonsvogn det riktige valget for deg? Vi forsøker å gi deg svaret her.