5. Land Rover Freelander: Den gamle

Jumboplassen går til testens eneste europeer. Freelander lider under en dårlig motor, en elendig girkasse, et svakt utstyrsnivå og en ukomfortabel sitteposisjon.


At Land Rover Freelander er tøff, vil de fleste være enige om. Men det hjelper dessverre ikke Freelander, som ble lansert i 1997 og dermed er testens uten sammenligning eldste bil.

Det første vi la merke til, var den dårlig takhøyden, kun 93 centimeter - 10 centimeter lavere enn CR-V. Utrolig nok er ikke førersetet justerbart i høyden, noe som betyr at høye personer må sitte med bøyd hode i denne bilen.

Elendig girkasse, svak motor

Det neste du vil legge merke til er den elendige girkassen, som er så treg og upresis at den overhodet ikke kan sammenlignes med konkurrentenes sjalteredskap. Motoren er også en avleggs konstruksjon som både er svak, støyende og tørst.

Freelander har det høyeste forbruket, den svakeste akselerasjonen og den dårligste toppfarten av testbilene. Etter hvert fant vi også ut at bilen er alene om å mangle lyktespylere, isofix barnesetefester, utetemperaturmåler og intervallfunksjon for bakruteviskeren. Når vi i tillegg registrerer at bilen har trommelbremser på bakhjulene, dårligst svingradius og mangler elektronisk klimaanlegg, blir jumboplasseringen nærliggende.

Antispinn


Er det da ikke noe positivt å si om Freelander. Jo, noe er det. Bakseteplassen er god og selv om Freelander har den dårligste bakkeklaringen, gjør den en god jobb i terrenget. En viskositets-kobling gir kontinuerlig firehjulsdrift og i tillegg sørger et antispinnsystem for at fremkommeligheten blir god. Freelander er alene om sin Hill Descent Control, som tar bilen trygt ned de bratteste bakkene.

Vi kan også nevne at Freelander har justerbar korsryggstøtte og er alene om å friste med alarm og lys i sminkespeilet.

Lite lasterom


Dessverre er verken bakseteplassen, Hill Descent Control eller alarm viktig nok til at det glatter over alt det negative.

Reservehjulet er plassert på bakluken, noe som har resultert i en sidehengslet dør. Adgangen til lasterommet er forbedret ved hjelp av et elektrisk betjent bakvindu som kan åpnes uavhengig av bakluken. Dessverre fungerte ikke denne alltid når vi ønsket å bruke den. Lasterommet er kun 72 centimeter langt, enda kortere enn RAV4-rommet.

Tøft utseende hjelper ikke, Land Rover Freelander er det åpenbart dårligste alternativet blant våre testbiler.

FAKTA: Land Rover Freelander
Lansert i Norge: 1997 (1. generasjon)
Antall solgt i 2002: 397 stykk (5. plass i klassen)
Vårt testeksemplar: Freelander 1.8
Pris: 313.000


Masse data

Vurderer du å kjøpe deg firehjulstrekker? Du finner masse informasjon om alle de fem testbilene under følgende lenker:

  • Pris, mål, vekt, garantier
  • Motor, girkasse, dekk, bremser
  • Forseter, bakseter, lasterom
  • Sikkerhet, utstyr
  • Lurer du på hvorfor de høye firehjulstrekkerne har blitt så populære de siste to årene? Vi forsøker å gi deg svaret i denne artikkelen.

    Vil du lese vår konklusjon? Klikk her.