<B>PAKKET OG KLART: </B>Noen får aldri nok plass når man skal på tur. En stasjonsvogn hjelper i hvert fall en god del. Foto: NTB / SCANPIX
PAKKET OG KLART: Noen får aldri nok plass når man skal på tur. En stasjonsvogn hjelper i hvert fall en god del. Foto: NTB / SCANPIXVis mer

5 glemte stasjonsvogn-kupp

Tenker du litt utenfor boksen, finnes det flust av knallgode kjøp.

Bagasjeromsmål på biler måles i liter. Men det mange ikke vet, er at dette som regel er målt opp til hodestøttene. Mens bagasjerommet på en helt ny VW Passat sedan oppgis til 567 liter og 650 liter på stasjonsvognversjonene, betyr det at all plassen fra hodeputefestene og opp til taket er ren bonus på sistnevnte. Glem heller ikke at en stor bakluke er vesentlig mer praktisk når man skal laste inn store ting.

Men hvorfor ser «alle» etter Passat, Mondeo eller Mercedes når de skal ha stasjonsvogn?

Vi har funnet fram til fem biler som er litt glemt av norske bilkjøpere. Men de tilbyr alle noe ekstra som du ikke får hos andre.

LES OGSÅ: Når plassen teller - alt om bagasjeromsmål

CITROËN C5
Komfortkongen

Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFIL Vis mer



Dette er en av de desidert beste modellene fra den franske produsenten de siste 15 årene. En romslig og komfortabel bil som er lett å like, pen å se på og svært god å kjøre. Finner du en bil som er utstyrt med det hydropneumatiske fjæringssystemet Hydractive III+, får den skikkelig myke glideregenskaper. Salget gikk trått fordi den var litt for dyr i forhold til konkurrentene i en av verdens tøffeste bilklasser, men her kan du få du en glemt bruktperle. Eller hva sier du til en 2008-modell C5 1,6 HDI med bare 95.000 km for den nette sum av 85.000 kroner? Kjør og kjøp!

PLUSS: Utsøkt fjæringskomfort, relativt romslig, lettkjørt.

MINUS: Noe elektronikk-rufs, sliter med image og annenhåndsverdi.

ALFA ROMEO 159 SPORTWAGON
Verdens peneste stasjonsvogn?

Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer



Italiensk eleganse, gode kjøreegenskaper og plass til en liten familie i en pålitelig innpakning. Er det mulig, da? Med 159-serien som kom i 2006, forsvant noe av den kollektive skepsisen til merket. Bilen hadde noen barnesykdommer (tannstang og EGR-ventiler), men det bør være skiftet på garanti. Det lekre designet går dessverre ut over innvendig plass bak. Takhøyden er begrenset og beina bør helst ikke være for lange. Bagasjeromsmålet er også nokså lite (445 liter). Men en skiboks på taket løser de fleste plassproblemer. Med en 1,9-liters dieselmotor på 150 hk og 320 Nm oppleves den også som sterk og fleksibel.

PLUSS: Overraskende pålitelig, god motor, herlig og tidløst design.

MINUS: Mindre baksete- og bagasjeplass enn konkurrentene, har ryktet mot seg.

LES OGSÅ: 10 populære brukte stasjonsvogner

JAGUAR X-TYPE STASJONSVOGN
Katteburet

Foto: KNUT MOBERG Vis mer



Jaguar kom for første gang med diesel da de lanserte sin X-type. Så kom de med stasjonsvogn - og da var var mange engelske aristokrater som satte téen i halsen og samtidig holdt på å svelge snadda. Også fordi den ikke en gang ble levert med automatgir i dieselversjon.

Men bilen leverer et overbevisende veigrep og god retningsstabilitet, og 2-liters dieselen på 131 hester passer bilen bra. Vi har funnet en 2006-modell Executive-utgave til så lavt som 36.000 kroner. Den har riktignok gått 250.000 kilometer, men har mange nye slitedeler. En Jaguar vil alltid framstå som eksklusiv, og dette er bilen du kan lure naboen til å tro at du er blitt flaxlodd-millionær med. Dessuten er dette alt annet enn skrap.

PLUSS: Veiegenskaper, komfort, fin kjørestilling

MINUS: Detaljkvalitet, rustbeskyttelse, ikke «ordentlig» Jaguar?

LES OGSÅ: Bruktbilene med minst feil

MINI CLUBMAN
Kul nummer 2-bil

Foto: CATO STEINVÅG Vis mer



Mini har store stasjonsvogntradisjoner, og da de lanserte sin nye Clubman, ble de holdt i hevd. Selvsagt har den dobbelt bakdør (som de klassiske modellene), men Mini greide også å lirke inn én dør til baksetepassasjerene på den nye modellen som er 24 cm lengre enn standardutgaven. Mini Cooper D Clubman med 1,6-liters diesel på 109 hk er den mest fornuftige Minien. Den er ikke den kuleste Minien, men likevel langt morsommere enn de tradisjonelle småbilene. Men ikke forvent at den rommer ei tvillingvogn. Bagasjerommet tar ikke mer enn 260 liter.
Men legger du 90.000 kroner på stellebordet, får du en fin 2008/2009-modell med bra utstyr, fornuftig km-stand og alt på stell.

PLUSS: Lekne kjøreegenskaper, vekker oppsikt, morsom nr.2-bil.

MINUS: Fortsatt litt upraktisk, lite bagasjerom.

VW GOLF STASJONSVOGN
Mini-Passat som passer akkurat

Foto: KNUT MOBERG Vis mer



Nei, den er ikke sjelden. Det finnes 420 Golf stasjonsvogn til salgs på Finn.no. Men når folk tenker Golf, går de ofte rett på standard combi-utgave. Stasjonsvogna er fortsatt en Golf, men den tilbyr bare så mye, mye mer. Bagasjerommet er enormt og i aller nyeste versjon rommer det hele 620 liter. Det er faktisk mer enn hos de aller fleste storbilene. En 2008-modell 1,9 TDI med 125.000 km på telleren til 76.000 kroner? Ja takk!

PLUSS: Plass, god ergonomi og komfort, enormt utvalg, enkel å selge igjen.

MINUS: Støy fra hjul og dieselmotor, kan være en del elektronikk/sensor-feil.

LES OGSÅ: 10 brukte 4x4-kupp