4x4-prisene neste år

Nå velger mer enn en av fire nybilkjøpere 4x4. Men avgiftsregimet er som kjent i endring. Er det da lurt å kjøpe nå eller over nyttår? Vår oversikt viser anslåtte ”før og etter”-priser på de mest populære firehjulstrekkerne.

Vis mer


Bare i oktober ble det registrert 2.344 nye biler med firehjulstrekk, som gir en 4x4-andel på hele 27,0 prosent. Til sammenlikning var andelen i oktober i fjor ”bare” 21,1 prosent. For hele 2006 til og med oktober, er 4x4-andelen nå 26,0 prosent.

Utvalget: 10 på topp

Første del av tabellen vi har laget viser ti av de aller mest populære firehjulstrekkerne i Norge i år. Her har vi altså valgt biler med 4x4 ut fra registreringsstatistikken, og ikke fordi de nødvendigvis er direkte sammenliknbare. Billigste på listen er Suzuki Swift til 200.000 kroner. I andre enden av skalaen finner vi ”billigste” versjon av Audi A6 med 4x4 og diesel til 630.000 kroner - men da får du også automatgir på kjøpet.

To varianter per bil

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Vi har plukket ut to motoralternativer per utgave. I den grad det har vært relevant har vi plukket ut den rimeligste dieselutgaven (så framt bilen kan leveres med diesel). Dessuten den rimeligste utgaven med automatgir, eventuelt bare den rimeligste utgave dersom dette er mer aktuelt. For alle dagens utgaver er dette bensinmotoriserte biler.

Konklusjoner

NB! Aller først! Merk at alle våre slutninger forutsetter at vi har korrekt tallmateriale til beregningene. Det forutsetter også at importørene lar hele den foreslåtte avgiftsendringen - og som ennå ikke er vedtatt - overføres til kjøpere, enten bilen får høyere eller lavere avgift. Dette er ikke nødvendigvis tilfelle, selv om en stor aktør som Toyota har gått ut og garantert dette for sine biler fram til april neste år.

4x4 = mer CO2

Som vi ser av tabellen blir 4x4 generelt dyrere i 2007. Det skyldes at 4x4 krever noe mer drivstoff, hvilket gir mer CO2-utslipp, som gir høyere avgifter. Men i følge tabellen er det også en modell som nok kommer til å gå som hakka møkk til neste år. Og da vet vi jo at den allerede selger ekstremt godt. Det er Toyota RAV4 med 2,2 liter dieselmotor, 136 hester og manuelt gir. En annen norsk storslager som også kommer godt ut med 4x4, er VW Passat med 2,0 liter diesel, 140 hester og manuelt gir. Og selv om vi nå alle har hørt Suzuki gråte over neste års Grand Vitara-priser, er ikke Suzuki helt tapt for 4x4-markedet. Både frekke lille Swift og nye småtøffe SX4 er populære biler som ser ut til å gå ned i pris.

Folke-SUVene

Som del to av tabellen har vi også satt opp flere eksempler av de mange mellomstore SUVene som nå utfordrer RAV4, Grand Vitara, X-Trail og CR-V. Og så har du Skoda Octavia som vi aldri slutter å glede oss over. Neste år kan du antagelig få den med 4x4 fra 280.000 kroner.

  • Her finner du vår tabell med priser
  • Men lese gjerne også kommentaren "4x4 - jålete og farlig?"
  • Relaterte DinSide-artikler:

  • Alt om de nye bilavgiftene
  • Straffer de reneste dieselbilene
  • Vil belønne gamle og forurensende dieselbiler
  • Billigere eller dyrere? Prøv vår nye avgiftskalkulator