Vis mer

4x4 og diesel til fornuftig pris

Subaru Legacy er helt ny og leverer fortsatt kjøreegenskaper og soliditet.

Skoda Superb starter på drøyt 450.000 kroner med 170-hesters dieselmotor og firehjulsdrift. Subaru Legacy starter på 399.000 kroner for versjonen som heter Classic.

Superb kommer da i en versjon som heter Ambition og er utstyrt med Haldex firehjulsdrift med 96 prosent trekkraft foran og 4 prosent trekkraft på bakhjula. Subaru kommer med en senterdifferensial med fordeling 50:50 med differensialbrems.

Motormessig har Subaru 20 hestekrefter mindre. Skoda har 170 og Subaru har 150.

Dreiemomentet er det samme med 350 newtonmeter som strekker seg fra 1.750 til 2.500 omdreininger på Superb og fra 1.800 til 2.400 omdreininger på Legacy.

Superb klarer 0 til 100 på 9,1 sekunder, og Legacy ligger et halvt sekund bak med 9,6 sekunder.

Likt?

Med andre ord er disse bilene tilsynelatende bortimot like. Det er mye interesse for begge to og vi regner med at betydelig antall nye biler på tampen av 2009 og hele 2010 vil velge en av disse to glimrende stasjonsvognene.

Kjøring

Vi har kjørt begge bilene og det skiller en del på kjøreegenskaper. Begge bilene er i utgangspunktet suverene på veien hvis legger lista ved praktisk bruk. Subaru tar flest poeng når det kommer til kjøreglede. Som nevnt ved test av Outback, som er en Legacy med større bakkeklaring, er det bemerkelsesverdig mye kjøreglede i en slik bil som tross alt har en forholdsvis moderat motoreffekt. Skoda har 20 hestekrefter ekstra, men det gir egentlig ikke noen praktisk gevinst her. Det utløser i hovedsak bare avgiftskroner.


Motor

På motorsiden er det i praksis det samme. Ingen store ting å melde om i forskjeller. De har så og si samme ytelser, begge har sekstrinns girkasser, men Subaru-motoren høres best. Det er et særegent lydbilde i boksermotoren til Subaru.

Firehjulsdrift

Begge bilene har firehjulsdrift, og bortsett fra at det trekker på alle hjulene ligner ikke systemene på hverandre. Subaru har skikkelig system med senterdifferensial med differensialbrems og variabel fordeling av kreftene. Systemet tilbyr ikke bare bedre fremkommelighet, men også bedre kjøreegenskaper. Superb har et system som heter Haldex som er godt kjent fra en rekke merker. Det har nå kommet til versjon 4, men Volkswagen, Audi og Skoda har ikke fått tak i den gromeste versjonen av Haldex. Det er det GM som har, og firehjulstrekkerne fra Saab og Opel Insignia har Haldex 4 med eLSD på bakakselen. Et glimrende opplegg som aktivt fordeler effekten mellom bakhjulene og ikke bare bremser det hjulet som spinner.

Haldex er system som i hovedsak hjelper på fremkommelighet, og som i det daglige er mer enn bra nok.

Hva med plass?

Det er få som slår Superb her og det gjør ikke Legacy heller. Superben sluker 633 liter med bagasje og bakseteplassen er gedigen. Legacy må nøye seg med 526 liters bagasjerom og bakseteplassen er heller ikke i nærheten av Superb. Det er det forresten svært få som er.

På komfortsiden er det ganske likt. Ingen av disse bilene er sportslig satt opp. De duver komfortabelt avgårde og er egentlig en fryd på landeveien. Vi tror ikke noen vil savne ekstremt sportslige egenskaper på noen av disse bilene. Dette er familiebiler som bør ha den komforten de har.

Pris

Subaru Legacy Premium er fullt utstyrt med McIntosh stereoanlegg og masse høyttalere, navigasjon, ryggekamera, skinnseter, elektrisk soltak, elektrisk justerbare seter med minne og nøkkelfritt låssystem med startknapp. Denne koster 469.900 kroner. Velger man i tillegg sportspakke får man også 18-tommers felger, Bilstein støtdempere og full stylingpakke rundt hele bilen. Da stiger prisen til 499.900 kroner.

Skoda begynner på 460.000 kroner for høyeste utstyrsnivå, Elegance. Elegance-pakken omfatter blant annet godbiter som svingbare bixenon-lykter, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, ryggesensorer, fartsholder, automatisk nedblendbare inn- og utvendige speil, dekktrykksensor og 17-toms alufelger. I tillegg på man betale 23.500 kroner for en pakke som inneholder skinneseter, navigasjon, parkeringsassistent og mørke ruter.

Prisene er med andre ord bortimot like. Subaru oppleves som mer kjøreglad, mens Superb ender opp som den store og gedigne lastevogna med overlegen plass, men ikke på langt nær den kjøregleden. Til tross for at Superb har 20 hestekrefter ekstra å betale avgift på, er den ikke dyrere. Det er oppsiktsvekkende og Skoda har heller ikke lansert sin siste Superbversjon.

Vil du har firehjulsdrift og en god stasjonsvogn? Kjør begge disse og kjøp den du har mest lyst på.

Her finner du mer om Superb.