4x4 med diesel - på fransk

Citroen C-Crosser og Peugeot 4007 kan gi SUV-klassen en ny og fransk dimensjon av komfort og praktikalitet. Og ja, det er samme bil. Med hjelp av Mitsubishi. Og Ford.

Vis mer

4x4 med diesel - på fransk

  1. Store bilder
Vis mer


Franske firehjulstrekkere har det hittil vært langt mellom. Den eneste vi kommer på i farten (bortsett fra de spesielle Dangel-kjøretøyene), er den litt spesielle Renault Scenic RX4 fra slutten av 90-tallet - se lenke nederst. Men fra neste sommer blir det andre boller.

Fransk SUV-fortolkning

Bildene som nå er publisert av C-Crosser fra Citroen og 4007 fra Peugeot viser to store syvsetere. De har dessuten dieselmotor, firehjulstrekk og høy bakkeklaring. Men bortsett fra at fronten er dramatisk forskjellig, og at interiøret har karakter fra hvert sitt merke, er dette samme bil. De to merkene er i dag som kjent søsken under samme tak i PSA-gruppen (PSA Peugeot Citroën).
Bortsett fra at samarbeid uansett er fornuftig, er det nok det akutte behovet for en modell i 4x4-segmentet som har drevet dem så tett sammen på denne SUV-satsingen. Det er ikke lenge siden 4x4 var en sær nisje i Europa. Nå utgjør det seks prosent av markedet. Og i Norge begynner vi smått å nærmes oss 20 prosent.

Med japansk hjelp

Vis mer


Firehjulsdrift er imidlertid et krevende fagfelt. Derfor har franskmennene samarbeidet ytterligere; C-Crosser og 4007 er basert på en plattform utviklet av Mitsubishi. Den tilhører sannsynligvis nye Outlander, som vi skal på lansering av om en måneds tid (så følg med). Og med Mitsubishis veletablerte troverdighet på 4x4-siden har PSA-gutta sikret seg en snarvei til garanterte resultater. De er imidlertid nøye med å understreke at de selv har vært med i utviklingsprosessen siden 2005, for å tilføre bilene de rette franske følelsene gjennom hjuloppheng, styring og mer.

Og litt Ford

Vis mer


Ford? Ja - for den nye og svært lekre biturbo dieselmotoren på 2,2-liter som skal stå i disse bilene, er nemlig resultat av et Ford/PSA-samarbeid. Vi har for øvrig nylig kjørt denne motoren på lansering (både i 407 og 607), og ble mektig imponert over trekkraft både høyt og spesielt lavt i registeret. I tillegg er den svært myk og dessuten ekstremt stillegående. Motoren leveres nå i både Citroens C5/C6 og altså i Peugeots 407/607. Og selv om ikke Peugeot sa noe om det, må det være tillatt å tenke seg at dette blir en populær motor i både S-Max og nye Mondeo.

Seks gir manuell

Vis mer


Men tilbake til Frankrike. Motoren, som kommer med et avansert partikkelfilter, har selvsagt litt forskjellig effekt og ytelse etter hvilken bil den er tilpasset. I PSA-SUVene kommer den med 156 hester og 380 newtonmeter. Maks dreiemoment er på plass helt nede på 1.500 omdreininger. Giringen må du imidlertid fikse selv, for det er enn så lenge kun opplyst om en sekstrinns manuell kasse. Bilene får etter hva vi kan forstå også låsbar firehjulsdrift med diffsperre.

Mellomstor SUV, syv seter

Vis mer


Med en oppgitt lengde på 4,64 meter havner disse bilene i kategorien mellomstore SUVer. Hyundai Santa Fe og BMW X5 er tre centimeter lengre, mens nye Chevrolet Captiva, også den en syvseter, er akkurat like lang. Det vil si at PSA-SUVen er ørlite grann lengre enn nye Opel Antara og Honda CR-V, og mye lengere enn Nissan X-Trail, Toyota RAV4 og nye Land Rover Freelander som kommer ved årsskiftet.
Merk at også nye Mitsubishi Outlander blir etter det vi skjønner 4,64 meter lang og med syvsetermulighet. Erfaringsmessig er imidlertid denne lengde helt i nedre grenseland for en syvseter hvor det faktisk er plass til å sitte bak.
Imidlertid er franskmennene mestere i innvendig praktikalitet og plassutnyttelse, og man kan gjerne håpe at de tilfører denne klassen en ny standard for interiørutforming. Vi kan være ganske sikker på at de ikke bare kopierer konkurrentene. Citroen melder blant annet om en løsning hvor andre seterad er flyttbar i lengderetning, mens setene luksuriøst nok kan heves og senkes elektrisk.

En halv mill neste sommer

Bilene introduseres i Europa neste sommer, og det er selvsagt alt for tidlig for importørene å ha priser klare. Det skal imidlertid godt gjøres å komme under en halv million for disse bilene. Men noe særlig over bør de heller ikke koste om de skal være konkurransedyktige i et etter hvert særdeles tett SUV-marked.

  • Store bilder finner du her.
  • Relatert stoff: Opel Antara og Chevrolet Captiva utfordrer RAV4 og co.
  • Stebroren: Mitsubishi viser Outlander Concept .
  • Engelskmannen: Nye Freelander avduket.
  • Kuriosastoff: Vår test av Renault Scenic RX4.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder