<b>TO NORGESFAVORITTER:</B> Qashqai til venstre og Oktavia til høyre. Foto: ESPEN STENSRUD
TO NORGESFAVORITTER: Qashqai til venstre og Oktavia til høyre. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

4x4-duell: Nissan Qashqai vs. Skoda Octavia

To av de beste firehjulstrekkerne til under 400.000 kroner braker sammen i dagens test.

Hadde det vært et Europamesterskap i firehjulstrekk, ville Norge garantert havnet på førsteplass. For ingen elsker firehjulstrekkere mer enn oss, og rundt 35 prosent av alle nye personbiler selges nå med trekk på alle fire hjul.

Det er selvsagt flere grunner til dette. Først og fremst skyldes det nok klimaet her oppe i nord, men samtidig er en god grunn at vi faktisk har råd til det. Med et stadig større utvalg firehjulstrekk tilgjengelig på markedet er valgmulighetene flere enn noen gang, og dagens duellanter er blant de mest populære.

Nissan Qashqai 4x4

FRISK OG LEKKER: Qashqai er tilbake med et utseende som virkelig slår an. Kjøreegenskapene er fortsatt blant bilen største fortrinn. Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL Vis mer

Blant SUV-er er det noen biler som øyeblikkelig slår gjennom som en salgshit. Et av de beste eksemplene på dette er forrige generasjon Nissan Qashqai, som kom på markedet i 2007. Siden har den solgt i tusentall, og selv den utgående modellen endte i fjor på 14. plass blant landets mest solgte biler fordelt på variantene Qashqai og sjuseteren Qashqai +2.


Flesteparten har riktignok valgt forhjulstrekk når de har kjøpt Qashqai, men her har vi valgt å kjøre den helt nye modellen med firehjulstrekk og diesel. Utseendet på Qashqai vekker et ”må ha begjær” og japanerne har virkelig gjort en god jobb med å få bilen til å se tiltrekkende, moderne og tøff ut. Dette er betydelig fremskritt fra forgjengeren. Fronten er barskere, linjene er blitt mer markert og det er i det hele tatt lite som minner om gamle Qashqai.
Design: 6/6

Mens en stor del av kundene foretrakk den lange utgaven Qashqai med to ekstra bakseter, blir ikke det en gang et alternativ på nykommeren. For å få sju seter må du vente på nye X-Trail som kommer nå i sommer.

FRESHT: Interiøret i nye Qashqai er vesentlig modernisert selv om det fortsatt består av en del hardplast. Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL Vis mer
LITT STØRRE ENN FØR: Bagasjerommet på Qashqai tar 430 nå liter. Det er ikke all verden. Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL Vis mer


Men Qashqai-karosseriet har vokst 4,7 cm i lengden og 2 cm i bredden fra femseters-utgaven. Det gir bedre innvendig plass og større bagasjerom.

Bilen er likevel ikke lengre enn 438 cm, noe som er kortere enn for eksempel Opel Astra. Bagasjerommet tar i mot 430 liter bagasje og 1598 liter med nedlagt baksete. Utformingen er grei nok og dette er fullt på høyde hva størrelsen bruker å være blant SUV-er i klassen.

I baksetet sitter selv voksne relativt brukbart. Det er ikke noe problem med takhøyde eller for lav sittepute. Interiøret rundt forsetene har i likhet med utseendet fått et betydelig løft.

Setene er blitt bedre å sitte i, utforming av midtkonsoll og dashbord er blitt mer elegant. Materialkvaliteten er ikke ”top notch”, og du finner stadig litt mer hardplast her enn på de beste i klassen.

Men det er merkbart at Nissan har anstrengt seg for å heve nivået. Blant annet har de innfelt en diskret lysstripe rundt girkonsollen. Synd da at det ikke er gjennomført med tilsvarende lysstriper i dørpanelene, slik eksempelvis VW Golf har.
Rattet synes vi også er litt for tynt og spinkelt, men du får totalt sett et ganske så ålreit kvalitetsinntrykk.
Interiør og plass: 4/6


En av de virkelige styrkene til forrige generasjon Qashqai var kjøreegenskapene. Heldigvis følger nykommeren bra opp. Det er jobbet med støynivået og bilen har fått enda bedre understell. Det merkes og Qashqai har et like godt avstemt understell som den er lettkjørt. Noen fiffige løsninger har også kommet til, sånn som chassis-kontroll.

Det innebærer en forsiktig bremsing av hjulet med dårligst grep for å begrense understyring og gi best mulig veigrep. Med mindre du presser bilen veldig på svingete veier med dårlig grep, merker du ikke noe til at det jobber. Firehjulstrekksystemet kan du selv koble inn via en knapp, slik forgjengeren også hadde. I tillegg kan du låse senterdifferensialen i opptil 40 km/t. Med bakkeklaring på 18,2 cm kan de fleste utfordringer på norske veier forseres.

Dieselmotoren på 1,6-liter yter 130 hester. Dreiemomentet ligger på 320 Nm ved 1750 omdreininger og 0-100 km/t skjer på 10,5 sekunder mens toppfarten er 190 km/t. I praksis passer motoren greit til bilen, men den oppleves litt slapp under 2000 omdreininger. Bilen kunne gjerne hatt litt mer punch i skyvet. Synd for det er kun det som trekker noe ned.

Blandet forbruk er opplyst til 0,49 liter pr mil og CO2-utslippet ligger på 129 g/km.
Motor og kjøreegenskaper: 4/6

Inngangsprisen på Qashqai er hyggelig lav fra 239 000 kroner. Du får den med tre ustyrsnivåer, Visia, Acenta og Tekna, og skal du ha firehjulstrekk må du ut med minst 309 000 kroner.

Vår bil er en Tekna-versjon priset til 363 000 kroner. I den er det meste utstyr inkludert, som den viktige sikkerhetspakken (inkluderer blant annet anti-kollisjonssystem, skiltgjenkjenning og filskiftevarsling). Utover dette er det ikke så mye annet utstyr å legge til bortsett fra førerassistansepakke (7000 kr), skinnseter (7000 kr) og ulike stylingpakker. Testbilen har metallic lakk til 6000 kroner, så totalprisen blir 369 000 kroner.
Økonomi: 5/6

Konklusjon Nissan Qashqai:

Nye Nissan Qashqai er blitt en fremragende kompakt-SUV og et godt kjøp for under 400 000 kroner. Forhåndsinteressen har vært stor, og vi er sikker på at den vil selge i tusentall i år. Utseendet er blitt bedre, kjøreegenskapene er nydelig videreutviklet og interiøret har også fått en oppgradering hva angår plass og finish.

Men vi skulle kanskje ønske at Nissan tok den hakket lenger ved å sette ny standard i klassen på sikkerhetsutstyr eller finishnivå. Den har en rekke kjekke nye innretninger, men hvorfor ikke levere bilen med adaptiv cruise control? Svingbare frontlys? Eller hva med å sette ny klassestandard med å introdusere head-up display?

Skoda Octavia 4x4

Skoda Octavia er virkelig blitt en salgssuksess for det tsjekkiske bilmerket. Norge er intet unntak, her er den nesten i ferd med å få et ”Norgesbil”-stempel etter en sterk sjuendeplass på bestselger-listen i fjor. Særlig gjelder det modellen med firehjulstrekk, som flesteparten av kundene vil ha.

NORSK FAVORITT: Skoda Octavia med firehjulstrekk er en bestselger i Norge. Men turo-beninsmotor er yteslene virkelig bra! Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer



Den ble oppgradert med ny modell for ett år siden og Skoda tok flere tak for å gjøre bilen enda bedre. Når du ser nye Octavia på litt avstand, er det ikke lett å se at det er en tvers igjennom ny bil. Tsjekkerne var altfor forsiktige da de skulle lage en ny bil.

Ved nærmere ettersyn ser du at logoen er endret, at linjene er skarpet opp litt her og der. Ellers ser både front og hekk temmelig lik ut som på forgjengeren.
Utseendet er for all del ålreit, det er bare så synd at det ikke er endret mer.
Design: 4/6

Ved overgangen fra andre generasjon til tredje generasjon Octavia vokste bilen hele 9 cm i lengden og 4,5 cm i bredden. Det har gitt resultater. Bagasjerommet økte fra 585 liter (1455 liter med nedlagt baksete) til 610 liter (1740 liter med nedlagt baksete). Det er helt enormt og større enn hva du får på en familiefavoritt som storbilen Volvo V70.

Beinplassen i baksetet var blant holdepunktene mot forrige generasjon, og også dette er blitt forbedret på dagens utgave takket være nesten 11 cm lengre akselavstand.
Det betyr at selv voksne kan innta baksetet med mer enn akseptabel plass.

Det tyske Volkswagen-konsernet som eier Skoda er ikke kjent for bajaseri når de utvikler nye biler. Alt bruker å være nøye gjennomtenkt. Derfor virker også de fleste interiørløsninger i Octavia å være godt planlagt. Finishnivået er et hakk bedre enn før og alt av betjeningsfunksjoner og justeringsmuligheter er veldig intuitive.

FUNKSJONELT, MEN KJEDELIG: Skoda er gode på ergonomi og her finner de fleste seg til rette. Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL Vis mer
ENORM BAK: Bagasjerommet på Octvaia sluker hele 610 liter. Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL Vis mer
SUV ELLER STV? Qashqai ser større ut, men det er Octavia som er plassmesteren. Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL Vis mer


Du må ikke ha særlig kjennskap til Skoda for raskt å finne deg til rette her. Plassen til koppholderne mangler kanskje litt dybde ellers er det lite å sette fingeren på. Mange elementer kjenner vi godt igjen fra andre modeller med Audi- eller VW-merke i grillen. Særlig liker vi den store navigasjonsskjermen (koster naturligvis litt ekstra) og ergonomien bak rattet er i toppklasse.
Interiør og plass: 5/6

En av de store styrkene til VW-konsernet har lenge vært enormt utvalg innen motorversjoner og utstyrsløsninger. Skoda Octavia er overhodet ikke noe unntak. Du får modellen med intet mindre enn sju ulike motorer, og på tre av disse er firehjulstrekk tilgjengelig.

I motsetning til hva du finner på mange SUV-er, så kan du ikke her koble firehjulstrekk inn og ut. Du finner ingen sperre for senterdifferensialen, og downhill-assist er ikke å oppdrive.
Firehjulstrekket gir det i stedet litt høyere bakkeklaring og såpass god fremkommelighet at det duger for de aller fleste til alminnelig kjøring. Firehjulstrekket bidrar dessuten til litt lavere tyngdepunkt som igjen gjør kjøreopplevelsen bedre i Octavia.

Under panseret i testbilen sitter det en bensindrevet turbomotor på 1,8-liter og 180 hester. Dreiemomentet er 280 Nm allerede fra 1250 omdreininger.
Med dobbeltclutch-DSG-kasse, slik testbilen har, betyr det 0-100 km/t på 7,5 sekunder og en toppfart på 229 km/t. Snittforbruket oppgis til 0,67 l/mil og CO2-utslippet skal ligge på 156 g/km. Denne kombinasjonen Octavia er en aldri så liten familierakett. Turbomotoren sørger for tilstrekkelig skyv gjennom store deler av turtallsregisteret og DSG-kassen skifter gir effektivt og smidig. Det er vanskelig å oppdrive tilsvarende ytelser på en firehjulstrekker i denne prisklassen.
Motor og kjøreegenskaper: 6/6


For noen år siden var slagordet til Skoda ”For nuftige mennesker!”. Det var som regel det økonomiske kortet som gjorde at kundene valgte deres biler fremfor andre. I dag er ikke det like gjeldende. Bilene har tatt flere steg opp på den sosiale rang, og de er blitt akseptert i bredere lag. Octavia 4x4 får du fra 297 100 kroner med 1,6-liters dieselmotor på 105 hk.
Utstyrsgradene på Skoda varierer fra Active, Ambition og til Elegance. Vår 1,8 TSI 4x4 får du kun i Elegance-utgave til 359 200 kroner. Da følger utstyr som bi-xenon, p-sensor bak, bluetooth og multifunksjonsratt med. I tillegg har testbilen utstyr som 8-tommers naviskjerm (kr, elektriske alcantara-seter, filskiftevarsler, panorama-soltak,elektrisk bakluke, parkeringsvarmer osv. Totalt utstyr for hele 87 500 kroner! Totalt koster den derfor 444 900 kroner.
Økonomi: 4/6

Skoda Octavia er blitt en av Norges mest solgte biler. Med firehjulstrekk er den svært ettertraktet, og det er også den kombinasjonen bruktmarkedet etterspør. Dermed kan det lønne seg å krysse av for 4x4. De fleste går for firehjulstrekkeren med 1,6-liters dieselmotor, som klart er det rimeligste alternativet.
Men under 400 000 kroner er det vanskelig å oppdrive noe sprekere og mer autofilt enn kombinasjonen vi tester.

Skoda Octavia er blitt en nokså romslig familiebil med ganske bra finishnivå. Noen synes interiøret kan være litt kjedelig, men det er i hvert fall praktisk og funksjonelt. Ulempen slik vi ser det er at utstyrsprisene på Octavia begynner å bli farlig nærme VW sine priser. Da blir det fort for dyrt!

Konklusjon Skoda Octavia:

Skoda Octavia treffer godt og bredt inn i den norske folkesjela. Med firehjulstrekk får du faktisk bilen fra under 300 000 kroner, og det er rett og slett et kupp!
Men et enda mer spennende alternativ er den spreke bensinturbo-motoren vi her. Med den blir Octavia virkelig sprek. Bilen er perfekt for en familie med enormt bagasjerom og greit nok med plass ellers til passasjerene.

Interiøret er forfinet ett hakk uten at det på noen måte er overdådig eller veldig spennende. I stedet er det intuitivt, velfungerende og praktisk. Det vi kan stille spørsmål ved er utstyrsprisene, som vi ser stiger. Etter vår mening bør det være en tydelig differanse mellom prisene til Skoda og Volkswagen.

TO NORGESFAVORITTER: Qashqai til venstre og Oktavia til høyre. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer