4x4 - jålete og farlig?

Over 25 prosent av alle nybilkjøpere velger bil med firehjulstrekk. Det er grunn til å tro at dette for mange kun er jåleri, og dessuten øker ulykkesrisikoen.

Vis mer


Det er selvsagt farlig å bruke seg selv som eksempel. Men denne journalisten har nå hatt førerkort i 22 år, 7 måneder og tre dager. I min karriere som trafikkant har jeg bodd på Vestlandet, Østlandet, i Trøndelag og på Nordkapp. Ikke en gang har jeg sittet fast med bil, ikke en gang har jeg savnet firehjulstrekk. Men det er selvsagt mitt problem.

Gjensidige derimot, har på sin side funnet ut at risikoen for alvorlig trafikkskade er 20 prosent høyere på bil med firehjulstrekk enn bil med tohjulsdrift. I samme rapport har selskapet dessuten slått fast at biler med automatgir er 50 prosent mer utsatt for alvorlig skade enn biler med manuelt gir. Selv korrigert for alle tenkelige faktorer er det 15 prosent mer risiko med automatgir. Det samme gjelder 4x4 med fullkorrigerte tall.
- Det kan da ikke stemme?! spør du vantro. Men hold an kalosjene litt:

Grunnlaget for Gjensidiges analyse er data fra en periode på to år, og som inkluderer 500.000 biler forsikret i Gjensidige Nor (pr. 1. januar 2002). Totalt 21.000 av bilene hadde minst en skade, 9.000 av dem hadde minst en alvorlig skade, og alle typer skader ble analysert. Tekniske data om bilene kom fra Vegdirektoratets kjøretøyregister. Data om eiers alder, bosted, kjønn og årlig kjørelengde kunne Gjensidige selv sørge for.

Vis mer


Det er tunge tall bak denne analysen. Rapporten fra Gjensidige levner ikke tvil om at stort sett alle tenkelige forhold er tatt i betraktning. Også at det selvsagt ikke er alle forhold som er mulig å ta høyde for - for eksempel om Ola Hansen på Røros en stormfull dag i desember virkelig satt seg i bilen og kjørte på butikken fordi han hadde 4x4, men hadde valgt å bli hjemme om bilen bare hadde 2x4.

Men hva tror man om årsaken da? I følge rapportforfatter Tore Vaaje i Gjensidige er det grunn til å tenke seg at 4x4-tallene blant annet kan forklares med at 4x4 gir bedre grep på glatt føre, men samtidig dårligere varsel til utrente førere om at det faktisk er skrekklig glatt. Og 4x4 reduserer som kjent ikke bremselengden. Når det gjelder årsaken til at automatgir kommer så dårlig ut, så sier han ganske enkelt til DinSide Motor: - Vi kan ikke forklare det.

Vis mer


Nå skal man som kjent være skeptisk til all statistikk. Denne journalisten er selv er ivrig vintermotorsyklist - og støtter seg på statistikken som normalt viser null skadde og drepte motorsyklister vinterstid.

Likevel er det nok en og annen kommende 4x4-kjøper der ute som bør tenke seg: Har jeg egentlig behov for firehjulstrekker - eller er det bare farlig jåleri?