<b>FARTSMONSTERET:</b> Denne bilen, Hennessey F5, håper amerikanerne skal ta fartsrekorden fra Bugatti Veyron Super Sport. Målet er å klare 290 miles (467 kilometer) i timen... Foto: HENNESSEY
FARTSMONSTERET: Denne bilen, Hennessey F5, håper amerikanerne skal ta fartsrekorden fra Bugatti Veyron Super Sport. Målet er å klare 290 miles (467 kilometer) i timen... Foto: HENNESSEYVis mer

467 km/t: Hennessey Venom F5 skal slå alle

Kampen om å inneha verdensrekorden for produksjonsbiler står for tiden mellom amerikanske og europeiske aktører.

På amerikansk side er det Hennessey og Shelby Super Cars (SSC) som satser, i Europa hovedsaklig Bugatti - med Koenigsegg som outsider.

Amerikanere ypper

Bugatti tok rekorden fra Koenigsegg i 2005, mistet den til SSC i 2007, og i 2010 hentet Bugattis Pilote Officiel Pierre Henri Raphanel fartsrekorden tilbake til Europa, som fortsatt innehar den.

Men nå er amerikanerne bokstavlig talt på banen igjen og denne gangen er det Hennessey, den Texas-baserte ombyggeren, som ypper seg.

Bilen vi ser her er Hennessey Venom F5, en hypersportsbil som blir etterfølgeren etter Lotus-baserte Venom GT. Sistnevnte er bilen som nylig greide å kjøre enda fortere enn dagens verdensrekordholder for produksjonsbiler, Bugatti Veyron Super Sport.

F5 er for øvrig betegnelsen på de kraftigste tornadoene, etter den såkalte Fujita-skalaen.

F5 er en videreutvikling av GT, med ny design som reduserer luftmotstand og øker marktrykket. Dette er nødvendig da målet er å øke effekten fra biturbo-V8-motoren fra 1.250 til over 1.400 hestekrefter.

Foto: HENNESSEY
Foto: HENNESSEY
Foto: HENNESSEY
FARTSMONSTERET: Denne bilen, Hennessey F5, håper amerikanerne skal ta fartsrekorden fra Bugatti Veyron Super Sport. Målet er å klare 290 miles (467 kilometer) i timen... Foto: HENNESSEY


Raskest, men ikke rekord

«Hastighets-verdensrekorden på offentlig vei fra 1938 står fortsatt!»


Hennessey er blitt varme i trøya når det gjelder jakten på fartsrekorder. På flystripen ved Kennedy Space Center i Florida ble nemlig Venom GT målt til 435,5 kilometer i timen, altså 1,3 km/t raskere enn høyeste hastighet målt med Veyron Super Sport da den satte verdensrekorden som fortsatt gjelder. Hennessey har nemlig ikke fått godkjent farten som offisiell verdensrekord.

Det skal sies at dette med fartsrekorder er ganske relativt - vi har for eksempel på Essen Motor Show sett et kjøretøy som er tre ganger raskere fra 0 til 100 enn Bugatti Veyron...

Og verdensrekorden på offentlig vei, målt til 432,7 kilometer i timen med en Mercedes W125 kjørt av Rudolf Caracciola på motorveien mellom Frankfurt og Darmstadt i Tyskland , gjelder fortsatt den dag i dag. Den ble satt i... 1938!

Snittfart

Men her dreier det seg om produksjonsbiler, og for å komme i Guinness' Book of Records som offisielt raskest blant disse, må bilen være produsert i minimum 30 eksemplarer. Venom GT for sin del skal bare bygges i 29 - om de får solgt dem...

Dessuten må farten som måles være snittet av hastigheten oppnådd ved å kjøre en strekning først en vei og deretter samme strekning i motsatt retning. Dermed er heller ikke Bugattis verdensrekord 434,2 kilometer i timen, men snittet som ble oppnådd under rekordforsøket, nemlig. 431,1 kilometer i timen.

Minst 30 biler

Denne gangen tar Hennessey oppgaven på alvor, og lover at Venom F5 skal bygges i minst 30 eksemplarer. Bilen skal presenteres i 2015 og de første leveranser til kunder skal skje året etter.

Prisen? Den er ikke oppgitt, men Henessey legger ikke skjul på at den blir dyrere enn Venom GT, som hittil er blitt solgt i 16 eksemplarer med en prislapp på 7 millioner kroner - før avgifter.

Hennessey Venom GT under rekordforsøket: