<b>FOLKETS FAVORITT:</b> I Årets Bil-kåringingen i regi av Dagbladet, Dinside og Autofil, ble BMW i8 kåret til folkets favoritt for 2015. Det er et tegn i tiden: Ladbare biler er i vinden som aldri før. Foto: ANITA ARNTZEN / DAGBLADET
FOLKETS FAVORITT: I Årets Bil-kåringingen i regi av Dagbladet, Dinside og Autofil, ble BMW i8 kåret til folkets favoritt for 2015. Det er et tegn i tiden: Ladbare biler er i vinden som aldri før. Foto: ANITA ARNTZEN / DAGBLADETVis mer

44 prosent av oss vil ha ladbar bil

Under vår kåring av Årets Bil ble en ladbar hybrid folkets favoritt. Det er ingen tilfeldighet.

Like før jul fikk vi vite at en ny undersøkelse viser at nesten tre av ti bilkjøpere her i landet vil kjøpe en ladbar hybrid neste gang de skal kjøpe ny bil. Dette ifølge en meningsmåling Sentio har utført for Nationen.

Ifølge undersøkelsen sier 29 prosent at de vil ha en ladbar hybrid, mens like mange sier at de vil kjøpe dieselbil. 18 prosent uttaler at de vil satse på bil med bensinmotor, mens 15 prosent har til hensikt å kjøpe bil med elektrisk drift alene.

Dette betyr altså at totalt 44 prosent vil kjøpe ladbar bil. Tilsvarende tall var for cirka 2 1/2 år siden 15 prosent da Norstat foretok en lignende undersøkelse for Volvo i 2012 - men det skal sies at det var færre attraktive modeller å velge mellom den gangen.

Tank pluss batteri

LADBAR GOLF: Volkswagen står for den folkelige tilnærmingen med sin ladbare GTI-wannabe. Og det fungerer! Foto: KNUT MOBERG Vis mer
Ladbare hybrider i Norge (Registrert jan. - nov. 2014)
Kilde: OFV ASAntall
TOTALT1.558
1. Mitsubishi Outlander1.431
2. Volvo V6043
3. Toyota Prius29
4. BMW i819
5. Opel Ampera18
6. Audi A317
7. Porsche Panamera1



Vi har latt oss besnære flere ganger av løsningen som tar sikte på å kombinere elbilens fordeler når det gjelder lokale utslipp, og den klassiske bilen med forbrenningsmotor - bensin eller diesel. Det er den ladbare hybriden, en type bil som i Norge er kommet i skyggen av elbilen, som jo har ekstraordinære fordeler her til lands.

Pioneren på området, som for vanlig hybridisering, var Toyota Prius PHEV, som imponerte oss kraftig da vi kjørte den i 2010.

Lengre strømrekkevidde

Men siden har utviklingen gått videre og nyere ladbare hybrider har imponert oss mer. Chevrolet var tidlig ute med sin Volt - kjent hos oss som Opel Ampera. Den ble imidlertid presentert som «elbil med rekkeviddeforlenger», men det dreier seg i praksis om en hybrid der det er elmotoren som er hoveddrivkilden.

Test av den kan du lese her.

Bruksmønsteret avgjør

Den ga oss forståelsen av et viktig premiss for diskusjonen omkring hvor miljøvennlig det er å velge ladbar hybrid: Bruksmønsteret man har, samt viljen til å være konsekvent med å lade opp batteriet, er avgjørende. Er bruksområdet hovedsaklig av typen der man i uka kjører til-og-fra jobb med innlagt tur til butikk/barnehage, og en og annen helg tar en lengre tur der elbilens rekkevidde vil være begrensende, vil man ofte komme svært gunstig ut på drivstoffsiden.

Luksus-fordeler

LUKSUS-LADBAR: Med elmotor, batteripakke og ladeport, får biler som Mercedes S 500 P-iHV (bildet), Porsche Panamera og Porsche Cayenne svært mye hyggeligere utslipp - og lavere avgifter. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Sistnevnte er selvsagt avgjørende for produsentene av luksus- og sportsbiler som tyr til hybridisering - og ladbar sådan - for å få ned CO2-tallene de belemres med i typegodkjenningen. Dette må til for å greie å tilfredsstille et stadig strengere regelverk angående utslipp, og da særlig med fokus på CO2, selv om hybrider som kan kjøres som elbil i byen selvsagt også gagner lokalmiljøet hvis man bruker dem riktig. Vi har i løpet av de siste månedene fått kjøre de følgende:

NORGES-SUKSESS: Mitsubishi kom med verdens første ladbare hybrid-SUV og har fått avsetning av hundrevis av dem i Norge allerede! Foto: Knut Moberg Vis mer


Gjennombrudd med hybrid-SUV

Hva med deg?

Hvis du skal kjøpe bil i år, vil du velge: (Avsluttet)
Ladbar hybrid(48%) 1481
Elbil(18%) 558
Dieselbil(16%) 497
Bensinbil(14%) 447
Vet ikke(4%) 120
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Her i landet begynte salget først å røre på seg for et år siden, da den aller første ladbare folkesuven til en relativt gunstig pris kom på markedet - det var Mitsubishi Outlander PHEV - som vi opplevde som noe bortimot en genistrek.

Den er det blitt solgt over 1.500 eksemplarer av på et år - det er altså den første storselgeren av kategorien her til lands. Kombinasjonen driftsøkonomi, gode plassforhold og det at bilen er en fullverdig SUV, har vært utslagsgivende. Og fraværet av en tredje seterad i hybrid-utgaven er det tydeligvis mange som kan leve med.

Importørene til kamp

Volvo, på sin side, ga oss virkelig en vekker med Volvo V60 D6 AWDved å velge hybridløsningen diesel og strøm - og ved å greie å overbevise oss om at det faktisk er en utmerket kombinasjon. Også for lokalmiljøet.

Her kan du lese vår sammenligningstest mellom Prius PHEV, Volvo V60 D6 og Mitsubishi Outlander PHEV.

ER BLITT POLITIKK: Volvo, og andre, spør: Hvorfor skal ladbare hybrider straffes på grunn av høy effekt, når det er det lave utslippet som burde telle? (På bildet: SVs Bård Vegard Solhjell og Høyres Tore Sanner foran en Volvo V60 ladbar hybrid.) Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Samtidig gikk den norske importøren av Volvo i bresjen for det som har utviklet seg til en virtuell bevegelse for å gi ladbare hybrider flere fordeler, og dermed gjøre dem mer konkurransedyktige i forhold til de rene elbilene.

E-TRON: Audi satser også på ladbar hybrid - først ute er A3 Sportback e-tron Foto: KNUT MOBERG Vis mer


De har i dette fått en sterk støttespiller i løpet av året som gikk, i og med at Norges største bilimportør, Harald A. Møller, nå kjemper den samme kampen. Med Audi A3 Sportback e-tron og Golf GTE, er de nå nemlig ikke bare ledende på elbiler, men også på ladbare hybrider - i det minste når man ser på antall tilbudte modeller. Og flere kommer til: I år kommer den første ladbare Passaten.

2015=ladbar-året

HYBRID OG 4x4: Mitsubishi Outlander PHEV har to elmotorer - en foran og en bak. Foto: MITSUBISHI Vis mer


På bakgrunn av den åpenbare motivasjonen blant norske kunder, en viss reduksjon i pris og et stadig økende utvalg tilgjengelige modeller, er det alt i allt svært sannsynlig at 2015 vil bli det store gjennombruddsåret for ladbare hybrider her til lands, på samme måte som 2011 ble det for elbilen. Det vil bli spennende å se om, og i hvilken grad, dette vil gå på bekostning av nettopp elbilsalget.

Status om et år!

Alt om elbiler på Dinside