Vis mer

408: Nytt nummer fra Peugeot

Skal vi se... 8 er generasjonen. 4 er størrelsen. Da får vi altså... Hmmm?

Ja, skulle ikke det bli etterfølgeren til 407, som igjen var etterfølgeren til Norges-populære 406? Vel, fullt så enkelt er det nok ikke.

Et null med tall omkring...

"What's in a name?" skrev Shakespeare. Spørs om ikke selv han ville fått hodepine av Peugeots omgang med navnekonvensjoner. Det verste eksemplet er vel 309 som, på 80-tallet, kom etter den større 305 og før Golf-konkurrenten 306. Uansett - merket har holdt seg prinsippet med én - og nylig to - nuller mellom to tall siden tidlig i forrige århundre, en rekord når det gjelder varighet, og til og med Porsche ble i sin tid nødt til å endre et modellnavn fra 901 til 911. Følgen av den historien kjenner vi jo...

Symbol på internasjonalisering

Mer seriøst: Nye 408, som hadde verdenspremière i Beijing tidligere denne uken, er en mellomklassesedan. Med sine 468 lengdecentimeter skulle man tro den kunne være en etterfølger til 407, en modell produsenten har innrømmet at de har bommet litt mot en kundegruppe som anser plassforholdene i interiøret som viktige. 408 er ganske nøyaktig like stor.

Av pressemeldingen går det imidlertid frem at 408 er blitt designet og utviklet i samarbeid med kinesere og at bilen i all hovedsak er beregnet for det kinesiske markedet, der Peugeot solgte 410.000 biler i 2009, opp 44% fra 2008. Den er basert på en forlenget 308-plattform. For øvrig er bilen et resultat av et joint venture mellom PSA Peugeot Citroën og kinisiske Dong Feng Motors og bilen skal bygges ved den kinesiske fabrikken i Wuhan.

Ved lansering tilbys 408 med to bensinmotorer; en 1.6 med 106 hestekrefter og en 2.0 med 147 hestekrefter.

Foto: Peugeot


En større bil til Norge

Får vi se den i Norge? Ikke ifølge importøren, som derimot bekrefter at 407 vil få en etterfølger om ikke lenge. Dette vil imidlertid bli en større og romsligere bil og være basert på plattformen som Citroëns vellykkede C5 av siste generasjon. Navnet på den nye, store bilen blir muligens 508.

En større, romsligere ny mellomklassebil, som sannsynligvis vil få den nye, mer moderate designen Peugeot nylig har gått inn for (se den her!), det er gode nyheter for Peugeot-fans og tidligere 406-eiere som syntes 407 var blitt i særeste laget - og fremfor alt for trang bak.

Men dermed ser det altså også ut til at 408 blir et Peugeot-nummer vi aldri vil få stifte bekjentskap med her til lands - og bare det er jo litt spesielt...