Peugeot 4008 er basert på Mitsubishi ASX som har vært en stor salgssuksess her i landet. Den har imidlertid fått en spesifikk Peugeot-design. Foto: Peugeot
Peugeot 4008 er basert på Mitsubishi ASX som har vært en stor salgssuksess her i landet. Den har imidlertid fått en spesifikk Peugeot-design. Foto: PeugeotVis mer

4008: Folke-SUV fra Peugeot

I slutten av forrige uke kjørte vi en ny Peugeot-SUV. Her kommer enda en!

Hvordan kan den franske bilprodusenten tillate seg å diske opp en ny folke-SUV bare dager etter at de åpnet for testkjøring av den avanserte 3008 HYbrid4 med dieseldrift foran og elektrisk drift bak?

Det har sin enkle forklaring i at PSA Peugeot Citroën nok en gang har dratt veksler på sitt samarbeid med japanske Mitsubishi, som har hatt fenomenal suksess med sin kompakte SUV, ASX.

Dette blir Peugeots tredje modell basert på en Mitsubishi; fra før er både den større SUV-en 4007 (basert på Outlander) og elbilen iOn (basert på i-MiEV), kommet på markedet.

God plassutnyttelse

Ikke overraskende er 4008 basert på 4007, som ASX er basert på Outlander. Peugeot 4008 er med andre ord kortere enn 4007 fordi den har mindre overheng, men den har beholdt akselavstand og innvendige mål. Det betyr at den vil oppleves romslig i forhold til sitt kompakte ytre. Det vet vi, da vi har testet søskenmodellen Mitsubishi ASX. 4008 er 434 centimeter lang, 180 centimeter bred og 163 centimeter høy.

Foto: Peugeot
Peugeot 4008 er basert på Mitsubishi ASX som har vært en stor salgssuksess her i landet. Den har imidlertid fått en spesifikk Peugeot-design. Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot


Forkledd som Peugeot

Designen endrer ikke på Mitsubishiens hovedfasong, men front og hekk tilpasses Peugeots nye identitet med ny fasong på grillen, LED-kjørelys, og tre røde LED-striper bak i likhet med 508 sedan. 4008 er utstyrt med "offroad-styling" nederst på støtfangerne, rundt skjermbuene og langs kanalene. 4008 kan leveres med unike 18-tommers felger.

Klassisk firehjulsdrift

Bilen kommer til Norge med firehjulsdrift - av den klassiske typen som finnes på søskenmodellene fra Mitsubishi. Firehjulsdriften styres med et dreiehjul på midtkonsollen. Man kan velge mellom forhjulsdrift, firehjulsdrift og låst firehjulsdrift ("Lock"-funksjon). Velger man firehjulsdrift uten "Lock" fordeles kreftene automatisk mellom for- og bakaksel etter behov. Velger man "Lock" er momentfordelingen låst mellom akslingene.

Økonomisk dieselmotor

Peugeot 4008 kommer med fire motorer - to bensinmotorer og to dieselmotorer. I forhold til Mitsubishi vil Peugeot ha en avgiftsmessig fordel med sin diesel-innstegsmotor, som er den velkjente 1.6 HDi. Den har fire færre hestekrefter enn Mitsubishis innstegsmotor, og slipper dessuten ut rundt 20 gram mindre CO2. Motoriseringene er:

Bensin:
1.6l (116 hk/152 Nm) 5-trinns, manuell girkasse
2.0l (150 hk/198 Nm) 5-trinns, manuell girkasse eller CVT (trinnløs eller kontinuerlig variabel girkasse).

HDi (Diesel):
1.6l HDi (112 hk/270 - 280 Nm med "overboost"), 6-trinns manuell girkasse
1.8l HDi (150 hk/300 Nm), 6-trinns manuell girkasse

I Norge regner Peugeot-importøren med at det er versjonen 1.6 HDi med firehjulsdrift som blir bestselgeren.

Bilen skal vises på bilmessen i Geneve i mars og kommer i salg i Norge våren 2012. Prisene er i skrivende stund ikke klare.