400 hester i Porsche GT3 Cup

400 hestekrefter, 400 Nm og 1.150 kilo. Snart starter produksjonen av Porsche GT3 Cup.

400 hester i Porsche GT3 Cup

  1. Store bilder


Dagens GT3 finnes i gateutgave, men GT3 Cup vil i første omgang kun lages i en racingversjon. GT3 Cup er selvsagt laget med utgangspunkt i nye 911, den såkalte 997, men har blitt kraftig slanket. Mens en ordinære 911 Carrera veier 1.395 kilo, har Porsche presset GT3 Cup ned i 1.150.

Karbonfiber og plast

Det har de blant annet klart ved å rive ut mesteparten av interiøret og erstatte dette med ett enkelt førersete. All støyisolasjon er fjernet og dører, motordeksler og vinge er i karbonfiber. Alle vinduer bortsett fra frontruten er produsert i plast og til og med kablene er lettere enn de vi finner i en vanlig 911.

Turtallsmotor

Motoren er basert på den velkjente 3,6-liters boksersekseren vi kjenner fra 911, men er trimmet for å tåle langt høyere turtall. Resultatet er 400 hestekrefter ved 7.300 o/min, en økning på 75 sammenlignet med en ordinær Carrera. Også dreiemomentet har økt, fra 370 til 400 newtonmeter. Maksimalt dreiemoment er nå tilgjengelig først ved 6.500 o/min, noe som sier det meste om hva for en turtallsmotor dette er.

4,5 sekunder?

Dessverre oppgir ikke Porsche akselerasjonstider, men med utgangspunkt i at en vanlig 911 Carrera klarer 0 til 100 på 5,0 sekunder, blir vi ikke overrasket om GT3 Cup klarer øvelsen på 4,5 sekunder. GT3 Cup skal i 2005 kun kjøres i Porsche Michelin Supercup og skal kunne leveres til kunder fra mars neste år.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder