4. Toyota RAV4: Den urbane

Norges mest solgte firehjulstrekker er både sjarmerende, rimelig og praktisk, men må nøye seg med fjerdeplassen i vår stortest.


La oss like godt avsløre det med en gang - det måtte en grundig vurdering til før vi plasserte Forester foran RAV4. Toyota RAV4 oppleves nemlig som en mer moderne og gjennomtenkt bil enn Forester. Når vi likevel valgte å flytte RAV4 ned til en fjerdeplass, har dette først og fremst med plass å gjøre. RAV4 er kun 424,5 centimeter lang og dermed den korteste bilen i dette selskapet.

Manglende sikkerhetsutstyr

Den manglende lengden resulterer i både mindre bakseteplass og dårligere lasteromsplass enn det Forester kan by på. Også kjøreegenskapene er dårligere og komforten svakere. RAV4 mangler også aluminiumsfelger, elektriske vindusheiser i bakdørene og elektronisk styring av klimaanlegget.

Når vi i tillegg kunne konstatere at RAV4 kun har fire hodestøtter og to kollisjonsputer, hjalp det ikke at artikkelforfatteren har latt seg sjarmere av RAV4 tidligere.

Svært fleksibel


Det er nemlig lett å bli glad i RAV4, som blant annet er utstyrt med en flott og frisk motor og en nydelig girkasse. Interiøret er oversiktelig , førersetet behagelig og den integrerte radioen brukervennlig. I tillegg er bakseteløsningen svært fleksibel. Ikke bare kan seteryggen justeres i hele ni trinn og bakseteraden flyttes frem og tilbake - i tillegg kan baksetene tas helt ut, noe RAV4 er alene om. Hadde bare RAV4 vært 20-30 centimeter lengre, ville bilen egnet seg svært godt som familiebil. Men det er den dessverre ikke.

Høy bakkeklaring

RAV4 har testens høyeste bakkeklaring - 20,5 centimeter - og kontinuerlig firehjulsdrift. Bakhjulene får kraft via en mekanisk senterdifferensial og en viskositetskobling, noe som fungerer godt i praksis. Den korte akselavstanden sørger for at RAV4 kan forsere enda brattere dumper enn konkurrentene, men denne egenskapen har vel liten betydning for de fleste.

På landeveien oppleves RAV4 som mer stump enn sine konkurrenter og bilen evner ikke å frembringe den storbilfølelsen som CR-V og X-Trail klarer. I tillegg slipper en del dekkstøy inn i kupeen.

Trives i byen


Takket være sin beskjedne lengde, er RAV4 lettere å lukeparkere enn konkurrentene, men fordi bakrutekarmen er høy og bakhjulet i tillegg er plassert på bakluken, er ikke rygging noe man ser frem til.

Likevel er nok den korte og raske bilen den mest urbane av testbilene. Bilen er lettkjørt og lettmanøvrert og har en noe bedre svingradius enn konkurrentene. Vi nevner også at RAV4 er alene om kjørecomputer, noe som blant annet gjør det lettere å holde orden på drivstoff-forbruk.

Rimelig

Det er altså mye positivt å si om RAV4, som koster snaue 310.000 kroner og dermed er testens billigste bil. Men manglende plass og et relativt svakt utstyrsnivå ødelegger for RAV4, som altså må nøye seg med vår fjerdeplass.

FAKTA: Toyota RAV4
Lansert i Norge: 2000 (2. generasjon)
Antall solgt i 2002: 2.146 stykk (1. plass i klassen)
Vårt testeksemplar: RAV4 2.0 4x4
Pris: 309.200



Land Rover Freelander må nøye seg med jumboplassen. Les mer om den britiske bilen her.