4. Ford Focus C-Max: Kjørebilen

Ford Focus C-Max har flotte kjøreegenskaper, men klarer ikke å hevde seg når det kommer til våre hovedkriterier, fleksibilitet og plass.


Hadde motor og kjøreegenskaper vært avgjørende for vår rangering, hadde Ford Focus C-Max, som nettopp har kommet på markedet, kommet bedre ut i vår test. C-Max, som deler plattform med Mazda 3, nye Volvo S40, kommende Volvo V50 og neste generasjon Focus, kjører nemlig svært godt. C-Max ligger fint på veien, takler alle slags ujevnheter bedre enn sine konkurrenter og har en direkte og presis styring. C-Max er kort og godt morsom å kjøre svinger med. En høyt og godt plassert girspak som glir lett i trinn gjør bilen lettkjørt og den gjerrige motoren (0,69 l/mil) gjør bilen billig i drift.

Dårlig benplass

Men, og det er et stort men, C-Max er belemret med opptil flere svake sider. For det første er C-Max den eneste av testbilene som ikke kan leveres med syv seter. For det andre har Ford laget en artig, men ikke speseilt praktisk løsning for regulering av baksetene i lengderetningen. Systemet fungerer nemlig slik at det midtre setet må felles ned før man kan regulere de ytre setene bakover. Med tre passasjerer i baksetet er det ikke mulig å regulere dem i lengderetningen og man må klare seg med 23 centimeter benplass. Til sammenligning kan Zafira-passasjerene boltre seg med 34 centimeter.

Luksus for to

Hvis man ofrer den midtre plassen, blir det imidlertid trivelig i bakseteavdelingen. Samtidig som man skyver de to ytre setene bakover, beveger de seg nemlig innover mot midten av kupeen. Dermed øker ikke bare benplassen til 33 centimeter, men også skulderbredden blir svært god.

Trang femseter


Likevel, i motsetning til konkurrentene, som altså kan leveres som syvsetere, må C-Max-eieren velge mellom en trang femseter og en rommelig fireseter. I tillegg er bakdøråpningene de trangeste av samtlige (73 cm), noe som forvansker både inn- og utstigning og inn- og utlasting av barneseter. C-Max er forøvrig den eneste bilen som mangler isofix-fester for barneseter.

Lite bagasjerom

Også bagasjerommet er skuffende. For det første er lasteromsåpningen den minste av samtlige. For det andre er C-Max belemret med en hele 9 centimeter høy lastekant, noe som vil oppleves som svært irriterende i hverdagen. For det tredje er lasterommet bak baksetene det korteste av samtlige (67 cm). Til tross for at C-Max er den bredeste (182,5 cm) av testbilene, er lasterommet også blant de smaleste (105 cm).

Mangler takskinner

C-Max har hele ti koppholdere, brilleholder og et stort oppbevaringsrom i dashbordet. Men skuffer under setene og rom i gulv og tak mangler. Det samme gjør takskinner for festing av takstativ. Bortsett fra C-Max og Scenic er alle bilene utrustet med takskinner.

Ryddig interiør


Døråpningen til forsetene er kun 78 centimeter bred, men når man først har kommet på plass i førersetet sitter man godt. Kupébredden er god (132 cm) og den svært fremskutte frontruten bidrar til god plassfølelse. Interiøret er moderne, ryddig og oversiktlig, men etter vårt syn mindre eksklusivt enn Touran-interiøret og mindre moderne enn Scenic-interiøret. Det er ikke mulig å vippe ned seteryggen på passasjersetet og på grunn av høy vinduskarm og svært brede D-stolper er sikten bakover svært begrenset.

Ikke så billig likevel

C-Max 1.6 Ambiente koster bare 219.000 kroner, og er dermed den rimeligste av bilene. Men med tanke på at både klimaanlegg og sentrallås mangler, er ikke prisen spesielt oppsiktsvekkende. Skal du ha dette utstyret må du opp til utstyrsnivået Trend, som koster 234.000 kroner.


Ford Focus C-Max er foreløpig ikke testet av Euro NCAP, og man kan dermed ikke si noe sikkert om kollisjonssikkerheten. Vi vil imidlertid bli svært overrasket om ikke en så ny bil klarer opp i mot fem stjerner.

Jumboplassen

Vi har skamrost Peugeot 307 i en rekke tester og mener at denne bilen er blant de beste kompaktklasse-bilene på markedet. 307 SW måtte imidlertid nøye seg med jumboplassen i vår fleksibiltest. Her forklarer vi hvorfor.

Fakta: Ford Focus C-Max
Lansert i Norge: 2003
Sammenligningsgrunnlag: Ford Focus C-Max 1.6 Ambiente (5 seter)
Pris: 219.000 kr
Fysisk testbil: Ford Focus C-Max 1.8 Trend (5 seter)