<b>Både og:</b> Audi leverer noen biler med 3G, og noen med 4G. Velg bil med omhu.  Foto: AUDI
Både og: Audi leverer noen biler med 3G, og noen med 4G. Velg bil med omhu. Foto: AUDIVis mer

3G-nettet skal stenges, bilen blir et offer

Dette vil gå utover titusener av biler.

De fleste har nå fått med seg at FM-båndet legges ned i 2017. Det skaper unektelig noen utfordringer for både bilradioer og andre enheter som ikke lar seg bytte på en enkel måte.

LES OGSÅ: DAB tvinger seg frem

Nå signaliseres imidlertid noe som er langt mer utfordrende, for på et fagseminar nylig viste dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor frem en plansje som viste at 3G-nettet skal stenges i 2020.

Det vil i så tilfelle skape langt større vanskeligheter.

Ikke besluttet

I ettertid moderer Bjørn Amundsen utsiktene kraftig, men forteller at 3G-båndet på sikt må stenges. Dette for å gi plass til annen og bedre teknologi, først og fremst 4G.

Det er likevel ikke besluttet at dette finner sted i 2020, som der og da bare var et fiktivt eksempel.

- Vi kommer ikke til å stenge 3G-nettet før vi har tilsvarende eller bedre dekning med 4G, forteller Amundsen.

Sannheten er likevel at utbyggingen nå går så fort at det ikke er snakk om all verdens av tid før Telenor er nettopp der.

LES OGSÅ: Hvordan virker 4G?

Fortvil, men ikke enda: Det er budskapet til dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor. Foto: Marius Jørgenrud Vis mer


Utfordrende

Når det gjelder mobiltelefoner, så er det knapt noe problem om 3G-nettet skulle stenge i 2020. Disse er lette å skifte ut, og med dagens utskiftingstakt vil det knapt være en ukurant mobil i daglig bruk innen den tid.

Langt verre er det med M2M-kommunikasjonen, fra maskin til maskin. Blant annet er det mange av dagens biler som leveres med 3G-løsning for multimedia-systemene.

FORVIRRET? Dette mener bransjen at 4G betyr

Audi, for eksempel, leverer navigasjon med Google Maps som kartverk i mange av sine biler. Disse er avhengige av å kommunisere med en database, og enkelte av bilene gjør dette på 3G-nettet. Det vil skape store utfordringer, og du kan risikere å sitte med en løsning du har betalt 20.000 kroner for som ikke virker lenger. Andre av produsentens biler bruker 4G, og er således skånet fra problemet.

Fra BMW får vi opplyst at alle bilene som leveres med kommunikasjonsløsninger ut 2014 ble levert med 3G. Alle biler produsert fra og med i år, 2015, er forberedt for 4G

-Vi jobber også med å finne en løsning for de eldre bilene, forteller Christian Gottschalck, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Kanskje du trenger en 4G-router?

Hacket nøkler

Nylig skrev vi om et nøkkelproblem for eiere av BMW. En serie trådløse nøkler kunne la seg hacke, og på den måten være åpen for enkelt tyveri. Dette ble faktisk løst gjennom trådløs oppdatering av programvaren, og kundene fikk aldri vite om deres bil hadde vært i faresonen.

Dette vil ikke la seg gjøre når 3G-nettet forsvinner, for da er ikke disse bilene i stand til å kommunisere.

Abrahamsen i Telenor er kjent med utfordringene i blant annet bilbransjen, og garanterer at de vil si fra til eksterne bransjer i god tid.

Men dette er kun for å informere. Det er bransjene selv som må ta affære og finne andre løsninger.

Hvem eier problemet?

La oss si at du kjøper en bil i 2016 med 3G-løsning om bord. Etter fire år kan nettet forsvinne, og kommunikasjonsløsningen har null funksjon, og null verdi.

Du har fortsatt garanti på bilen, som ikke lenger fungerer som den skal. Hvem har, og hvem tar ansvaret?

I mellomtiden ønsker Amundsen å slukke deler av brannen.

- Det er ikke sikkert at det blir stengt i 2020, forteller han. Det kan godt hende det blir 2026, for den saks skyld, men på sikt må det stenges for å gi plass til bedre løsninger, avslutter han.