Med blant annet den helt nye Go tror TomTom at de har knekt koden for å få nye kunder blant folk som aldri har vurdert GPS-mottaker før. Markedssjef Gary Raucher viser her fram den nye TomTom Go. Foto: Bjørn Eirik Loftås
Med blant annet den helt nye Go tror TomTom at de har knekt koden for å få nye kunder blant folk som aldri har vurdert GPS-mottaker før. Markedssjef Gary Raucher viser her fram den nye TomTom Go. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

39% bruker aldri navigasjon i bil

Og de fleste som bruker det har ingen planer om å oppgradere. TomTom tror de vet årsaken.

Under en stor produktlansering i Amsterdam onsdag, presenterte TomTom en rekke nye GPS-produkter, både til trening (egne TomTom sportsklokker) og til bilbruk.

Hovedfokus på de nye produktene er brukervennlighet, men også på utvidet funksjonalitet. For bilbruk er det bedre kart, 3D-bygninger, detaljert trafikkinfo - blant annet med beste kjørerute i forhold til døgnet, samt mer intuitiv betjening med multiberøring, som går igjen i alle de nye produktene.

Lite innovasjon de siste årene

– Det høres kanskje rart ut, men vi ønsker å nå dem som ikke så langt har vurdert GPS-utstyr i bil, og dem som ikke har planer om å bytte ut det GPS-utstyret de allerede har, sa Gary Raucher, TomToms internasjonale markedssjef.

– En av hovedårsakene til at folk ikke vil bytte ut GPS-mottakeren tror vi ofte handler om at det har vært relativt lite innovasjon på området de siste årene. De nye produktene våre endrer dette bildet, fortsatte han.

Den nye TomTom One gir detaljert og utvidet trafikkinfo, med forslag til omkjøringer når trafikken er treg.
To nye sportsklokker ble lansert. TomTom har tidligere laget en klokke sammen med Nike, men dette er de første som bærer TomTom-merket. De kan løsnes fra rammen, og styres med den store knappen på reimen.
3D-bygninger er på plass.
Ved å bruke to fingre kan man enkelt zoome inn og ut på kartet.

Her ser du bilder av noen av de nye produktene:

Folk vet som regel hvor de skal

Ifølge Raucher bruker dessuten hele 39% av oss aldri navigasjon når vi kjører, og bare en liten del av denne gruppen vurderer i det hele tatt å investere i slikt utstyr.

- Og vet dere hvorfor? Det er fordi de alltid vet hvor de skal. Men de nye produktene våre gir et levende bilde av situasjonen her og nå, og blir derfor interessante å bruke selv om man kan veien, sa Raucher.

15% bruker bilens integrerte navigasjon, mens 39% bruker portabel navigasjonsenhet. 9% bruker mobilen når de navigerer i bil, ifølge TomTom.

Flere saker om navigasjon