TOYOTA YARIS GRMN: Bilen selges bare i hvitt, i 350 eksemplarer. Den lille råtassen er imidlertid fortsatt maskert.
TOYOTA YARIS GRMN: Bilen selges bare i hvitt, i 350 eksemplarer. Den lille råtassen er imidlertid fortsatt maskert.Vis mer

Eksklusiv Toyota Yaris GRMN i test

350 råtasser til salgs

Toyota har laget et sjeldent råskinn av småbilen Yaris, og vi har testet den.

For rallyfrelste var det stort sett en gledens dag da Toyota annonserte sin tilbakekomst i rally, etter 17 års fravær. Denne gangen stiller de med Yaris som basis for rallybilen, og Toyota ville samtidig lage en spesiell gateversjon av den lille modellen. Det har de definitivt klart.

Resultatet ble Toyota Yaris GRMN, en illsint liten tass det kan bli vanskelig å få fatt i.

Begrenset antall

Det skal nemlig bare lages 400 biler totalt, av mini-raceren. 50 av disse skal gå som demobiler hos importørene, og de siste 350 havner hos betalingsvillige kunder.

Porsche kom også nylig med nyheten om at ti eksemplarer av tidenes råeste 911 vil bli tilgjengelig i Norge.

Yaris GRMN skal kun selges via internett, og salget starter 27. juli.

Da må du betale 10.000 kroner for å reservere et eksemplar, og du har deretter gitt tid til å fullføre kjøpet. Så hva får du for pengene?

Pustehjelp

Vi har testet den spreke småbilen, og det er en hissig tass vi har med å gjøre. Under panseret sitter det en 1,8-liter, en ordinær hyllevare som har fått kompressor fra Magnusson Eaton.

Før de landet på denne løsningen prøvde de nær sagt alle andre alternativer fra deres egen 1,2-liter, via en 1,4-liter og til og med 1,5-literen deres. De landet likevel på 1,8-literen i kombinasjon med kompressoren.

Vi ville unngå turbo på grunn av holdbarhet, og helst ha litt slagvolum for bedre dreiemoment, fortalte de hvitkledde ingeniørene oss.

Og en ting er sikkert. I en så liten bil som Yaris fungerer løsningen veldig bra.

Heftige forhold

Vi har testet bilen på selveste Nürburgring, en bane som er kjent for høy gjennomsnittshastighet. Små biler er normalt ikke det optimale på en bane som dette, men Toyota har gjort en formidabel jobb.

Dette til tross for at det fortsatt sitter torsjonsaksel bak, men de fire demperne fra Sachs gjør en ypperlig jobb, også på returdempingen.

Bilen er senket tre centimeter på fjærene, men de større hjulene spiser opp litt av dette. Til sammen er bilen derfor bare 2,4 centimeter lavere enn en ordinær Yaris. Inne på selve Nürburgring hadde bilen tålt enda kortere fjæringsvei, men det ville gitt uønskede egenskaper på normale veier i det daglige. Toyota har derfor endt opp i et svært godt kompromiss.

UNDERHOLDENDE: Toyota Yaris GRMN er definitivt en morsom bil. Foto: Toyota
UNDERHOLDENDE: Toyota Yaris GRMN er definitivt en morsom bil. Foto: Toyota
UNDERHOLDENDE: Toyota Yaris GRMN er definitivt en morsom bil. Foto: Toyota
UNDERHOLDENDE: Toyota Yaris GRMN er definitivt en morsom bil. Foto: Toyota
UNDERHOLDENDE: Toyota Yaris GRMN er definitivt en morsom bil. Foto: Toyota
UNDERHOLDENDE: Toyota Yaris GRMN er definitivt en morsom bil. Foto: Toyota
UNDERHOLDENDE: Toyota Yaris GRMN er definitivt en morsom bil. Foto: Toyota

Det indre teller

Når du klyver inn i bilen legger du garantert merke til sportsstolene, som har fått høy rygg og god sidestøtte, både for setet og ryggen. Noen kompromisser har de derimot måtte gjøre, for de nevner selv at det kunne være ønskelig å få sitteputa litt lavere.

Det neste er et typisk Toyota-fenomen, og ja, vi sikter naturligvis til rattet.

Det har fireveis justering, men i lengderetning går dette fra å være langt unna, til enda lenger unna. Når setet er riktig justert til lengde fra pedalene, og seteryggen er satt så rett som ønskelig, er rattet over ti centimeter for langt inn.

Noen få ulemper

Yaris GRMN har samme typegodkjenning som de ordinære modellene, og Toyota kunne derfor ikke endre på rattet kun for denne modellen. Da måtte de ha gjennomført nye kollisjonstester og endret typegodkjennelsen. Det er selvfølgelig ikke et tema for 400 eksemplarer. Og når det er sagt, så er det flisespikkeri, for det virker helt fint sånn det er.

Bilen blir kun å få med en 6-trinns girkasse. En litt lang stikke gir også en lang vandring, men trinnene smetter stort sett rett inn i riktig gir av seg selv. Hadde setet vært plassert lavere kunne også girstanga vært kortere.

Men også dette blir flisespikkeri.

Virker som bestilt

På ordinær vei er motoren så sterk at det sjelden er nødvendig å piske den på turtall. Men når du først har bestemt deg for å hente ut det lille ekstra, så finner du rødmerket og turtallsperra på 7.000 omdreininger.

Og der er det godt å være, for bilen har et fantastisk lydbilde når du drar på.

Det forunderlige er at lydbildet er lavt og lite slitsom når den kjøres normalt, men «du verden» når du legger pedalen i gulvet. Da endrer bilen karakteristikk fullstendig, selv uten aktive ventiler eller porter som åpner og lukker i eksosanlegget.

For å si det sånn, den høres når den jages, men selv da blir det ikke slitsomt i lengden, for den er såpass grov i målet at det for øret ligger i et vennlig frekvensområde.

Herlig differensial

Når det begynner å svinge som verst vil du umiddelbart merke torsen-differensialen på framakselen. Den skyver deg innover i svingen med det samme du gir gass, og forhindrer ethvert lille snev av understyring.

Faktisk tenderer bilen heller til å være litt overstyrt ved aktiv kjøring, for ved harde nedbremsinger merkes det godt at den er litt lett i hekken. Men etter hvert som du blir kjent med både hekken og den aggressive differensialen, kan du lett bruke dette til din fordel – og dermed kjøre enda raskere.

Med litt øvelse finner du enkelt timingen, og du verden så gøy man kan ha det.

Dyrt

Men moroa koster. I det øvrige Europa har man et CO2-innslag på 172 gram som man ikke bør overgå. Yaris GRMN slipper ut 170 gram per kilometer.

Dette var også en viktig detalj for Toyota, da de skulle velge motor til bilen.

I Norge har vi et litt annerledes avgiftssystem, og vi blir rett og slett hardt straffet på en bil med et såpass høyt utslipp. Derfor utgjør bare engangsavgiften på en Yaris GRMN over 185.000 kroner.

Den endelige prisen ender derfor opp på 469.900 kroner, men da har du også med det meste, for det er bare tre ting du kan velge som ekstrautstyr. DAB-radio, navigasjon, og en egen dekor som bare vil bli å få til Yaris GRMN.

Og fargen? Kun hvit. Med dette er det kun en ting til å si. Gi gass!

Toyota Yaris GRMN

Motor:R4, 16V, kompressor
Slagvolum:1.798 ccm
Effekt - o/min :212 hk / 6.800
Dreiemoment - o/min:249 Nm / 5.000
0-100 km/t:6,3 sek.
Toppfart:230 km/t
Forbruk:0,75 l/mil
CO2-utslipp:170 g/km
Tankvolum:42 liter
L/B/H:395/170/151 cm
Akselavstand:251 cm
Dekkdimensjon:205/45/R17
Bagasjerom:286 liter
Egenvekt:1.135 kg
Hengervekt:Ikke tilgj.
Pris fra kr.:469.900,-
Pris testbil:469.900,-

LES OGSÅ:
Rundkjøring på lista over lysbruk vi gjør feil
Bilmerket forsvant plutselig fra Norge – nå gjør det comeback
To av tre nordmenn mener BMW-sjåførene er verst i trafikken