Vis mer

3,5 x nytt fra Porsche

..og den halve er den mest interessante.

Bilmessen i Paris ga oss en hel haug med nyheter. Bare Porsche alene ga oss tre nyheter på ett brett, pluss en halv etterslenger. Denne halve nyheten er egentlig den mest spennende, sett med entusiastens øyne. Bilen er villdyret Porsche 911 GT2 RS.

Vil du heller ha en rimelig Porsche familiebil?

Utsolgt

At bilen kan kalles en halv nyhet er fordi den første gang ble vist på bilutstillingen i Moskva i august, men ikke er kommet ut på veien enda. 911 GT2 RS er et villdyr av de sjeldne, og skal kun bygges i et antall på 500 eksemplarer. Men bare ta det med ro. Det er ingen grunn til å løpe til butikken. Alle er nemlig solgt, og det før bilen egentlig er skikkelig lansert. For å tilfredsstille de nysgjerrige kan det nevnes at prisen var 245.000 dollar.

Ekstremt

911 GT2 RS er ekstrem i alle sammenhenger. Den flytter seg fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder, og det drar og drar til toppfarten er nådd et sted rett under 330 km/t. Forbruket snakker man ikke om i slike situasjoner. Faktisk var det på nippet til at Porsche solgte et eksemplar i Norge, men praktiske årsaker gjorde at handelen ikke ble noe av.

Porsche 911 TechArt klarer 3,4 sekunder

Bildegalleri Porsche 911 GT2 RS:


Tallene taler

Bare synet av herligheten er nok til at mange får gåsehud. Den oser av det spesielle. Den står ikke parkert som andre biler. Det er som den vet at den står på utstilling, som en modell som vet hun blir beglodd. Dette er første gang vi tør omtale en bil som arrogant. Det underbygges av ytelsene, som lar seg gjøre takket være 620 hk fra en typisk 3,6-liter boxermotor med to påmonterte turboladere med variabel geometri. På en bil som dette er forbruk og utslipp lite interessant, men tallene forteller at du kan klare deg på 1,19 l/mil. Det tilsier et utslipp på 284 g/km. Normalt gjør disse tallene også et utslag på prislappen, men kundene av 500 produserte bilene har helt sikkert igjen til salt i maten.

Se video av Porsche 911 GT2 RS i fullt driv:


Mer jordnært

For oss som må velge fra en hylle litt lenger ned finnes det fortsatt håp. I Paris viste Porsche frem en herlig kloning som de kaller 911 GTS. Denne viste de frem som ordinær 911, og som kabriolet. Dette vil antagelig bli den mest lekne 911 som er å få. Bilen har fått det brede karosseriet som alle higer etter, og som til nå bare er blitt levert på Carrera 4 og oppover. Sammen med dette brede karosseriet, og den brede sporvidden, får GTS kun bakhjulsdrift. Derav mistanken om at den blir leken.

Bildegalleri Porsche 911 GTS:

Foto: worldwide unlimited
Foto: worldwide unlimited


Bred over baken

Foruten sporvidden er det også en morsom kraftpakke som sitter under motorlokket bak. GTS byr på 23 hk mer enn Carrera S, men 30 mindre enn 911 GT3 med sine 435 hestekrefter. Dette kommer til å bli en yndet modell for de som ikke bare liker fart, men som også trives når de håndterer bilen til fulle. Her må du kjøre bilen selv, ikke lene deg på et velbalansert chassis som drar på alle fire. Skulle du ønske deg en Porsche for å lufte pannluggen i tillegg, så er det kabrioleten som er førstevalget. Fortsatt kan du regne med et hav av kjøreglede.

Fullelektrisk Porsche? Jo da.

Bildegalleri Porsche 911 GTS Cab:

Foto: worldwide unlimited


356, en hyllest

Den tredje bilen Porsche lanserte var Speedster. Denne har vi skrevet om tidligere, og i likhet med GT2 RS skal også Porsche Speedster lages i et begrenset antall. Her er det magiske tallet 356. Den er jo en hyllest til nettopp Porsche 356 Speedster. Av utseende er det fristende å si at Porsche har vært på bakrommet og rasket med seg deler fra både Boxster, 911 og Carrera GT, men sannheten er selvfølgelig ikke så enkel. Skulle du ikke falle for den noe påtrengende blåfargen, så kan vi trøste med at den kan fås i hvit også.

Her finner du mer om Porsche Speedster

Bildegalleri Porsche Speedster:

Foto: worldwide unlimited
Foto: worldwide unlimited
Foto: worldwide unlimited


OPPDATERING:

Etter at saken ble skrevet (under bilutstillingen i Paris) er det solgt to Porsche GT2 RS gjennom offisielle kanaler i Norge. Begge er solgt nylig. Den ene bilen kom på skilter en av de siste dagene, og den andre er på vei. Det kan ha kommet biler gjennom andre kanaler.

I tillegg er det nå regnet ut ferdige priser.

Porsche 911 GT2 RS: kr. 3.344.000

Porsche 911 GTS man.: kr. 1.678.000
Porsche 911 GTS PDK: kr. 1.701.000

Porsche 911 GTS Cab man.: kr. 1.793.000
Porsche 911 GTS Cab PDK: kr. 1.808.000

Porsche Speedster: kr. 2.528.000

Porsche 911 GT2 RS er sluttsolgt fra fabrikk. Begge versjoner av 911 GTS kan bestilles nå, med levering ca. mars 2011. Speedster kan også bestilles nå, med forbehold om at det er igjen et ledig eksemplar av de 356 som skal produseres. I så fall blir levering ca. mai 2011.