<b>TESLA MODEL 3:</b> Ble lansert 1. april 2016. De neste dagene skulle vise seg å bli en dans på roser for Elon Musk og Tesla. Over 275.000 forhåndsbestilte biler de neste 48 timene.  Foto: TESLA
TESLA MODEL 3: Ble lansert 1. april 2016. De neste dagene skulle vise seg å bli en dans på roser for Elon Musk og Tesla. Over 275.000 forhåndsbestilte biler de neste 48 timene. Foto: TESLAVis mer

325.000 personer har nå forhåndsbestilt Tesla Model 3

Tesla har allerede sikret et salg på over 87 milliarder i norske kroner av den nye modellen.

Med nærmere 325.000 forhåndsbestillinger på verdensbasis siden 1. april, har Elon Musk og Tesla allerede satt en helt ny standard innenfor bilindustrien etter lanseringen av den fjerde Teslaen i rekken, Model 3.

Bare på de første 48 timene tikket det inn 275.000 forhåndsbestillinger, altså nærmere 2,76 milliarder kroner i depositum fra de som ønsket å være først i køen for en Model 3.

Det største spørsmålet disse personene stiller seg er antakelig: Når kommer bilen?

LES OGSÅ: Her er første kjøreinntrykk av Tesla Model 3

Produserer cirka 50.000 biler i året

Tesla skal åpenbart få nok å henge fingrene i de neste årene, de har allerede nå mengder med biler å produsere til kundene som allerede står i kø for å få sin Model X, som vi nå også har fått de norske prisene på.

- Ved slutten av 2015 hadde vi levert ut 107.000 biler, forteller kommunikasjonsansvarlig Even Sandvold Roland i Tesla Norge, også dette på verdensbasis.

Det vil si at Tesla nesten har fått inn tre ganger så mange forhåndsbestillinger på Model 3, som de har levert ut biler de siste årene.

- Responsen på Model 3 har vært fenomenal over hele verden. Det er ingen tvil om at Tesla med dette skriver bilhistorie, fortsetter Roland.

Musk avslørte også nylig nyheten om at Model 3 vil ha bakhjulstrekk på innstegsmodellen, men at den også vil bli tilgjengelig med firehjulstrekk.

LANG KØ: Utenfor Teslas lokaler på Skøyen i Oslo var det allerede før åpning av butikken lang kø. Her var det mange som ønsket å komme først i køen for å legge inn et depositum på Tesla Model 3. Foto: PRIVAT Vis mer


LES OGSÅ: Nordmann vant Model X i vervekonkurranse

Klarer de produksjonen?

På spørsmål om hvordan Tesla nå skal klare å holde tidsskjema samtidig som de opprettholder produksjonen, svarer Roland noe amerikansk.

- Vi er i ferd med å gjennomføre en massiv oppskalering på Tesla-fabrikken i Fremont, California. På samme fabrikk har det blitt bygget over 500.000 biler i året, og moderniseringen vi har gjort er betydelig, forutsetningene er med andre ord gode.

Han vil med andre ord ikke si noe om en utvidelse av fabrikken som ligger i Tilburg i Nederland.

I et brev til kunder og aksjeholdere forteller Elon Musk at de i 2016 planlegger å levere mellom 80.000 og 90.000 nye Model S og X til sine kunder.

Uansett, om du var en av dem som sto i kø utenfor en Tesla-forhandler tidligere denne måneden, eller nå har investert 10.000 kroner i depositum for å være blant de første i køen, må du vente til 2018 før du ser bilen i Norge, om ikke helt til 2019.

- Produksjonsplanene for Europa må vi komme tilbake til når den europeiske produksjonsstarten nærmer seg, forklarer Roland.

- Leveringene av Model 3 starter opp i slutten av 2017 på vestkysten av USA.

LES OGSÅ: Her er Elon Musks Gigafactory

Aldri sett lignende

Mangeårig motorjournalist og redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk i Dinside og Dagbladet, forteller at han aldri har vært borti lignende i bilverdenen.

- Vi har aldri sett større interesse rundt en bil noen gang. Nå skal det sies at interessen ikke kan måles som rene bestillinger, men at rundt 300.000 er så interessert at de er villige til å betale 10.000 kroner for å være langt fremme i køen dersom de en dag velger å kjøpe en.

- De bør likevel være klar over at det kan bli lenge til bilen kommer, og innen den tid kan mye ha endret seg. Det er få å sammenligne med, men nye Volvo XC90, som i Norge hadde 70 forhåndsbestillinger på hybridversjonen T8 før den i det hele tatt hadde kommet på markedet er vel det nærmeste, forteller Skillebæk.

Det er også mer Tesla i gjerde, tidligere i år fant en Model S eier en hemmelighet i kildekoden til en ny oppgradering, nemmelig P100D.