<b>ØKTE SALGSTALL:</b> Er du ikke fornøyd med Renault Zoe - for øvrig en høyst brukbar elbil med anstendig rekkevidde, kan du levere den tilbake inntil 30 dager etter anskaffelsen. Renault håper selvsagt kampanjen vil øke salgstallene. Her fra lanseringen på Bislett Stadion tidligere i år. Foto: KNUT MOBERG
ØKTE SALGSTALL: Er du ikke fornøyd med Renault Zoe - for øvrig en høyst brukbar elbil med anstendig rekkevidde, kan du levere den tilbake inntil 30 dager etter anskaffelsen. Renault håper selvsagt kampanjen vil øke salgstallene. Her fra lanseringen på Bislett Stadion tidligere i år. Foto: KNUT MOBERGVis mer

30 dagers angrefrist

Kjøper du elbilen Renault Zoe nå, har du 30 dager til å bestemme deg for om du vil beholde den eller ikke.

Renault Zoe er en liten, kompakt og veldig sikker elbil. Den er faktisk kåret til verdens sikreste småbil i EuroNCAP-testen.

Vi prøvekjørte den tidligere i år.

Nå har Renault lansert en kampanje hvor de inkluderer hjemmelader og tilkobling i prisen. Enten Easy Charge eller Supercharge, fra henholdsvis 199.900 kroner opp til 229.900 kroner.

Ved Supercharge vil bilen lades opp fra 0 - 80% batterikapasitet på to timer. Easy Charge bruker seks til ni timer på å fullade Zoe.

Les mer om elbil på DinSide

30 dager

I tillegg til dette, tilbyr de også 30 dagers åpent kjøp uten forbehold. For mange kan dette se ut til å være et eksempel på noe som er for godt til å være sant.

Det er det ikke. Pr- og marketingsjef Roger Andersen i RBI Norge AS, som er importør av Renault, sier følgende:

- Om du kjøper en Zoe, har du 30 dager til på om ombestemme deg. Så sant bilen ikke har noen skader eller verdien er forringet ved unormal slitasje, vil kjøpet heves og du vil få tilbake det du betalte.

Det er altså ingen begrensning på hvor langt du kan kjøre på disse dagene, hvilket betyr at du har alle muligheter i verden til å virkelig bli kjent med bilen og finne ut om dette er noe for deg.

Førstemann ut

Angrefrist er vanlig ved kjøp og salg av andre varer, men i bilbransjen er dette nytt. Andersen forteller at kampanjen er en del av et forsøk på å prøve å få opp interessen for Zoe.

- Zoe er en fremtidsrettet bil, foreløpig nesten for fremtidsrettet for det norske strømnettet, sier Andersen.

Bilens lader går på et såkalt TN-nett, noe cirka en tredjedel av norske husstander har tilgang til, men som derimot vanlig ellers i Europa.

- Zoe har møtt noe skepsis blant folk nettopp på grunn av strømnettet. Derfor håper vi at angrefristkampanjen vil gi et positivt utslag på salgstallene, ved at kundene nå kan få prøvd bilen ordentlig før de tar den endelige avgjørelsen.

Andersen forteller videre at selv om kampanjen ikke har vart spesielt lenge, så ser de tydelig at den har en effekt hos kjøperen.

Dersom kampanjen viser seg å være vellykket, noe mye tyder på at den gjør, kan dette ha satt en gang en interessant trend blant bilforhandlerne. En trend som uten tvil vil komme kundene til gode.

Renault Zoe prøvekjørt