3. Toyota Avensis 2.0 D-4D

Minst, marginalt sprekest og på tredjeplass i vår test. Likevel mener vi Avensis er en av de beste stasjonsvognene i klassen.


Den har mye som taler for seg, og viktige elementer ved bilkjøp som kvalitet og bruktbilpriser sørger for at Avensis er en fristende bil. Målt bil mot bil i en sammenlikningstest må den allikevel se seg slått. Av Vectra på grunn av plassen, men grundigst av Passaten, som flytter klassestandarden ett steg videre på nesten alle områder.

Fort vanlig

Avensis overrasket da den kom i 2003 med høy interiørfinish og ett relativt prangende ytre. Straffen for å være en av Norges mest solgte biler er at glansen forsvinner ganske raskt, og det oppsiktsvekkende har blitt et vanlig syn. Toyota er i ferd med å spisse modellutvalget for Europa, og det er uvisst om Avensis får en tidlig arvtaker eller om det er en facelift rundt hjørnet.

Sprekest

Med sin toliter er Avensis den sprekeste av bilene i testen, og den oppleves også som den mest levende å kjøre av disse tre bilene. Den når ikke helt opp til Passatens selvsikre og beherskede oppførsel, til det er oppførselen litt for vimsete, men den er morsommere å kjøre enn Vectraen.

I unnamanøvre og ved hard oppbremsing oppfører den seg forutsigbart, og ESP-systemet fungerer som ett sikkerhetsnett uten at det ødelegger for kjøreopplevelsen ved å opptre nervøst.

Høy sitteposisjon


Selv om førersetet er høydejusterbart opplever vi at vi sitter litt for høyt i Avensisen, litt som du sitter oppå og ikke i bilen. Kort sittepute gir dårlig lårstøtte, og setet oppleves som trangere enn i de to andre bilen. På plussiden er et oversiktlig dashbord, med lettbetjente knapper på klimaanlegg og radio.

Bagasjesikkerhetsnett

Avensis er den eneste av bilene som har bagasjesikringsnett, og egentlig burde det vært standardutstyr på alle stasjonsvogner. Bagasjerommet er bittelitt kortere og smalere enn i Passaten, men har ingen lastekant som skjemmer. En fordel Avensis deler med Passaten overfor Vectra er at høyden fra lasteromsgulvet opp til toppen av bakseteryggen er litt større slik at det er lettere å utnytte plassen.

Baksetene i Avensis er som i Passaten med to unntak, sitteputen er kortere og Avensis er smalere i skulderhøyden. Det siste er kun et problem hvis alle tre sitteplassene er i bruk.

Sterkeste motoren

Selv om Avensis nå har en råsterk storebror med en 2,2-liters dieselmotor oppleves fortsatt 2-literen med 116 hestekrefter og 280 Nm fra 2.000 o/min som en sprek dieselmotor. Og i denne testen utmerket den seg også ved å være den med snillest lydbilde og minst vibrasjoner. Tung kløtsjpedal trekker imidlertid ned.

Sprekest i denne sammenheng er å klare 0-100 km/t på 11,4 sekunder, ett sekund raskere enn Passaten og over 2 sekunder raskere enn Vectra. Avensis bruker marginalt mest drivstoff av testbilene med et oppgitt forbruk på 0,60 l/mil ved blandet kjøring, men en mindre drivstofftank gjør at turene innom bensinstasjonen blir litt hyppigere.


Avensis er den enkleste bilen å kjøpe, i og med at ekstrautstyrslisten er kort, og nivået på standardutstyret er høyt med blant annet regnsensor for vindusviskerne og automatisk nedblendbart bakspeil.

Full vurdering av de de tre kandidatene finner du her:

  • 1. Volkswagen Passat 1.9 TDI Comfortline stasjonsvogn
  • 2. Opel Vectra 1.9 CDTi Business Line stasjonsvogn
  • 3. Toyota Avensis 2.0 D-4D Sol stasjonsvogn
  • Priser, utstyr, mål og tekniske data finner du grundig dokumentert i tabellene under:

  • Data: Pris, garanti, sikkerhet
  • Data: Mål, vekt, motor, bremser
  • Utstyr
  • Forseter, interiør
  • Bakseter
  • Bagasjerom