3. Subaru Forester: Den konservative

Subaru Forester har mange sterke sider, men er mindre fleksibel enn sine konkurrenter. Likevel gir vi bilen bronsemedalje.


Andre generasjon Subaru Forester kom på markedet like før jul. Nye Forester er noe mer moderne enn sin forgjenger, men er nok likevel den kjedeligste av bilene i dette selskapet. Forester, som er 10-12 centimeter lavere enn sine konkurrenter, minner på mange måter om en ordinær stasjonsvogn og er X-Trails rake motsetning når det kommer til design.

Gjerrig boksermotor

Forester skiller seg også fra sine konkurrenter på en annen måte. Under panseret finner vi faktisk en boksermotor, samme motor-konstruksjon som brukes i Porsche 911. Men i motsetning til Porsche 911, som har seks sylindre, må Forester klare seg med fire.

Motoren yter 125 hestekrefter og 184 Nm og er dermed noe svakere enn motorene vi finner i CR-V, RAV4 og X-Trail. I tillegg støyer den noe mer enn disse. På den annen side klarer boksermotoren seg med 0,85 liter per mil ved blandet kjøring - best av samtlige.

Lavgirserie


Forester er i også den eneste bilen som er utstyrt med en egen lavgirserie. Og selv om Forester er betraktelig lavere enn sine konkurrenter, er bakkeklaringen respektable 19,0 centimeter. Under buken finner vi en mekanisk senterdifferensial med lammellbrems. Denne sørger for kontinuerlig firehjulsdrift. Lavgirserien og den gode bakkeklaringen sørger for at Forester har like god fremkommelighet som sine mer offroad-pregede konkurrenter.

Gode kjøreegenskaper

Men det er på landeveien at Forester viser sine sterkeste sider. Det lavere tyngdepunktet og den lave sittehøyden sørger for at Forester får kjøreegenskaper som minner om en vanlig stasjonsvogn.

På grunn av den lavere sittehøyden får man ikke like god oversikt over trafikkbildet som i konkurrentene. Til gjengjeld er bilen lettere å rygge, på grunn av en lavere bakrutekarm og fravær av reservedekk på bakluken. Subaru Forester kan også skilte med en ganske unik oppfinnelse - en såkalt hillholder. Hillholderen fungerer som et automatisk håndbrekk og forenkler bakkestarten.

Ryddig


Forester-interiøret er verken eksklusivt eller spennende, men er i likhet med CR-V-interiøret både ryddig og brukervennlig. Førersetet er greit og takhøyden akseptabel.

Bakdørene er mindre enn konkurrentenes, noe som gjør det mer tungvint å jobbe med for eksempel barneseter. Selve bakseteplassen er midt på treet, både når det gjelder benplass og takhøyde, mens Forester får jumboplassering når det kommer til kupébredde.

Smalt lasterom

Heller ikke lasterommet er noe å rope hurra for. Lengden er riktignok god, men lasterommet er smalere enn konkurrentenes. Høyden fra lasteromsgulvet til toppen av bakseteryggen er også beskjeden, noe som gir begrenset lastekapasitet i høyden. Dette problemet kan imidlertid løses ved å montere et sikkerhetsnett.

Manglende fleksibilitet


Men det er først når et kommer til fleksibilitet at Forester faller virkelig gjennom. Mens du i samtlige konkurrenter kan vippe frem sitteputen før du legger ned seteryggen, sitter Foresters sittepute bom fast. Du kan heller ikke justere vinkelen på bakseteryggen eller justere baksetene i lengderetningen, slik du kan i mange av konkurrentene. Dermed oppleves Forester rett og slett som litt gammeldags og tungvinn. Det at girkassen er litt lurvete og at bakbremsene er av trommel-typen ødelegger også helhetsinntrykket. Da holder det ikke at Forester er alene om å tilby fartsholder og varmetråder under frontruteviskerne.

Kjøreegenskapene, lavgirserien og forbruket taler for Forester, manglende fleksibilitet, en litt svak motor og et beskjedent lasterom taler mot.

FAKTA: Subaru Forester
Lansert i Norge: 2002 (2. generasjon)
Antall solgt i 2002: 859 stykk (4. plass i klassen)
Vårt testeksemplar: Forester 2.0 X VR
Pris: 327.900



Toyota RAV4 nådde ikke opp på pallen denne gangen. Les vår dom over Norges mest populære firehjulstrekker her.