3. Opel Zafira: Overleveren

Opel Zafira er uten sammenligning testens eldste bil, men kaprer likevel vår bronsemedalje. Plass er Zafiras sterkeste kort.


Opel Zafira kom allerede i 1999 og har blitt en svært populær modell her i landet. De tre siste årene har Zafira vært blant Norges 15 mest solgte biler. Zafira kjennetegnes først og fremst ved sin rommelighet, men er også spesiell i den forstand at den er den eneste bilen som leveres med syv sitteplasser som standardutstyr. Med tanke på dette fremstår bilen ved første øyekast som svært billig. Zafira 1.6 16V GL koster snaue 235.000 kroner og er dermed testens nest rimeligste bil. Men Zafira 1.6 GL mangler essensielt utstyr som elektriske vindusheiser, klimaanlegg og radio/CD-spiller og dermed blir den fort like dyr som Touran med tilsvarende utstyrsnivå.

God plassutnyttelse

Det som imponerer mest ved Zafira er altså rommeligheten. Dette til tross for at Zafira er testens smaleste (174,2 cm) og nest korteste bil (431,7 cm). Til gjengjeld er Zafira svært høy (168,9) og dette, i kombinasjon med god plassutnyttelse, har gitt svært gode resultater. Ikke bare har Zafira-baksetene den beste benplassen (34 cm) og sitteputehøyden (39 cm), men også den beste takhøyden (95 cm). Fordi døråpningen i tillegg er hele 88 centimeter bred, forenkles inn- og utlasting av barn og barneseter. Høy sitteputehøyde, hele 39 cm, sørger for at sikten fremover og til sidene blir uvanlig god.

Stort bagasjerom


Også bagasjerommet er en av Zafiras sterke kort. For det første er bagasjerommet svært raust i lengderetningen, med 97, 123 og 151 centimeter lengde avhengig av bakseteplassering. Fravær at lastekant og høy baklukeåpning sørger for at bagasjerommet i tillegg oppleves som praktisk i hverdagen.

Skjult i gulvet

Hvis du er villig til å ofre bagasjeplass, kan du felle opp de individuelle bakre setene, som vanligvis ligger elegant skjult i gulvet. Samtidig som disse spretter opp, åpenbares fotbrønner og ferdig monterte hodestøtter. To koppholdere er også på plass. Det skal imidlertid nevnes at det ikke er mulig å felle opp eller ned de bakre setene når andre seterad står i bakre posisjon. Du risikerer dermed å bruke noe lengre tid denne operasjonen enn du må i Touran.

Trangere enn Touran

De to bakre Zafira-baksetene egner seg imidlertid ikke like godt for voksne som Tourans tredje seterad, først og fremst fordi sitteputehøyden (26 cm) er 10 centimeter lavere. Hvis passasjerene på andre seterad tar hensyn, er det imidlertid mulig å laste inn syv voksne for kortere etapper.

Hel sittepute


Det som forhindrer Zafira fra å bli like fleksibel som Touran, er den andre seteraden. I Zafira deler nemlig passasjerene på én sittepute. Fordi setene ikke er individuelle, kan de heller ikke tas ut av bilen. Dermed mister man muligheten for å utnytte hele lasterommet fullt ut.

Til gjengjeld er det mulig å legge ned en eller flere av de uavhengige seteryggene på andre rad. Hvis man i tillegg legger ned ryggen til det fremre passasjersetet, kan man få med seg svært lange gjenstander.

Yukkapalme-løsning

I tillegg kan Zafira skilte med en annen fin løsning. Det er nemlig mulig å vippe opp sitteputen på andre seterad, slik at du kan ta med deg høye gjenstander som må stå oppreist, for eksempel stueplanter. Ulempen er selvsagt at man da mister muligheten for å frakte passasjerer på denne seteraden.

Mangler foldebord

Zafira kan skilte med totalt åtte koppholdere, men mangler en del av de morsomme løsningene som konkurrentene kan by på. For eksempel er Zafira den eneste som mangler foldebord på forseteryggene. Zafira mangler også skuffer under setene og et eget rom for solbriller, noe de fleste av konkurrentene har. Baksetepassasjerene kan imidlertid glede seg over egne luftdyser.

Gammelmodig


Interiør, dashbord, knapper og instrumenter avslører at Zafira er en gammel bil. Trist plastkvalitet og gammelmodige løsninger resulterer i at Zafira gir den minst eksklusive følelsen av testbilene.

Sitteposisjonen er imidlertid fin. Man sitter like høyt som i Touran (58 cm over bakken) og får dermed god oversikt over trafikkbildet. Takket være en stor bakrute blir sikten god også bakover, noe som gjør rygging ukomplisert.

Svak komfortgrad

Kjøreegenskapene er ikke like imponerende. Styringen er relativt dvask, i likhet med girkassen, og understellet får problemer over brå ujevnheter. Dårlige veier resulterer i stumpete oppførsel, noe som går ut over komforten. Sammenlignet med de andre testbilene faller altså Zafira gjennom både når det kommer til kjøreegenskaper og komfort. I tillegg er motoren relativt tørst.

Dårligst sikkerhet

Det svake utstyrsnivået oppveies delvis av den relativt lave prisen. Men når det kommer til sikkerhet, faller Zafira gjennom sammenlignet med konkurrentene. Zafira oppnådde i sin tid kun tre stjerner i kollisjonstest hos Euro NCAP. Zafira er også den eneste av bilene som kun leveres med fire kollisjonsputer og den eneste som mangler skivebremser på bakhjulene.


Hodestøttene i forsetene er også i laveste laget for personer over 190 centimeter og rygghøyden til setene i andre seterad er bare 57 centimeter. Sistnevnte betyr at man ikke kan laste like høyt som i de andre bilene før man går på akkord med sikkerheten.

Står seg godt

Likevel, med så god plass, såpass fleksible løsninger og sju seter som standardutstyr, ville det blitt feil å gi Zafira en dårligere plassering i en fleksibiltest. Zafira står seg uvanlig godt - sin høye alder tatt i betraktning.

Fakta: Opel Zafira
Lansert i Norge: 1999 (ansiktsløfting 2003)
Sammenligningsgrunnlag: Opel Zafira 1.6 16V GL (7 seter)
Pris: 234.300 kr
Fysisk testbil: Opel Zafira 1.6 16V Comfort (7 seter)


Nykommeren Ford Focus C-Max nådde overraskende nok ikke opp på vår medaljepall. Les mer om Fords fleksibil-alternativ her.