Ok, vi innrømmer at det ikke er så gøy å få regningen fra landets bomveier. Den gode nyheten er at de ikke varer evig. Foto: Colourbox.com
Ok, vi innrømmer at det ikke er så gøy å få regningen fra landets bomveier. Den gode nyheten er at de ikke varer evig. Foto: Colourbox.comVis mer

3 av 4 bomstasjoner stenges før tiden

Irriterer du deg over bompenger på favorittveien? Trøst deg med at de ikke varer evig.

Hovedformålet med bompenger er å finansiere utbygging av veiprosjekter, så når prosjektet er nedbetalt skal bompengefinansieringen opphøre.

Fine ord, kanskje, men det er neppe alle bilistene som føler det slik i det daglige, for antallet bompasseringer i 2012 var på hele 454 millioner.

Les også: Østlendingene betaler mest i bompenger

Vegvesenet har derfor publisert tall som viser at det faktisk går i riktig retning (se tabell lenger ned), og der er konklusjonen klar:

  • Fra 2005 og fram til i dag er 70 prosent av bompengeprosjektene nedbetalt tidligere enn forutsatt. Totalt dreier det seg om 20 bompengestasjoner, hvorav 14 av disse ble nedlagt før tiden. Da er alle kostnader dekket, inklusiv nedriving av stasjoner.
  • Det gjenstår i tillegg to nedleggelser i 2013, og to nye er planlagt i 2014.

Tabell fra Vegvesen.no, oppdatert 28/8-2013 Vis mer


Hvorfor blir de nedbetalt før tiden?

Hovedforklaringen er at trafikkmengden har økt mer enn forutsatt, samt at lånerentene har vært på et historisk lavt nivå i denne perioden.

Les også: Dyrt å betale bompengene for sent

– Dette er positivt for bilistene, men ingen overraskelse for oss, sier Åge Jensen, fagkoordinator på Seksjon for brukerfinansiering i Vegdirektoratet.

– Det er viktig for oss at bompengeinnkrevingen ikke drar lengre ut i tid enn hva som er blitt planlagt. Innkrevingen skal dekke nedbetaling av lån og rentekostnader, i tillegg til riving av bomstasjoner og tilbakeføring av veinettet til en funksjonell og sikker standard, fortsetter Jensen.

Det er også viktig å få med seg at kostnader til riving av bompengeringene skal dekkes av bilistene.

Det vil altså si at bompengeinnkrevingen må fortsette til bompengeselskapet har fått inn nok midler til å dekke alle kostnadene ved veiprosjektet.

Noen ferdig, men flere på vei

Per dags dato er det drøye 50 bompengeprosjekter og 164 bomstasjoner i drift, men det stopper selvsagt ikke der. Ifølge Vegvesenet er hele 17 planlagte bompengeanlegg allerede vedtatt av Stortinget.

Med andre ord: Selv om du kan glede deg over at egenbetalingen på din favorittvei har en ende, så vil det stadig komme nye prosjekter.

Store forskjeller

Kostnadene på et bompengeprosjekt varierer selvsagt, og aller billigst er stasjonene der det er automatiske stasjoner. Dyrest er naturlig nok de prosjektene der det er en kombinasjon av automatisk og manuell innkreving.

Sandebommene på E18 i Vestfold er et godt eksempel på sistnevnte, men nå er det uansett snart slutt. Her stoppes bompengeinnkrevingen 30. september 2013, noe som er nesten tre år før tiden.

OPPDATERT: Stengingen av bomstasjonen ved Sande har vist seg å bli en kontroversiell affære, blant annet fordi bomselskapet lar bommen stå åpen til november for å dekke rivningskostnadene. Du kan lese mer om saken i Drammens Tidende.

– Dette er ett av de siste, store stasjonsområdene som skal rives, sier Jensen. Alle nye bompengeprosjekter som er etablert de siste årene har automatiske bomstasjoner. Vi forventer derfor at utgiftene til nedriving vil reduseres etter hvert som de gamle anleggene med kombinert drift avvikles, avslutter Jensen.

Alt om bompenger fra DinSide får du her!