240 hk i Astra

Skryte-Astraen på Paris-utstillingen stiller med 240 hestekrefter. En mildere variant sitter i vanlige Astraer og yter 200 hestekrefter.

240 hk i Astra

  1. Store bilder


Dessverre ser det ut som at verken kombikupeen eller stasjonsvognen blir tatt inn med denne motoren. Forrige generasjon Astra kupe ble levert med tilsvarende motorisering, kanskje den nye GTC vil dukke opp med denne motoren i Norge.

GTC-racer

Konseptbilen som vil stå på Paris-utstillingen er basert på den sportslige tredørsutgaven av Astra. GTC, som den heter, er sportslig allerede fra grunnmodellen, selv versjonen med 90 hesters bensinmotor er senket 15 millimeter i forhold til en vanlig Astra.

HPC (High Performance Concept) er tatt enda et steg lengre. 19-tommers felger og større luftinntak i fronten antyder mer muskler enn vanlig. Fremdriften besørges av en heftig versjon av toliteren fra Astra. Hele 240 hestekrefter og 310 Nm er på plass, og best av alt er at Opel sier dette må oppfattes som klare signaler om hva en kan vente seg i fremtiden av spreke Astraer.

0-100 km/t skal være unnagjort på under syv sekunder. Gir du deg ikke ved 100 km/t skal det være mulig å oppnå en toppfart på rundt 240 km/t.

Diffuser

Et problem med så mye krefter er å holde fornuftig kontakt med underlaget. Ved siden av den jobben understell og dekk gjør for å holde bilen på veien, gjør Astra HPC seg venn med luftstrømmene ved at en takspoiler og en duffuser på undersiden av støtfangeren bak reduserer løftekreftene i høye hastigheter.

Også et par andre detaljer på hekken skiller verstingen fra Astra GTC. Over hver av de to eksosmunningene er det et gitter i støtfangeren, det ser tøft ut uten at vi vet hvilken funksjon det har.

GTC kommer til våren, om en gateversjon av konseptbilen Astra HPC dukker opp er usikkert.

Store bilder av Astra HPC

Her finner du flere Paris-nyheter

Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder