BILBELTEKOPPEN: Hittil har over 65.000 nordmenn avlagt bilbelteløftet på Facebook, hvor de på tro og ære lover å bruke bilbelte når de kjører bil, taxi og buss. Koppen og Facebook-siden er et samarbeid mellom Statoil Norge og Statens vegvesen. Foto: Statoil
BILBELTEKOPPEN: Hittil har over 65.000 nordmenn avlagt bilbelteløftet på Facebook, hvor de på tro og ære lover å bruke bilbelte når de kjører bil, taxi og buss. Koppen og Facebook-siden er et samarbeid mellom Statoil Norge og Statens vegvesen. Foto: StatoilVis mer

23.500 fikk denne koppen i julegave

Årets "i siste liten"-gave?

Var du blant dem som fikk Statoilkoppen i julegave i år? Det er du ikke alene om.

I løpet av de tre siste dagene før jul solgte Statoil 23.500 Statoilkopper.

Bare lille julaften ble det solgt over 10.000 kopper, mens på selve julaften ble det solgt 5.000 kopper til. Dermed er det en liten økning fra forrige jul.

Dette er IKKE en kaffekopp

Kulden får skylda

– Jeg er helt sikker i min sak når jeg sier at Statoilkoppen er blitt Norges mest populære "i siste liten-gave". Med den kulden vi har opplevd mange steder i landet den siste måneden så er det vel ikke tvil om at varm drikke er rett gave å gi, sier kjedesjef i Statoil Norge, Ole Erik Samseth, i en pressemelding.

Statoilkoppen koster 149 kroner, men det er også mulig å bare kjøpe et nytt 2011-lokk til 99 kroner.

Kaffeavtalen innebærer at du kan fylle på varm drikke i et år på alle Statoilstasjonene i hele Norge, hvor den eneste betingelse er at du alltid har med deg kaffelokket. Oljeselskapet har hatt denne avtalen siden 2003.

Drakk 25 millioner kopper

I fjor drakk Statoilkundene 25 millioner kopper kaffe på stasjonene.

– Vi har så langt solgt 173.000 kopper siden salgsstart i uke 45. I samme periode i fjor solgte vi 145.000, skriver Pål Heldaas, informasjonssjef Statoil Norge AS, i en epost til DinSide.

Men tyder likevel på at det er flere som har fått Statoilkoppen i gave. Uken før julaften solgte nemlig Statoil 39.200 kopper, og slo fjorårets juleinnspurt med 900 kopper.

– 2010-koppen ble solgt i om lag 650.000 eksemplarer, og vi håper å selge mellom 650.000 og 700.000 av 2011-koppen. En salgsøkning hadde vært gledelig nå som vi tar koppen i bruk for å formidle et budskap om trafikksikkerhet og omtanke, sier Heldaas.

Dette tastaturet kan du søle kaffe på!

YX var først

Slik ser YX-kaffekopp ut. Foto: YX Vis mer


YX var faktisk det første oljeselskapet som lanserte en kaffeavtale på sine bensinstasjoner. De begynte nemlig i 1997.

– Julen er den tiden vi selger mest kaffeavtaler. Det er en bra gave å gi, og en typisk i siste liten-gave. Vi har hatt et stabilt salg i år, og har solgt mellom 10.000 og 15.000 kopper i julen, sier Hans Petter Andersson, innkjøpsansvarlig i YX, til DinSide.

For 129 kroner kan tørste folk drikke så mye kaffe de vil på alle betjente YX-stasjoner i Norge.