<strong>Britiske motorveier</strong> holder høy standard. Foto: EuroRAP
Britiske motorveier holder høy standard. Foto: EuroRAPVis mer

23 land og 240.000 kilometer vei risikovurdert

Skal du på bilferie i sommer? Da bør du sjekke dette atlaset.

23 land og 240.000 kilometer vei å velge mellom. Men hvor er det mest risikabelt å legge ut på for eksempel bilferie? Med det nyutgitte European Road Safety Atlas kan du bedre planlegge bilferien eller turene med leiebil i nye områder for å unngå de farligste veiene.

Kutter farten: Nå kuttes farten på disse norske veiene

Tryggest hos de rikeste

I EU er det dobbelt så mange som omkommer på veiene i lav- og middelinntektslandene, enn i de rikeste landene.

Fire av ti veier som er risikovurdert har uakseptabelt høy risiko. To av ti strekninger er vurdert som lavrisikoveier. Motorveier er vanligvis de minst risikable, men det finnes unntak. Eksempelvis ligger Belgias motorveier langt over nabolandenes i ulykkesrisiko.

Nederland har i snitt lavest risiko for den som ferdes på landets veier, mens Storbritannia, Spania og Frankrike også har god kvalitet på veiene/trygge veier. Bosnia-Herzegovina, Polen og Hellas har i snitt de mest risikable veiene. Dårlig kvalitet på veiene er det også i Slovakia og Moldova.

I fjor viste også statistikker at mange nordmenns favorittferieland Hellas, kom dårlig ut.

Danske, norske og finske veier er ikke vurdert i denne utgaven. Av andre populære ferieland er heller ikke Portugal eller Bulgaria vei-kartlagt her. Island og Sveits er imidlertid tatt med.

Om kartene

Fargekoder indikerer risikonivå fra grønt til sort. Foto: EuroRAP Vis mer


Atlaset er nettbasert, og koster ingenting å bruke. Du leser deg frem til fakta om veien ved hjelp av fargekoder som definerer ulykkesrisiko og veikvalitet (stjernerating). Fargekodene går fra sort (høy risiko) til grønt (lav risiko. I enkelte områder der skadedata ikke er tilgjengelig kan du likevel finne ut en del på basis av stjernerangeringen.

180.000 kilometer vei er risikovurdert, mens 60.000 kilometer vei kun er stjernerangert.

Arbeidet med veikartene startet opp i 2008, og atlaset som nå er tilgjengelig gis ut av EuroRAP, som blant annet er sponset av EU og foreningen for Europeiske bilprodusenter, ACEA.

Les også: Vanlige biler blir stadig sikrere