I desember 2010 gikk Volvo helt til topps og var norges mest solgte bilmerke. Her bidro også nye V60 (bildet) Foto: Knut Moberg
I desember 2010 gikk Volvo helt til topps og var norges mest solgte bilmerke. Her bidro også nye V60 (bildet) Foto: Knut MobergVis mer

2010: Et knallår

Høyreist og kompakt er fellesnevner for flere av stjerneskuddene i 2010.

2010 ble et meget godt år for norske bilimportører. Salget - eller rettere sagt nybilregistreringene - økte med 29,5% i forhold til 2009 og endte på et antall av 127.754 nye personbiler. Dette ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Vinnere

Blant de etablerte merkene er de som har hatt mest fremgang Alfa Romeo (syv ganger så mange solgte biler som i 2009!), Kia, Mitsubishi, Citroën, Peugeot, Skoda, Suzuki og Volvo som alle har gjort det klart bedre enn den generelle markedsutviklingen. Det er verdt å merke seg at Volvo var største merke i desember.

Tapere

Merkene som gjør det klart dårligere enn markedet er, som tendensen har indikert en stund nå, Honda, Saab, Mazda, Renault og Opel. Toyota hadde en svært svak desember måned, stupte med 40 % i forhold til desember 2009 og var, med 668 registreringer, bare på fjerde plass blant merkene bak Volvo (1), Volkswagen (2) og Ford (3) - uvant kost fra den kanten. På årsbasis har Toyota gått frem 15,6 % mens Volvo har økt med 42,9 %, VW med 34,4 % og Ford med 20,8 %.

Kompakt-SUVer

BMW X1 - en Norges-suksess Foto: Stian Gihle Vis mer


Blant modellene er stjerneskuddene de kompakte SUVene Mitsubishi ASX og BMW X1 - sistnevnte er, med 1.700 eksemplarer, BMWs bestselgende modell her i landet. Også den kompakte crossoveren fra Peugeot, 3008, har hatt en voldsom fremgang og har vært den viktigste bidragsyteren til merkets fremgang. Mitsubishi, som har hatt enda sterkere fremgang, har nå et radarpar i SUVene ASX og Outlander - sistnevnte, som ble fornyet ved årsskiftet i fjor, gikk frem med 79%.

Mer smått

Uten at det har gått i nevneverdig grad ut over konkurrentenes markedsandeler, har småbilene Ford Fiesta (+ 90 %) og VW Polo (+ 217 %) hatt voldsom fremgang på markedet. Også nye Citroën C3 gjør det godt og bidrar til Citroëns fremgang totalt sett.

Renere biler

Mitsubishi ASX - en Norges-suksess Foto: Knut Moberg Vis mer


Ser vi nærmere på tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken finner vi at nordmenn jevnt over har kjøpt biler med lavere utslipp siste år. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler registrert i 2010 var 141 gram per kilometer, mot 151 gram året før. Tallet for bensinbiler var i 2010 faktisk under 140 gram (139) mens dieselbilene - i snitt større biler - hadde et snittutslippstall på 142 gram per kilometer. Vi vil anta at de svært gode resultatene til biler som VW Polo og Ford Fiesta har bidratt her i tillegg til mer drivstoffgjerrige motorer i storselgere som VW Golf og Volvo V70.

Tre av fire velger diesel

Når det gjelder drivstoff-mix ble dieselandelen i 2010 enda noe høyere enn året før (74,9 % mot 72,7 %) mens andelen registrerte biler med firehjulsdrift holt seg noenlunde stabil. Noe over en fjerdedel av solgte biler kommer med drift på alle fire.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken