Mitsubishi i-MiEV selger som bare det. Foto: Knut Moberg
Mitsubishi i-MiEV selger som bare det. Foto: Knut MobergVis mer

200 solgt - på en uke

De neste par årene kommer det til å skje mye på elbilfronten. Mitsubishi gir startsignalet.

Den nye fireseteren, som er billigere enn Think, har nå vært i salg en uke.

Det er bare noen dager siden vi skrev om Mitsubishi i-MiEV sist, da fordi vi hadde mottatt prisen - 240.000 kroner. Det er selvsagt ikke i seg selv billig for en småbil, men elbil er inntil videre en god del dyrere å produsere enn tradisjonelle biler og driftsøkonomien er det lov å håpe vil få regnestykket til å gå opp, selv om man ikke har den ekstra motivasjonen det er å vite at man ikke spyr ut giftstoffer der man kjører. Prisen er for øvrig lavere enn det de fleste forventet.

DinSide kommer til å testkjøre i-MiEV skikkelig i løpet av de neste dagene.

Kjøpes av private

Nå kan Mitsubishi-importøren opplyse at det i løpet av den første uken er blitt solgt hele 200 eksemplarer av i-MiEV. Mange har stått på venteliste over lang tid. Det er interessant å notere seg at de fleste kundene er privatpersoner. – Det er først og fremst privatkunder som har bestilt i-MiEV og vi forventer framover også stor interesse fra kommuner, bedrifter og offentlige etater, sier administrerende direktør i Mitsubishi Norge Bernt G. Jessen. – Vi hadde tro på å selge mellom 400 og 500 biler neste år, men mye tyder på at dette nok bør oppjusteres.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Kjørbar

i-MiEV er liten, men allikevel romslig. Det dreier seg om en fullgod fireseter bygget i høyden. Den har bakhjulsdrift, er bare 348 centimeter lang, men 161 centimeter høy. Tom veier den 1.100 kilo og med sine 64 el-hestekrefter holder den følge med trafikken under vanlige kjøreforhold. Den oppleves som er kvikk ved lavere hastigheter som i bytrafikken. i-MiEV skal ha en rekkevidde ved blandet kjøring på 150 kilometer.

Godt utstyrt

Utstyret inkluderer innebygget navigasjon med informasjon om ladestasjoner, antispinn/antiskrens, seks kollisjonsputer, lettmetallfelger, tåkelys, elvinduer og musikkanlegg med MP3 og USB-inngang. Prisen inkluderer 5 års garanti (100.000 km)samt gratis veiassistanse i tre år, noe som nok vil virke beroligende på en del. Assistansen inkluderer henting ved eventuelt tomt batteri.

Foto: Stian Gihle Vis mer

På bildet under prøvekjøres i-MiEV i Oslo vinteren 2009.