2. Peugeot 206 CC 1.6

206 var blant de første folkekabrioletene som dukket opp med det smarte taket, og har lenge vært det beste småbilkabriolet-alternativet.

Foto: Per Ervland Vis mer


Det er kjøreegenskapene og bakseteplassen som gjør at den ikke plasserer seg foran Mini denne gang. Baksetene er nesten av symbolsk karakter, men gir i alle fall det fortrinnet fremfor Tigraen at du får med deg ganske mye bagasje uansett hvilken posisjon du har valgt for taket.

Praktisk igjen

Det kan vel i en test av kabrioleter oppfattes som utidig å mase så mye om det praktiske, men vi kan ikke dy oss fordi det utgjør så klare forskjeller disse bilene i mellom. Vi tror også at de praktiske kvalitetene kan være med på å avgjøre om man kan velge en så morsom bil som disse bilene er.

For Peugeotens del er en klar praktisk fordel at den har god bagasjeromsplass når taket er oppe, og at kollisjonsputen på passasjersiden kan kobles ut slik at barn i barneseter kan plasseres der. Bagasjerommet er i tillegg ganske praktisk utformet med stor innlastningsåpning.

Komfortsjefen

For ren cruising har 206 CC gode kjøreegenskaper med ganske myk fjæring og høy komfort. Du sitter også komfortabelt i den kupeen med best plassfølelse av alle. Bak den sterkt skrånende frontruten er det så lunt at vi neste føler oss snytt for kabrioletfølelsen.

Lange personer vil ikke få plass i baksetet, og selv i førersetet er det så vidt det er plass. Særlig takhøyden er begrenset. Innvendig er det også lett å se at 206 CC er den eldste bilen i dette trekløveret, materialvalget og finishen er hakket etter det to konkurrentene.

Sterkest


Med 110 hestekrefter fra en 1,6-liter er 206 CC den sprekeste av bilene. 0-100 km/t er oppgitt til 11,2 sekunder, godt over sekundet raskere enn Tigra Twin Top. Den femtrinns girkassen er upresis og lite sportslig, men ved rolige girskift er girkassen komfortabel i bruk. Denne motoren kan også leveres med automatgir. Vi mener 110 hestekrefter er nok sett i lys av kjøreegenskapene 206 CC besitter, men hvis du absolutt vil kan den leveres med en 2-liter på 137 hestekrefter. Prisdifferansen er over 60.000 kroner.

Trygt plassert

Peugeoten leverer jevnt, og det som skiller den mest fra Tigra er antall seter og komforten. Opelen er imidlertid kvikkere til å få ned taket, og er 18.000 kroner billigere. Det er et stort poeng at Peugeoten er den eneste med fire seter og ståltak, og at den er lettkjørt - for eksempel ved at det ikke er noe problem med sikten ved rygging.

  • 3. Opel Tigra Twin Top
  • Tabeller med tekniske data finner du her:

  • Pris, motor og teknisk
  • Mål, sikkerhet og garantier
  • Interiør og bagasje
  • Utstyr
  • Bilder

  • Mini One Cabriolet
  • Peugeot 206 CC
  • Opel Tigra Twin Top