©PHOTOPQR/LE TELEGRAMME/CLAUDE PRIGENT ; Voiture accidentee, accident. Foto: colourbox.com
©PHOTOPQR/LE TELEGRAMME/CLAUDE PRIGENT ; Voiture accidentee, accident. Foto: colourbox.comVis mer

19 omkom i januar

Færre ulykker og personskader enn fjoråret og januargjennomsnittet.

«Fire ulykker på to timer», «Glatte og subbete veier», «To kollisjoner på E18».

Dette er bare noen få av mange dystre overskrifter man har lest i januar, men ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det har værty en liten nedgang i antall ulykker, personskader og omkomne sammenliknet med 2008 og januargjennomsnittet for de siste ti årene.

Politiet registrerte 481 ulykker i trafikken i januar 2009. 752 personer ble skadd og 59 av disse ble hardt skadd. 19 personer omkom.

Tilsvarende tall for januar 2008 viste 559 ulykker med 24 omkomne og 800 skadde totalt. 68 personer ble hardt skadd i disse ulykkene. Tallet på drepte er senere nedjustert til 22.

Januargjennomsnittet for de siste ti årene er 22 drepte og 849 skadde, ifølge SSB.

Kan du redde liv? Ta førstehjelpstesten her!

Råd til førstehjelp
Lars-Erik Vollebæk, informasjonsrådgiver i Norsk Luftambulanse, har følgende råd hvis man er først ute på et ulykkessted:

Det første er å sikre skadestedet og sørge for egen sikkerhet. Dette gjør du ved å:

  • Skaffe deg rask oversikt og vurder situasjonen.
  • Plasser egen bil i god avstand fra de involverte kjøretøyene slik at brannvesen og ambulanse får plass til sine kjøretøy.
  • Sett ut varseltrekanter i begge fartsretninger (helst 150m unna) - få om mulig noen andre til å gjøre dette.
  • Skru av tenningen på bilene og hindre at noen røyker i området.
  • Deretter varsler du medisinsk nødtelefon, 113, så raskt som mulig:

    Sørg for å ha god sikt når du kjører! Vis mer


  • Om mulig bør du holde kontinuerlig kontakt med 113 - operatøren. Dersom samtalen brytes, ring raskt opp igjen.
  • Hvis du har dårlig batteri, bør du oppgi ett eller flere telefonnumre som operatøren kan ringe deg opp på i ettertid.
  • Så tar du deg av den bevisstløse, og sørger for frie luftveier:

  • Løft opp hodet til normal stilling og hold det stødig.
  • Lytt etter pust (unngå å stå mellom en ikke utløst airbag og pasienten).

  • Om nødvendig forsøk å trekke underkjeven frem med fingrene - dette gjøre det mulig for luft å passere samtidig som det stabile grepet gjør at eventuelle nakkeskader skånes.
  • Bevisstløse som ikke er inne i et vrak bør legges i sideleie - pass da på å bevege hodet, nakke og rygg som en enhet.
  • Kontroller at pasienten puster, og sjekk regelmessig at luftveiene holdes frie.

  • Forsøk å fjerne væske og fremmedlegemer fra munn og svelg.
  • Les også om farlig førstehjelp - ny forskning om munn til munn-metoden

    - Tilslutt må du hindre varmetap og stanse ytre blødninger. Varmetap forebygges ved å legge tepper, klær eller bobleplast over den skadede, og gjerne også under. For å stanse ytre blødninger, må du legge en trykkbandasje eller direkte trykk på det store blødende såret. Bruk hansker hvis du kan, sier Vollebæk.

    Mer om førstehjelp:
    Førstehjelp ved brannskader
    Førstehjelp ved forgiftning

    - Dekk er ferskvare!
    Og i disse snøfylte dager, hvordan bør man opptre som bilist?

    - Glatte veier krever gode dekk. Dekk er ferskvare og må byttes jevnlig for å sikre godt veigrep. Dekk skal også være rene, og bør vaskes med egnet dekkvask, sier Vollebæk.

    Han legger til at kjøring på glatt føre, som på asfaltføre, krever at man anpasser farten etter forholdene.

    - Ha god sikt! Å skaffe god sikt er ofte vanskelig om vinteren. Sørg for å skrape rutene helt rene for is og snø, ha gode vindusviskere og pass på å etterfylle vindusspylervæske, sier han.

    Vollebæk minner om at brøytekanter kan hindre sikten. Dessuten kan kryss og utkjøringer som er oversiktlige om sommeren bli farlige om vinteren.

    - Og kjøring på høyfjellsveier krever at man er forberedt. Skulle man få et uhell og kanskje kan risikere å bli stående lenge for å vente på hjelp, er det påkrevd med skikkelige klær, mat og drikke samt snøskuffe og annet egnede hjelpemidler, råder han.

    Bilførere med Norges vanligste øyelidelse har problemer med å reagere i trafikken.

    Sesongvariasjoner
    Norsk Luftambulanse bekrefter at det er sesongvariasjoner, men de har ikke merket at oppdragsmengden har økt spesielt, selv om Østlandet har mye snø.

    - Ulykkene vi rykker ut til er naturlig nok knyttet mer til vinteraktiviteter med topper rundt vinter- og påskeferie når det er mange mennesker ute på veiene og i fjellet. Korte dager og oftere dårlige flyforhold gjør at vi løser flere oppdrag med bruk av legebil i vinterhalvåret, bekrefter Vollebæk.